Volkswagen esitteli tutkielman edullisimmasta sähköautostaan – ID. Every1:n tuotantoversio tulee myyntiin kahden vuoden päästä noin 20 000 euron hintaan

Edullisia sähköautoja alkaa putkahdella muiltakin kuin kiinalaismerkeiltä. Alarajana tuntuu olevan 20 000 euron hintaluokka, jonne myös Volkswagen kurottaa tulevalla sähköpikkuisellaan.

Vuonna 2027 myyntiin tulevasta autosta esiteltiin nyt ID. Every1 -niminen tutkielma, joka vaikuttaa jo varsin tuotantovalmiilta. Lopullisen myyntimallin nimenä toimii hyvin todennäköisesti ID.1, paitsi jos VW innostuu käyttämään autossa jotakin perinnenimeään tulevan ID.Golfin malliin. Tuotantoauton hinnaksi lupaillaan noin 20 000 euroa, eli Volkswagenin pienin sähköauto jää noin 5000 euroa halvemmaksi kuin ensi vuonna myyntiin tuleva ID.2.

VW ID. Every1
Kuva: Volkswagen

Se sijoittuu kooltaan Polon ja Golfin väliin, kun taas ID.1 solahtaa ulkomitoiltaan jo tuotannosta poistuneen Upin ja Polon välimaastoon. Konsepti on 3,88 metrin pituinen, ja sisätilojen mainostetaan vastaavan Poloa. 305 litran tavaratilakin on tämänkokoiseksi autoksi oikein mukiinmenevää tasoa. ID.1:stä tulee ID.2:n tavoin etuvetoinen, eli voimanlähdekonsepti on eri kuin tämän hetken lähtökohtaisesti takavetoisissa ID-malleissa. ID. Every1 -konseptin etupyörille välitetään 95 hevosvoiman teho, eli auto on hieman tehokkaampi kuin jo tuotannosta poistunut e-Up.

VW ID. Every1
Kuva: Volkswagen

Sähköpikkuinen on suunniteltu ennen kaikkea kaupunkikäyttöön, mistä kertovat 130 km/h:n lukemaan rajoitettu huippunopeus ja varsin kompakti 40 kWh:n akku. Sen turvin tutkielman toimintasäteeksi lupaillaan 250 kilometriä, eli edullinen hinta vaatii tässä suhteessa veronsa. Muotoilultaan ID. Every 1 eroaa selvästi Volkswagenin pullanpyöreistä nykysähköautoista. Pienessä sähköautossa palataan jälleen ajattoman suoraviivaisiin linjoihin, joita merkin usein varsin konservatiivinen asiakaskunta osaa arvostaa paremmin. Esimerkiksi keulailmeessä ja sivuikkunalinjassa voi nähdä myös pieniä retrovaikutteita ensimmäisen sukupolven Golfista ja Polosta, kun taas lasinen takaluukun kansi siteeraa Upia.

VW ID. Every1
Kuva: Volkswagen

Konseptin tukevasti tiessä istuvaa vaikutelmaa korostavat myös 19-tuumaiset pyörät ja tuntuvat lokasuojien pullistukset niiden yläpuolella. Sisustankin puolella on havaittavissa paluuta perinteisiin ratin sekä kojelaudan keskiosan nappuloiden myötä, joilla säädetään esimerkiksi radion äänenvoimakkuutta, sisälämpötilaa ja penkinlämmittimiä. ID.2-konseptissa ja uudessa Tiguanissa sekä Passatissa nähtyä keskikonsolin valintapyörää sähköpikkuisesta ei kuitenkaan löydy, ja kojelaudan uumeniin upotettu mittaristokin edustaa minikokoa.

Suosittelemme


Keskinäytön taustalla vaikuttaa puolestaan Volkkarin uusi softajärjestelmä, ja uusia toimintoja pystyy aktivoimaan myös auton oston jälkeen. Etumatkustajan puolella kojelautaa sijaitsevaan kiskoon voi kiinnittää vaikkapa tabletin tai jopa pöydän, kun taas etuistuinten väliin sovitettua konsolia voi liu’uttaa sekä eteen- että taaksepäin. Lisäksi etu- ja takaistuimia pystyy taittamaan moneen eri asentoon, mutta se jää vielä nähtäväksi tulevatko nämä kaikki ominaisuudet myös tuotantoautoon.

VW ID. Every1
Kuva: Volkswagen

Tuotantomallia odotellessa VW on luvannut kertoa lisää sähköisestä pikkuautoperheestään ensi syksynä. Emomerkki Volkswagenin lisäksi sähköpikkuautoja on tulossa konsernin muiltakin brändeiltä.

VW ID. Every1
Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

Lue lisää