Toimiiko sähköauto talvella? – Teslalla Nordkappiin, osa 2

Oulussa arvoin lopullisen ajoreitin kohdilleen. Nelostien sijaan päätin koukata Pudasjärven ja Ranuan kautta Rovaniemelle. Matkaa kertyy parikymmentä kilometriä enemmän, mutta reitti on itselle aiemmin tuntematon. Utelias ei voinut olla tarttumatta tilaisuuteen.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Reitti
Oulun kohdalla menomatkaa oli taitettu vasta kolmannes.f

Auto ei yön aikana ehtinyt sittenkään latautua aivan täyteen, mutta 92% on aivan riittävä varaus ilman että tarvitsee pohtia perillepääsyä. Auton mukaan akkua olisi jäljellä 16% perillä naftin 250 km ajon jälkeen. Autoaan skrapaavia kanssamatkaajia katsellessa mietin kuinka kätevä se Teslan etähallinta-applikaatio onkaan.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-tie2
Matkanteko alkoi tosissaan Oulusta kauniissa talvikelissä.

Matka alkoi Kuusamon tietä pikkupakkasessa. Huomasin tienpinnan olevan liukas, olikohan pakkanen lauhtunut. Tesla on siitä mukava ajaa, että takapuolessa tuntee hyvin onko pitoa vai ei. Liikenne oli rauhallista ja tie suoraa, joten hitaampien ohittaminenkin sujui ongelmitta takavedosta ja kitkarenkaista huolimatta.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Ranua-portti
Ranuan eläintarha kutsui kylään. Iltapäivä oli jo pitkällä, mutta ennen pimeää ehti hyvin kiertää koko alueen. Tunti riittää tehokkaalle, jälkikasvun kanssa mennee pidempään.

Aakkosia vältellessäni päätin pitää tauon Ranualla. Hetken mielijohteesta päätin poiketa Ranuan eläinpuistossa katsomassa kuuluisia jääkarhuja. Eläintarha on mainiosti toteutettu. Selkeä reitti kiertää koko alueen, eikä Korkeasaaren tyylinen missähemmetinjärkässätämäpitääkiertääjanytnekamelitunohtui -stressi pääse iskemään. Aitaukset ovat kohtuullisen kokoisia ja näkyvyys hyvä. Etenkin suurpetojen aitauksia kiertää niin hyvät käytävät, että kyllä jostain kohtaa pääsee näkemään ne söpöt karvaturrit riittävän läheltä.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Jääkarhu
Jääkarhupari on Ranuan vetonaula. Otus on sen verran komea ilmestys, että söpönletkeästä ulkokuoresta huolimatta en haluaisi tavata kaveria luonnossa. En ainakaan ruoka-aikaan.

Jääkarhujen lisäksi bongasin suden (se on iso!), villisikoja (saa olla aika Obelix jos vetää karjun kerralla), ahman, saukon, majavan, hirven ja ties mitä muuta. Pääpaino on kotimaisissa otuksissa ja onhan niissäkin katsottavaa. Lenkkiä tuli Endomondon mukaan kolme kilometriä eli itse kävelyyn menee puoli tuntia. Käytin elukoiden ihmettelyyn saman verran ja tunnissa olin ulkona.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Sus
Söpö susihukka lekotteli koppinsa katolla. Ulkonäkö pettää!

Ainoa mitä jäin kaipaamaan on sähköauton latauspiste. Reilun tunnin visiitin aikana kun saisi helposti akun CHAdeMOsta täyteen, ja pidempään kiertävälle lapsiperheelle piisaisi jo hitaampi Type2. Tähän laturi ja heti, niin pakollinen lataustauko sujuu rattoisasti!

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-maisema
Lapin maisemat eivät vaihtelua tarjonneet. Tarjolla oli lähinnä metsää ja suota. Norjassa tilanne olisi toinen.

Pidin matkanopeuden tällä pätkällä 90-110 km/h välillä rajoituksesta riippuen. Kulutus asettui 206 Wh/km tasolle eli selkeästi aiempaa pätkää pienemmäksi. Tähän vaikutti sekä hyvä, tasainen tie, että parissa asteessa pysytellyt pakkanen. Range olisi tällä nopeudella noin 345 km, pitämällä matkanopeuden vain 85-90 välillä uskaltaisin hyvällä talvikelillä yrittää 350-360 km stinttiä.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Rovaniemi-Jatkankynttila
Rovaniemelle päästiin iltahämärissä.

Lataus Rovaniemellä osoittautui kimurantiksi. Etsin ensin Rinteenkulman kauppakeskuksen pikalaturia naapuriparkkihallista (älä aja Revontulen halliin), ja löysin oikeaan paikkaan vasta apua kysyttyäni. Laturi kyllä löytyi, mutta sen CHAdeMO oli rikki – voi hemmetti! Virran applikaatio kertoi vain paikan olevan varattu – miksei se voi ilmoittaa laturin olevan pois pelistä? Plugsharen puolelta olisin toki nähnyt kommentit aseman rikkinäisyydestä, mutta nyt ei auttanut kuin ladata hitaasti sen verran että pääsee Leville asti. No olipa aikaa tutustua kaupunkiin.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Risa-laturi
Risa pikalaturi ei ole kiva näky. Vieressä on onneksi hitaampaa latausta tarjolla, mutta voisi siellä palvelussa kertoa laturin olevan rikki, kun nyt matkalla asiaa tarkastettaessa Virran sovellus kertoi vain laturin olevan käytössä.

Kylillä näkyi turistia enemmänkin. Keskusta oli nopeasti kierretty ja sen jälkeen painuin thaimaalaiseen iltapalalle. Palvelukokemus oli mielenkiintoinen, kun ruokailijaa ei hoksattu palvella ja lopuksi unohdettiin kokonaan mitä olin syönyt. Eipä sillä väliä, ehkä rutiinit hioutuvat sesongin kuluessa, pääasia on että ruoka maittoi.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Rovaniemi
Rovaniemen keskustassa parveili jokunen turisti, joulusesongin alkaessa väkeä lienee enemmän.

Palasin autolle eväskaupan kautta. Frunkki on muuten todella hyvä keksintö, jossa eväät pysyvät talvella sopivan viileinä, kelistä riippuen tarjolla on joko jääkaappi tai pakastin. Kahvi kouraan ja kohti Leviä.

…jatkuu seuraavassa osassa

Teslalla Nordkappiin -juttusarjan julkaistut osat:

Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Syksyllä 2020 Alfamer julkaisee Joosen kirjan Sähköautoista.

Videot

Uusimmat

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...