Audin myyntilukemat ovat olleet viime vuosina varsin alavireisiä pahimpiin kilpailijoihin nähden, mutta tilanteen pitäisi kohentua viime aikoina myyntiin tulleiden useiden uusien mallien turvin. Ne haastavat vielä BMW:n ja Mercedes-Benzin, mutta tulevaisuudessa Ingolstadtin merkin tähtäin on korkeammalla.
Audin Ison-Britannian pomo Jose Miguel Aparicio lausui äskettäin Auto Expressille, että merkki aiotaan asemoida entistä arvokkaammaksi ja haluttavammaksi. Tämä tarkoittaa myös sitä, että Audi on jatkossa kiinnostuneempi paremman katteen tuovista malleista kuin myyntivolyymien tavoittelusta. Saksalaismerkki ei ole tulevaiauudessakaan astumassa konsernisisar Bentleyn varpaille, mutta ainakin hinnan osalta asemointi kuulostaa kovin saamanlaiselta kuin sporttisemmalla sisarmerkki Porschella.

Audi on nostamassa hintojaan jo uuden A6:n, Q5:n sekä Q6:n edustamissa segmenteissä, mutta tämän vastapainoksi myös asiakaskokemuksen pitäisi tulevaisuudessa olla aitoa premiumia. Uudelleenasemoinnin suhteen Audin strategia kuulostaa hieman samalta kuin pelkkiin sähköautoihin jatkossa satsaavalla Jaguarilla, joka on haastamassa jopa Bentleyn. Audin tavoite on sen sijaan pykälää vaatimattomampi, koska Aparicion mukaan VW-konsernin portfoliossa pitäisi olla mukavasti tilaa Volkswagenin ja Bentleyn välissä.
Skeptisemmät voisivat tässä kohdin todeta, että siellä Audi sijaitsee tälläkin hetkellä. Tulevaisuudessa painopiste lienee kuitenkin nykyistä enemmän ylähyllyn malleissa, joista on jo saatu esimakua Grandsphere- sekä Urbansphere-nimisten täyssähköisten konseptien myötä. Niiden tuotantoversiot voisivat toimia nykyisten A8:n sekä Q7:n ja Q8:n korvikkeina, ja samalla autojen hintoja saataisiin hilattua mukavasti ylöspäin.

Nykyinen A8 on ollut myynnissä jo vuodesta 2017 lähtien, ja sen seuraajaksi uumoiltiin kohta neljä vuotta sitten esitellyn Grandsphere-konseptin tuotantoversiota jo viime vuodelle. Audilla ei kuitenkaan tunnu olevan asian suhteen suurempaa kiirettä, koska ikääntynyt A8 myy edelleen yllättävän hyvin erityisesti muuten pahasti laahaavilla Kiinan markkinoilla. Tämän vuoksi Audin sähköistä lippulaivaa saatetaan joutua odottamaan vielä usean vuoden ajan.

