Audi suunnittelee uutta superluksusmallia – A8:n huippuversion nimeksi tulee legendaarinen Horch

Audin historia voidaan katsoa alkaneeksi jo 1900-luvun alkupuolella, kun August Horch -niminen herra jätti tuotantojohtajan tehtävät Karl Benzillä. Hän perusti vuonna 1904 liikekumppaninsa Salli Herzin kanssa oman yrityksen, jonka nimeksi tuli Horch & Cie. Motorwagenwerke AG. Viisi vuotta myöhemmin vuorossa oli toinen firma, eli August Horch Automobilwerke GmbH. Horch perusti tämän yrityksen, koska hän halusi päästä eroon ongelmista alkuperäisen firman talousjohtajan kanssa.

August Horchilla ei ollut kuitenkaan enää oikeuksia omaan sukunimeensä yrityskäytössä, joten uudelle firmalle piti keksiä toinen nimi. Hänen liikekumppaninsa poika ehdotti Audia, joka oli latinankielinen väännös Horchista ja tarkoitti sanatarkasti ”kuule”. Vuonna 1932 Horch ja Audi sulautuivat yhteen DKW:n sekä Wandererin kanssa, jolloin syntyi oman aikansa jättikonserni Auto Union AG. Toisen maailmansodan jälkeen monet tämän yrityksen johtohenkilöt lähtivät Baijeriin ja perustivat Auto Union GmbH:n, joka joutui Volkswagenin nielaisemaksi vuonna 1965. Pian tämän jälkeen Audi-nimi otettiin jälleen käyttöön, ja loppu on historiaa.

1930-luvulla Horch kuului Saksan arvostetuimpiin luksusmerkkeihin, ja nyt nämä perinteet aiotaan herättää jälleen henkiin. Automotive News kertoo nimittäin, että Audi on kehittämässä A8:sta uutta superluksusversiota, joka saisi perinteisen Horch-nimen. Auto aiotaan tuoda markkinoille A8:n faceliftin yhteydessä, eli noin 2-3 vuoden päästä. Auto asemoidaan Mercedes-Maybachin S-luokan kilpailijaksi, mutta Horch ei saa Maybach-Mersujen kaltaista venytystä. Autossa tyydytään siis ”tavallisen” A8 L:n koriin, mutta varustelun pitäisi olla paljon perus-A8:eja ylellisempää. Lisäksi auto saa uuden vannedesignin ja Horch-nimikyltit joko etulokasuojiin tai C-pilareihin.

Voimantuotosta vastaa V8, mutta uuden Horchin pellin alle odotellaan myös VW-konsernin tuplaturboahdettua kuusilitraista W12:ta. Sitä ei ole vielä nähty nykyisessä A8:ssa, mutta edeltäviä sukupolvia oli tarjolla myös kaksitoistamukisella myllyllä. Audi on jo kertonut, että A8:n nykysukupolvi tulee olemaan merkin viimeinen auto, jossa hyödynnetään W12-moottoria. Superylellinen Horch olisikin sopivan arvokas tapa lähettää 12-sylinterinen bensakone eläkkeelle sähköistettyjen voimanlähteiden tieltä.

Horch-versiota ei aiota laajentaa muihin mallisarjoihin, vaan se jää A8:n yksinoikeudeksi. Audi ei myöskään suunnittele tekevänsä siitä omaa merkkiään. Varoittavana esimerkkinä toimii 2000-luvun alussa henkiin herätetty Maybach, joka epäonnistui pahasti markkinoilla omilla 57- ja 62-malleillaan. Nykyiset Mercedes-Maybachin luksusversiot S-luokan pohjalta tekevät sen sijaan kauppansa, mikä ei ole varmasti jäänyt Ingolstadtissakaan huomaamatta.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...