Kiinalainen Dreame Technology on Xiaomin tukema firma, joka on tähän asti erikoistunut lähinnä kodin elektroniikkaan. Mm. robottipölynimurien valmistajana kunnostautunut Dreame on nyt tähtäämässä aivan uusille urille, koska tavoitteena on maailman nopeimman tuotantoauton rakentaminen vuoteen 2027 mennessä.
Kyseessä on täyssähköinen hyperauto, joka tähtää suoraan ultraluksussegmenttiin. Suorituskyvyn osalta mittapuuksi on valittu Bugatti, joten pölynimurivalmistajaa ei voi ainakaan moittia turhan vaatimattomista tavoitteista. Kiinan Suzhoussa päämajaansa pitävä Dysonin ja kumppanien kilpailija on kerännyt autoprojektiansa varten kokoon jo noin 1000 insinöörin sekä asiantuntijan tiimin, ja suunnitteilla on autopuolen divisioonan laajentaminen vielä pidemmälle.

Vuonna 2017 perustettu Dreame Technology liittyy tämän myötä sähköautomarkkinoille tähtäävien kiinalaisten teknologiayhtiöiden joukkoon Xiaomin, Skyworthin, Huawein, Roborockin ja Baidun seuraksi. Dreamen tavoitteet ovat kuitenkin eri tasolla, koska firma aikoo omien sanojensa mukaan määritellä uudelleen katuautojen suorituskyvyn rajat. Tämän myötä tähtäimessä ovat suoraan Bugattin, Ferrarin ja McLarenin kaltaiset eurooppalaiset perinnebrändit. Tämä näkyy myös Dreamen luomuksen muotoilussa, joka on ensimmäisten julkaistujen havainnekuvien mukaan kopioitu melko härskisti suoraan Bugattilta. Ulkoisesti kyseessä on siis kuin venytetty Chiron.
Uudessa kiinalaisessa hyperautossa aiotaan kuulemma hyödyntää Dreamen omaa sähkömoottoriteknologiaa, jota se on kehittänyt kodin elektroniikkalaitteitaan varten. Firmalle on kertynyt kokemusta kompakteista sähkömoottoreista, jotka pyörivät yli 200 000 kierrosta minuutissa. Niitä voidaan hyödyntää Dreamen perustajan ja toimitusjohtaja Yu Haon mukaan myös hyperautotason tehovaatimuksia tavoitellessa.
Suosittelemme

Niinpä Dreamen työntekijöille äskettäin lähetetyssä sisäisessä kirjeessä ilmoitettiin polleasti, että tavoitteena on maailman nopeimman tuotantoauton rakentaminen. Sähkömoottorien lisäksi firmalle on kertynyt kokemusta koneellisiin näköhavaintoihin perustuvista tunnistusjärjestelmistä sekä tekoälypohjaisesta reittisuunnittelusta ja tilanhahmottamisesta, joita on hyödynnetty Dreamen robotti-imureissa.
Vuoden 2024 loppuun mennessä Dreame oli hakenut maailmanlaajuisesti yli 6300 patenttia, joista monia voidaan hyödyntää myös sähköautoissa. Lisäksi firman tuotteita myydään yli 100 maassa, ja sillä on noin 6000 myymälää sekä 30 miljoonaa asiakasta ympäri maailmaa. Siirtyessään autoalalle Dreame on jo värvännyt palkkalistoilleen lukuisia perinteisten autonvalmistajien johtohahmoja, joilla on kokemusta esimerkiksi tutkimuksesta ja tuotekehityksestä, insinööritoiminnoista sekä laaduntarkkailusta.

Firman tavoitteena on yhdistää kuluttajaelektroniikasta tuttu nopea tuotekehityskulttuuri autoalan insinööristandardeihin. Lähestymistapa on siis vastaava kuin Dreamen pahimmalla kilpailijalla robotti-imurimarkkinoilla, eli Roborockilla. Se lanseerasi Kiinassa 01-nimen saaneen ensimmäisen tuotantosähköautonsa Rox-nimisen autodivisioonansa kautta jo vuonna 2023.
Hyperautojen markkinoilla tilanne on kuitenkin eri, ja polttomoottori sekä perinnebrändi ovat edelleen kovaa valuuttaa tämän kategorian ostajien keskuudessa. Tämän on saanut havaita esimerkiksi Bugattin kanssa samaan yhtymään kuuluva Rimac, jonka täyssähköisillä hyperautoilla on ollut suuria vaikeuksia löytää ostajia huimasta suorituskyvystä huolimatta.