Seitsemännen sukupolven VW Golfin pohjalta tehty täyssähköversio joutui väistymään ID.3:n tieltä, mutta Golfin tuleva yhdeksäs sukupolvi on tekemässä comebackin sähköautona. Sen markkinoille tulo on kuitenkin viivästymässä varsin erikoisesta syystä.
Bloomberg tietää kertoa käyttämiensä sisäpiirin lähteiden perusteella, että Volkswagenin on siirrettävä seuraavan Golfin tuotannon aloitusta tällä tietoa yhdeksällä kuukaudella. Viivästys johtuu kuulemma siitä, että Wolfsburfgin tehtaalla on tehtävä kalliita muutoksia sähkö-Golfin tuotantoa varten, mutta tällä hetkellä VW:n varat eivät riitä näiden töiden tekemiseen.

Niinpä muutostöitä on lykättävä myöhemmäksi, mikä viivästyttää kompaktiluokan kestosuosikin sähköseuraajan debyyttiä. Sama koskee myös uuden T-Rocin täyssähköversiota, jonka pitäisi putkahdella ulos Wolfsburgin tehtaan linjoilta pian Golfin jälkeen. Yhdeksännen sukupolven Golf on yksi VW-konsernin ensimmäisistä tuotteista, jotka tehdään uuden Scalable Systems Platform -perusrakenteen varaan. SSP-lyhenteellä tunnettu pohjalevy on suunniteltu ennen kaikkea sähköautoihin, mutta rakenteessa on varattu edelleen paikka polttomoottorillekin. Sen pitäisi tosin toimia ainoastaan generaattorina erityisen pitkää toimintamatkaa tavoittelevissa autoissa.
SSP toimii jatkossa VW-konsernin sähköautomalliston selkärankana, jota pystytään käyttämään monissa eri segmenteissä. Golfin kohdalla Volkswagen on tekemässä yhteistyötä Rivianin kanssa, jotta saksalaismerkin historian menestyksekkäimmästä mallista saadaan tulevaisuudessa tehtyä ”softapohjainen auto”. Kun yhdeksännen polven Golf saadaan vihdoinkin markkinoille, se ei kuitenkaan korvaa nykyistä kahdeksannen sukupolven Golfia. Nykymallin tuotannon piti siirtyä sähkö-Golfin tieltä Wolfsburgista Meksikon Pueblaan jo vuonna 2027, mutta tämäkin saattaa siirtyä eteenpäin sähkömallin viivästymisen vuoksi.
Suosittelemme

Volkswagenin edustajat ovat jo vihjailleet, että kasikorinen Golf voi pysyä myynnissä vielä vuosikymmenen verran, kunnes uusien polttomoottoriautojen myyntikielto EU-alueella astuu voimaan vuonna 2035. Kielto ei ole kuitenkaan vielä kiveen hakattu, ja siitä käydään jälleen uusia keskusteluja lähikuukausina. Useiden autonvalmistajien paine EU:ta kohtaan kasvaa jatkuvasti, ja polttomoottorit saattavatkin saada vielä jatkoa esimerkiksi pistokehybrideissä tai sähköautojen toimintamatkan pidentäjinä.
Tästä keskustelusta huolimatta VW:n kannattaa saada uusi sähkö-Golf mahdollisimman pian tuotantokuntoon, koska sähköautojen myyntilukemat ovat Euroopassa kasvussa monista päinvastaisista uutisista huolimatta. Tämän vuoden heinäkuun loppuun mennessä niiden markkinaosuus oli noussut 17,4 prosenttiin, kun taas viime vuoden vastaavana ajankohtana lukema oli vielä 13,8 prosenttia. Volkswagenillakin on tulossa tähän segmenttiin monia edullisemman pään tuotteita, kuten ID. Polo, ID. Cross ja ID.1-miniauton tuotantoversio.

Golfin myyntilukemat ovat sen sijaan hiljalleen hiipuneet viime vuosina. Vuonna 2015 valmistui vielä yli miljoona Golfia, kun taas viime vuoden tuotantomäärä oli enää hieman yli 300 000 autoa. Tänä vuonna tuo määrä voi vielä laskea noin 250 000 auton tasolle. Pitää kuitenkin muistaa, että merkittävä osuus Golfin myynnin laskusta johtunee sisäisestä kilpailusta. Samalta pohjalta tehty T-Roc, eli käytännössä crossoverin kuoriin verhoutunut Golf on vienyt monia asiakkaita perinteiseltä hatchbackilta ja farmarilta.
