Volvo toi jo yli neljännesvuosisata sitten markkinoille ensimmäisen Cross Country -mallinsa silloisen V70:n pohjalta. Auto sijoittui tuolloin maastureiden sekä perinteisten farmarien väliin, ja nyt on ensimmäisen katumaasturikorisen Cross Countryn vuoro.
Katumaasturistatus on tosin tässä tapauksessa suhteellista, koska uusin Cross Country on tehty kompaktien crossoverien luokkaan sijoittuvan täyssähköisen EX30:n pohjalta. Kyseessä ei siis ole todellakaan mikään aito maasturi, vaan suurin osa asiakkaista hankkii Cross Countryn perusmalleja rouheamman ulkonäön vuoksi. Tähän tyyliin kuuluvat lokasuojanreunojen pienet muovilevikkeet sekä etu- ja takapäätä koristavat mustat paneelit.
![Volvo EX30 Cross Country](https://tyyliniekka.fi/wp-content/uploads/2025/02/volvo_4-1.webp)
Etupaneeliin on jopa kaiverrettu Ruotsin Kebnekaise-tunturin kartta, ja C-pilaria koristaa Cross Country -teksti EX30:n logon sijasta. Cross Country -höysteistä on kuitenkin todellista hyötyäkin kasvaneen maavaran sekä jonkinlaisten pohjapanssareiden myötä. Lisäksi vakiona olevat 19-tuumaiset pyörät voi vaihtaa 18-tuumaisiin maastorenkaisiin, kun lisävarustelistalta ruksii Cross Country Experience -nimisen paketin.
![Volvo EX30 Cross Country](https://tyyliniekka.fi/wp-content/uploads/2025/02/volvo_5-1.webp)
Sen myötä autoon tulevat myös kuraläpät eteen sekä taakse, mustat kattotelineet ja niihin kiinnitetty kattokori joka edustaa lähes aavikkorallityyliä. Ilmanvastukselle kori ei kuitenkaan tee hyvää, joten sillä varustettuna EX30 Cross Countrylle 69 kWh:n akun turvin ilmoitettu virallinen 427 kilometrin toimintamatka kutistuu varmasti jonkin verran. Tavallisen EX30:n toimintasäde on muuten 450 kilometriä, joten tässä suhteessa joutuu joka tapauksessa maksamaan pientä Cross Country -veroa.
![Volvo EX30 Cross Country](https://tyyliniekka.fi/wp-content/uploads/2025/02/volvo_3-1.webp)
Suorituskyky on sen sijaan edelleen enemmän kuin kunnossa. Ainakin aluksi EX30 Cross Countrya saa ainoastaan kahdella sähkömoottorilla varustettuna huippuversiona, joka on tämän järjestelyn myötä nelivetoinen. 428 hevosvoiman kokonaisteho mahdollistaa 3,7 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan, joka on heikentynyt ainoastaan 0,1 sekunnilla matalampaan EX30:een nähden.
Suosittelemme
Se jää vielä nähtäväksi, tuleeko Cross Country -paketti myöhemmin saataville myös EX30:n yksimoottoristen ja kaksivetoisten versioiden kanssa. Ainakin toistaiseksi ”maastomeikkimallin” uskottavuutta kohottaa mukavasti se, että sähköisessäkin murtomaa-Volvossa on aina neljä vetävää pyörää. Varustepuolellakaan ei ole valittamista, koska Cross Countrya saa ainoastaan polleimmalla Ultra-tasolla joka tuo mukanaan esimerkiksi panoraamakaton, Park Pilot -pysäköintiavustimen ja 360 asteen kameran.
![Volvo EX30 Cross Country](https://tyyliniekka.fi/wp-content/uploads/2025/02/volvo_2-1.webp)
![Volvo EX30 Cross Country](https://tyyliniekka.fi/wp-content/uploads/2025/02/volvo_6-1.webp)