Volkswagen

Volkswagen on VW-konsernin ”päämerkki”, jonka pääkonttori sijaitsee Pohjois-Saksan Wolfsburgissa. Merkin autoja valmistetaan kuitenkin ympäri maailmaa Kiinaa, Etelä-Afrikkaa ja Etelä-Amerikkaa myöten. Euroopassa Volkswagenin mallivalikoima ulottuu miniautoluokan Upista isoihin pikkubusseihin, mutta suurin huomio on viime aikoina keskittynyt uusiin ID-sähkömalleihin.

Volkswagenin historia alkaa Kuplasta, joka syntyi alun perin 1930-luvun natsi-Saksassa. Ferdinand Porschen suunnittelema ilmajäähdytteinen ja takamoottorinen kansanauto saavutti lopullisen muotonsa 1930-luvun loppupuolella, mutta sitten toinen maailmansota syttyi. Sodan jälkeen Kuplan sarjatuotanto pääsi käyntiin vielä vuoden 1945 aikana. Alku oli hankalaa, mutta vähitellen Volkswagenin nimen saaneen auton valmistusmäärät kasvoivat. Kysyntä kasvoi niin paljon, että miljoonannen Volkswagenin valmistumista päästiin juhlimaan jo vuonna 1955.

1950-ja 1960-luku mentiin Kuplan perustekniikkaan pohjautuneiden mallien ja itse Kuplan voimin, mutta vähitellen muutoksen tuulet alkoivat puhaltaa Wolfsburgissakin. VW oli hankkinut jo 1960-luvulla Audia valmistaneen Auto Unionin, jolta saatiin arvokasta kokemusta modernista etuvetotekniikasta. Täysin uusista etuvetomalleista pankin räjäytti varsinkin vuonna 1974 esitelty Golf, joka kohosi vähitellen kompaktiluokan mittapuuksi.

Vuonna 1985 VW:n tuotanto aloitettiin Kiinassa vuosikymmeniä ennen pahimpia kilpailijoita. 1990-luvun alussa VW-konsernin ylimpään johtoon nousi Ferdinand Piëch, joka oli Kuplan suunnitelleen Ferdinand Porschen tyttärenpoika. Piëchin alaisuudessa Volkswageneiden laatuvaikutelma parani huimasti, mutta luotettavuus ei välttämättä kohentunut välillä liiankin kunnianhimoisten teknisten ratkaisujen vuoksi.

Yksi Piëchin lempilapsista oli turbodieseleiden TDI-tekniikka, jonka maine koki kuitenkin kovan kolauksen vuonna 2015 julki tulleen päästöskandaalin myötä. Niinpä Volkswagen päätti satsata voimakkaasti sähköautoihin. Niistä ensimmäinen on Golfin kokoinen ID.3, ja isompi ID.4:kin on jo myynnissä. Lisää sähköautoja on tulossa lähiaikoina, ja vuoteen 2035 mennessä Volkswagen aikoo siirtyä pelkkään sähköön Euroopan markkinoilla.

Lue lisää