Maseratin myyntilukemat ovat olleet viime vuosina suorastaan masentavaa tasoa. Tämä jarruttaa myös investointeja tulevaisuuteen, ja nyt viikatemiehen uhriksi joutui italialaismerkin täyssähköinen superauto jo ennen syntymäänsä.
Maserati on tarjonnut Folgore-nimisiä täyssähköversioita Grecale-katumaasturista sekä GT-autojen heimoon nimensäkin perusteella kuuluvasta GranTurismosta, ja sellainen oli suunnitteilla myös keskimoottorisesta MC20-superautosta. Tuplaturbo-V6:lla ryyditetty polttomoottori-MC20 esiteltiin jo syksyllä 2020. Täyssähkömalli piti lanseerata vihdoinkin markkinoille tämän vuoden aikana peräti kolmen sähkömoottorin ja polttomoottoriversion taakseen jättävän suorituskyvyn turvin.

Maseratin silloinen toimitusjohtaja julisti näin vielä viime vuonna, mutta nyt kellossa on toinen ääni. Merkin tiedottaja kertoi Car & Driver -julkaisulle, että markkinatutkimusten mukaan superautosegmentin ja erityisesti MC20:n ostajat haluavat ennen kaikkea tehokkaita polttomoottoreita. Nämä ostajat eivät ole valmiita siirtymään sähköautoihin ainakaan lähitulevaisuudessa, joten MC20 Folgore -projekti on nyt virallisesti kuopattu.
Kovin suurena yllätyksenä tämä ei tule, koska sähköautojen kysyntä on ollut viime aikoina erityisen nihkeää urheilu- ja superautojen kategoriassa jossa moottorin äänillä ja luonteella on edelleen äärimmäisen suuri merkitys ostajille. Sekin on mahdollista, että GranTurismo Folgore ehti toimia varoittavana esimerkkinä Maseratille. Se ei liene ollut mikään suuri menestys, mutta samaa voidaan sanoa koko Maseratin nykymallistosta. Suunnitteilla oli myös esimerkiksi neliovisen Quattroporten sähköinen seuraaja, mutta sekin on vedetty jäihin monen muun projektin ohella.

Brittiläisen Autocarin mukaan Maserati keskittyy nyt MC2:n perusteelliseen päivitykseen, kun Folgoresta tuli historiaa. Facelift-malliin haetaan mahdollisesti inspiraatiota MC20 GT2 Stradalesta, jonka ulkonäössä on vahvoja vaikutteita moottoriurheilusta. Auton voimanlähteenä toimii kolmelitraisen tuplaturbo-V6:n terästetty versio, joka tuottaa 640 hevosvoiman huipputehon ja 720 newtonmetrin maksimiväännön.
Suosittelemme
Jos ”tavallisen” MC20:n facelift-version voimavarat ovat samaa tasoa, ne kalpenevat yhä täyssähkömallille povattujen lukemien rinnalla. GranTurismo Folgoressakin on 761 heppaa ja 1348 newtonia, mutta toisaalta myös painoa on rutkasti enemmän kuin pelkällä polttomoottorilla ryyditetyissä malleissa. Niissä bonuksena tulee vielä äänimaailma, joka tarjoaa nykylainsäädännön rajoittamanakin rutkasti tunnepitoisemman elämyksen kuin yksikään sähköauto.

