Perinteikkäät virityspajat alkavat kohta olla ahtaalla uusien autojen suhteen, kun yhä useammassa uutuudessa on tuunaamattomissa oleva sähkövoimalinja. Tulevaisuudessa tuning-pajojen katse saattaakin kääntyä menneisyyteen, mistä ABT:n julkisuuteen tuoma kasari-Audi antaa esimakua.
Kyseessä ei ole ihan mikä tahansa rinkulakeula, vaan aito ja alkuperäinen Quattro jota ABT on höystänyt aivan omalla reseptillään. Auto tuotiin julkisuuteen firman ”Friends of ABT” -tapahtumassa Saksassa, jossa 25 yksilöä saatiin kaupaksi vain kolmessa tunnissa. Tämän jälkeen ABT päätti nostaa valmistusmäärän 30 kappaleeseen asiakkaidensa mieliksi.

ABT Groupin toimitusjohtaja Hans-Jürgen Abt kertoi, että alkuperäisellä Quattrolla on aivan erityinen paikka miehen sydämessä. Kun hän peri tuning-firman isältään, mukana tuli Quattro jonka muokkaustyöt alkoivat välittömästi. Abtin omaan yksilöön asennettiin vakiota muhkeammat lokasuojanlevitykset. magnesiumvanteet ja Sport Quattro -”pätkämallin” osia kuten maski ja etuvalot.
Nyt julkisuuteen tuotu, rajoitettuna eränä valmistettava erikoismalli noudattaa samaa reseptiä. Autossa on edelleen tavallisen Quattron pidempi kori, mutta keulan osat on lainattu superharvinaisesta Sport Quattrosta. Niitä valmistettiin rallin B-ryhmän kilpurin luokittelemiseksi ainoastaan 214 kappaletta, joista 164 oli katuversioita. Tavallista pidempää Quattroa tehtiin sen sijaan 11 452 yksilöä vuosina 1980-1991.

ABT:n Quattron korisarja on leivottu kevlarista ja hiilikuidusta. Pulleiden lokasuojien ja uusien puskurien lisäksi autossa on Sport Quattron kaltainen ilma-aukoilla varustettu konepelti ja iso takasiipi. Sisätiloja koristavat puolestaan kuppipenkit ja näkymättömäksi mainostettu turvakaari. Lisäksi ostajat pystyvät räätälöimään autonsa ohjaamon ABT:n yksilöintiohjelman kautta, jolloin kahta identtistä yksilöä tuskin syntyy.
Suosittelemme
Restomod-Quattron kohokohta piilee kuitenkin konepellin alla. Siellä murisee 1980-luvun viisipyttyisen turbokoneen sijasta Audin moderni 2,5-litrainen turboviitonen. Nykyisen RS 3:n keulalla mylly tuottaa 400 hevosvoimaa, mutta Quattrossa siitä on kutiteltu peräti 530 heppaa. Teholukema on siis lähes kolminkertaistunut alkuperäisen Quattron 200 hevosvoimaan verrattuna, ja Sport Quattron katuversiossakin oli tehtaan jäljiltä vain 306 pollea.

Alustan muutoksista ABT ei kerro vielä mitään, mutta ainakin autoon on asennettu lukkiutumattomat jarrut. Lisäksi jokainen yksilö saa omat alustan säätönsä ainutlaatuisen fiiliksen luomiseksi. Saksassa ABT:n Quattron saa tekniikan kokemista muutoksista huolimatta museokilpiin, mikä voi säästää ainakin ylläpitokuluissa. Auton ostohintaa ei sen sijaan kerrota, mutta se on varmasti suolaista tasoa. Tästä huolimatta restomod-Quattro sai niin positiivisen vastaanoton, että ABT:ltä saattaa tulla muitakin vastaavalla idealla toteutettuja luomuksia.