Audi suunnittelee uutta superluksusmallia – A8:n huippuversion nimeksi tulee legendaarinen Horch

Audin historia voidaan katsoa alkaneeksi jo 1900-luvun alkupuolella, kun August Horch -niminen herra jätti tuotantojohtajan tehtävät Karl Benzillä. Hän perusti vuonna 1904 liikekumppaninsa Salli Herzin kanssa oman yrityksen, jonka nimeksi tuli Horch & Cie. Motorwagenwerke AG. Viisi vuotta myöhemmin vuorossa oli toinen firma, eli August Horch Automobilwerke GmbH. Horch perusti tämän yrityksen, koska hän halusi päästä eroon ongelmista alkuperäisen firman talousjohtajan kanssa.

August Horchilla ei ollut kuitenkaan enää oikeuksia omaan sukunimeensä yrityskäytössä, joten uudelle firmalle piti keksiä toinen nimi. Hänen liikekumppaninsa poika ehdotti Audia, joka oli latinankielinen väännös Horchista ja tarkoitti sanatarkasti ”kuule”. Vuonna 1932 Horch ja Audi sulautuivat yhteen DKW:n sekä Wandererin kanssa, jolloin syntyi oman aikansa jättikonserni Auto Union AG. Toisen maailmansodan jälkeen monet tämän yrityksen johtohenkilöt lähtivät Baijeriin ja perustivat Auto Union GmbH:n, joka joutui Volkswagenin nielaisemaksi vuonna 1965. Pian tämän jälkeen Audi-nimi otettiin jälleen käyttöön, ja loppu on historiaa.


1930-luvulla Horch kuului Saksan arvostetuimpiin luksusmerkkeihin, ja nyt nämä perinteet aiotaan herättää jälleen henkiin. Automotive News kertoo nimittäin, että Audi on kehittämässä A8:sta uutta superluksusversiota, joka saisi perinteisen Horch-nimen. Auto aiotaan tuoda markkinoille A8:n faceliftin yhteydessä, eli noin 2-3 vuoden päästä. Auto asemoidaan Mercedes-Maybachin S-luokan kilpailijaksi, mutta Horch ei saa Maybach-Mersujen kaltaista venytystä. Autossa tyydytään siis ”tavallisen” A8 L:n koriin, mutta varustelun pitäisi olla paljon perus-A8:eja ylellisempää. Lisäksi auto saa uuden vannedesignin ja Horch-nimikyltit joko etulokasuojiin tai C-pilareihin.

Voimantuotosta vastaa V8, mutta uuden Horchin pellin alle odotellaan myös VW-konsernin tuplaturboahdettua kuusilitraista W12:ta. Sitä ei ole vielä nähty nykyisessä A8:ssa, mutta edeltäviä sukupolvia oli tarjolla myös kaksitoistamukisella myllyllä. Audi on jo kertonut, että A8:n nykysukupolvi tulee olemaan merkin viimeinen auto, jossa hyödynnetään W12-moottoria. Superylellinen Horch olisikin sopivan arvokas tapa lähettää 12-sylinterinen bensakone eläkkeelle sähköistettyjen voimanlähteiden tieltä.





Horch-versiota ei aiota laajentaa muihin mallisarjoihin, vaan se jää A8:n yksinoikeudeksi. Audi ei myöskään suunnittele tekevänsä siitä omaa merkkiään. Varoittavana esimerkkinä toimii 2000-luvun alussa henkiin herätetty Maybach, joka epäonnistui pahasti markkinoilla omilla 57- ja 62-malleillaan. Nykyiset Mercedes-Maybachin luksusversiot S-luokan pohjalta tekevät sen sijaan kauppansa, mikä ei ole varmasti jäänyt Ingolstadtissakaan huomaamatta.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...