MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Uusi Mercedes CLA on sekä täyssähköauto että hybridi – sähköversion virallinen toimintasäde on lähes 800 km

Mercedes toi vihdonkin julkisuuteen uuden CLA:n pitkällisen ennakkokampanjan jälkeen. Autoa saa sekä hybridinä että täyssähköversiona, jonka toimintamatkassa ei pitäisi olla valittamista.

A-luokan hatchback ja sedan eivät saa enää seuraajia, joten uusi CLA, sen myöhemmin esiteltävä shooting brake -versio ja samalta pohjalta tehtävät katumaasturit toimivat jatkossa Stuttgartin merkin aloitusmalleina. Uudesta CLA:sta annettiin jo aiemmin esimakua konseptiauton avulla, ja tuotantomallista löytyy monia siitä tuttuja muotoilupiirteitä.

Mercedes-Benz CLA
Kuva: Mercedes-Benz

Niihin kuuluvat esimerkiksi keulamaskin ja valojen lukuisat tähtikuviot, mutta tutkielman terävyyttä ei ole tuotantoautossa tavoitettu. Siksi esimerkiksi ledinauhalla halkaistun keulan ilme muistuttaa hieman hölmistynyttä kalaa, mutta Mersun EQ-sähkösedanien sämpylämäisyys on sentään onnistuttu pääosin välttämään.

CLA:n pituus on venähtänyt 41 millillä reiluun 4,7 metriin, ja akselivälikin on kasvanut 61 millin verran. Tästä huolimatta takapenkkiläisten polvitila on kutistunut hiukan, mutta etuosastolla pitäisi sentään olla entistä väljemmät oltavat. Tavaratilankin perusvetoisuus on pienentynyt 405 litraan, mutta täyssähkömalleissa on lisäksi 71 litran kokoinen etutavaratila nokkapellin alla.

Mercedes-Benz CLA
Kuva: Mercedes-Benz

Kojelautanäkymää dominoi nykytyyliin digitaalisuus. Autoon saa MBUX Superscreen -nimisen ratkaisun, joka koostuu 10,25-tuumaisesta digimittaristosta, tietoviihdejärjestelmän 14-tuumaisesta ruudusta ja etumatkustajan samankokoisesta näytöstä. Jos sitä ei raaski tilata, repsikan edessä tuikkivat pelkät tähtikuviot.

Suosittelemme


Vakiovarusteluun kuuluvat esimerkiksi nahkaratti, sähköpenkit edessä ja kiinteä lasinen panoraamakatto. Sisustan koristeiksi voi valita harjatun alumiinipinnan lisäksi esimerkiksi avosyistä puuta, ja ulkonäköä pystyy höystämään lisävarustelistalta löytyvillä AMG Line -, AMG Line Plus – ja Night-paketeilla. Vannekoko on puolestaan 17-19 tuumaa. CLA:n käyttöjärjestelmänä toimii täysin uusi Mercedes-Benz Operating System, jossa hyödynnetään myös tekoälyä sekä Microsoftilta että Googlelta.

Mercedes-Benz CLA
Kuva: Mercedes-Benz

Kori ei pelkästään näytä liukkaalta, vaan se myös on sitä ilmanvastuskertoimen todella pienen 0.21-arvon myötä. Siitä on hyötyä erityisesti täyssähköversioissa, joita on kaksi. Niiden nimet ovat hieman kryptiseltä kuulostavat CLA 250+ with EQ Technology ja CLA 350 4MATIC with EQ Technology. Ensin mainittu on pelkästään takavetoinen taakse sijoitetun sähkömoottorin myötä. Se tuottaa 272 hevosvoimaa ja 335 newtonmetriä, jotka mahdollistavat 6,7 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan ja 209 km/h:n lukemaan rajoitetun huippunopeuden. WLTP-standardin mukainen toimintasäde on peräti 694-792 kilometriä.

Sähköinen CLA 350 on puolestaan kahden sähkömoottorin myötä nelivetoinen. 354 heppaa ja 515 newtonia kiihdyttävät auton parhaillaan 4,9 sekunnissa satasen nopeuteen, mutta toimintamatka kutistuu hieman 672-771 kilometrin lukemaan. Molemmissa versioissa on 85 kWh:n litiumioniakku ja 800 voltin sähköjärjestelmä, joka mahdollistaa pikalatauksen parhaimmillaan 320 kilowatin teholla. Tämän myötä 325 kilometrin ajoon riittävä sähkö ladataan autoon nopeimmillaan 10 minuutissa.

Mercedes-Benz CLA
Kuva: Mercedes-Benz

Jos täyssähköauto ei vielä innosta, CLA:sta tulee hieman myöhemmin tarjolle myös hybridimalleja. Niiden kaikkia teknisiä tietoja ei ole vielä julkaistu, mutta perustason hybridi on täyssähköversiosta poiketen etuvetoinen. Lisähintaan saatavilla on myös nelivetohybridi. Hybridien polttomoottorina toimii 1,5-litrainen bensanelonen, ja voimalinjaan kuuluvat myös 1,3 kWh:n akku, 48 voltin teknologiaa sekä kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kuoriin sovitettu sähkömoottori.

Mercedes-Benz CLA
Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops

Lue lisää