Mitä kannattaa tehdä, jos käytettynä ostettu auto hajoaa heti kauppojen jälkeen?

Välillä käy niin ikävästi, että kun olet ostanut unelmiesi auton autokaupasta niin tuosta unelmasta tuleekin melkein heti painajainen. Tässä artikkelissa käydään läpi oikeuksiasi, kun käytetty auto hajosi heti oston jälkeen.

Lähdetään purkamaan asiaa sillä oletuksella, että tuo käytetty auto on hajonnut todella heti oston jälkeen. Tällä tarkoitetaan sellaista tilannetta, että olet esimerkiksi ajamassa autokaupasta kotiin ja auto hajoaa jo kotimatkalla. Aikajana on tässä kaikkein tärkein, eli auto on tosiaan jättänyt sinut tienposkeen sillä ensimmäisellä matkalla. Tallöin voidaan lähteä ajatuksesta, että auto on hajonnut heti oston jälkeen. Tämä aikakäsite tietysti venyy riippuen ihmisen omasta aikakäsityksestä. Välillä meillekin on soiteltu, että mitä pitäisi tehdä, kun ”auto hajosi heti oston jälkeen”, mutta vähän aikaa juteltua käykin ilmi, että autolla on jo ajeltu tyytyväisenä puolisen vuotta ostopäivästä.

Mikäli käytetty auto hajoaa heti kaupasta ajamisen jälkeen niin silloin ei yleensä ole mitään epäselvää sen suhteen, kenen vastuulla autossa havaittu vika on. Kuluttajansuojalain virhevastuu lähtee siitä olettamasta, että autossa havaittu vika on autossa myyntihetkellä ollut, jos vika havaitaan vuoden sisällä kaupasta. Tämä on kuitenkin se asia, josta aina riidellään, vaikka laki on varsin yksiselitteinen asian suhteen. Mikäli käytetty auto hajosi heti oston jälkeen, niin aika usein myyjä tämmöisissä tilanteissa toteaa, että hajalla on ja toivottavasti ehdottaa auton kulutonta korjaamista. Mikäli näin ei ole niin pallo siirtyy ostajan käsiin. Mikäli myyjä kiistää vastuunsa tai ilmoittaa jonkin ihmeellisen kulujaon korjaamiselle, eli vaatii sinua maksamaan korjauksesta, niin sinä saat periaatteessa valita, haluatko enää korjauttaa autoa vai purkaa kaupan tai jos vika on vähäinen, vaatia hinnanalennusta. Lakimiehelle tämmöinen riita on yleensä se selvin, eli myyjä omalla tapaa antaa hopealautasella ostajalle kaikki pelimerkit asiassa, jos hän ei kanna asiassa vastuutaan.

Eli jos autosi moottori hajoaa kotimatkalla, sillä ihan ensimmäisellä ajokerralla niin sinun ei tarvitse asiassa ryhtyä kovin sovittelevaksi. Ensimmäiseksi reklamoit myyjää, eli kerrot kirjallisesti mitä on tapahtunut. Sähköposti tai tekstiviesti riittää tähän kirjalliseen reklamaatioon oikein hyvin. Suullinenkin reklamaatio on periaatteessa pätevä, mutta sähköpostista tai tekstiviestistä jää aina se todiste, että olet oikeasti reklamoinut. Myyjän pitää lain perusteella vastata tuohon viestiin siten, että hän korjaa auton kuluitta, jotta auto kannattaa myyjän haltuun antaa. Mikäli myyjä vastaa esimerkiksi, että hinauta auto heille niin katsotaan, mikä autossa on vialla ja miten kustannukset jaetaan niin tällöin herätyskellojen pitäisi jo soida. Tämmöisen viestin lähettämällä myyjä ei yksiselitteisesti kanna hänelle kuuluvaa vastuuta ja tällöin kannattaa selvitellä esimerkiksi LakiLehtosen sivuilta omia oikeuksiaan jo ennakolta.

Suosittelemme


Mikäli myyjä ei tuohon kuluttomaan korjaukseen heti suostu niin sitten seuraavaksi kannattaa hinauttaa auto johonkin korjaamoon, jolla ei ole kytköstä auton myyneeseen tahoon. Valitun korjaamon kanssa sovitte, että korjaamo tekee autoon sellaisen vikadiagnoosin, että voit kertoa myyjälle mikä autossa on hajalla ja miten paljon sen korjaaminen maksaa. Tästä eteenpäin kaikki sitten riippuu sinun omista neuvottelutaidoistasi ja tietysti myyjän asenteesta. Jos pääset myyjän kanssa sellaiseen sopuun, että olet siihen itse tyytyväinen, niin ota se.

Aika monessa tapauksessa tämä on se piste, jossa auton ostanut henkilö on meihin yhteydessä ja tiedustelee mitkä ovat hänen oikeutensa ja mitä hänen kannattaa asiassa tehdä. Me olemme lähteneet LakiLehtosella siitä, että vastaamme kaikille meille soittaville samalla pieteetillä, oli henkilö sitten asiakas tai ei. Yleensä meille soittamalla saat autoasioissa hyvin selkeän vastauksen siitä kannattaako asiaasi viedä eteenpäin vai oletko jo saanut neuvoteltua sellaisen sovun, ettei meistä ole sinulle juurikaan hyötyä.



Kirjoittaja:
Petteri Lehtonen, Osakas, OTK
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy

Laki Lehtonen on Suomen johtava kuluttajariitoihin erikoistunut lakitoimisto. Riidan kohteella ei ole lainsäädännön kannalta suurta merkitystä, mutta olemme parhaimmillamme teknisissä asioissa, kuten autoissa, moottoripyörissä, veneissä, asunnoissa ja remonteissa. Avustamme kuluttajariidoissa sekä yrityksiä että kuluttajia. Alkukartoitus on aina maksuton – ensimmäisen yhteydenoton aikana saat tietää, riittääkö sinulle yleinen neuvo vai tarvitsetko lakipalveluita.

Video

 



Lue lisää