Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa 1963 autonaan Mercedes-Benz 220 SEb W111.

Ewy Rosqvist os. Jönsson syntyi Herrestadissa Ruotsissa 1929 viisilapsiseen maatalous perheeseen ainoana tyttönä. Aikuisiällä hän opiskeli Tukholmassa eläinlääketiedettä, jonka jälkeen Ewy palasi Herrestadiin aloittaakseen eläinlääkärin oppisopimuskoulutuksen. Eläinlääkärin assistenttina hän tuli ajaneeksi päivittäin 150-200km mutaisia ja päällystämättömiä teitä maatiloille.

Ajokkina oli Ewyn isän ostama Mercedes-Benz 170S. Kyseinen malli esiteltiin 1940-luvun lopussa luksusmallina kertoen korkeammasta statuksesta, jonka vuoksi sitä mainostettiin yritysten johtajille sekä business henkilöille. 170S:ää valmistettiin 1949-1952 välisenä aikana 31000 kappaletta. Kaksi vuosikymmentä myöhemmin S -malli nimettiin ensimmäiseksi S-Class -malliksi, nimellä jolla se paremmin nykyään tunnetaan.

Rosqvististä kehittyi rutinoitunut autokuski 170S:n puikoissa ja tarinan kertoman mukaan kilometrejä olisi kertynyt 220000km parin vuoden aikana. Kirjassaan ”Driving through Hell” Rosqvist kertoo olleensa vähintään puolitoista tuntia nopeampi kuin muut työntekijät palatessaan päivittäisiltä työkeikoilta.

Avioliitto insinöörin ja autoentusiastin kanssa avittivat Ewyn autoilun pariin. Vuonna 1954 hän osallistui miehensä Ingve Rosqvistin kanssa Ruotsin Midnight Sol:ksi nimettyyn kilpailuun, ja tuosta innostuneena 1956 samaiseen ralliin kuskina kartturinaan Maybrit Clausson.

Rosqvist voitti neljästi naisten sarjan Jyväskylän Suurajot

Saabin rallitiimi vuonna 1957.
Saabin rallitiimi vuonna 1957. Margaretha von Essen, Monica Kjerstadius, Ewy Rosqvist, Helga Lundberg and Greta Molander. Rolf Mellde, Bengt Carlqvist, Eric Carlsson and Carl-Magnus Skogh.

1950-luvun lopulla rallikisaan osallistuminen maksoi kaikkinensa noin 3000 saksan markkaa, joka tuohon aikaan oli nuorelle eläinlääkärille huimaava summa, mutta tunteen palo ajoi neitosen jatkamaan. Kävipä niinkin, että Ewy Rosqvist voitti Suomen Jyväskylän Suurajojen naisten cupin neljästi 1957-1962 välillä. Alkuvuosien autoina hänellä oli Saab 93 ja Volvo PV 544.

Suosittelemme

 

Mercedes-sopimus ja historiallinen voitto Ursula Wirthin kanssa.

Volvon ratissa Rosqvist voitti European Ladies Rally Championshipin vuonna 1959 ennen Stirling Mossin siskoa Pat Mossia. Rosqvist voitti mestaruuden myös vuosina 1960 ja -61. Sopimus syntyi Volvon kanssa, mutta ei kestänyt kauaakaan, kun Mercedes noukki hänet paremman sopimuksen turvin suojiinsa. Rosqvist sai harjoittelunsa Mersulla tehtyä keväällä 1962, jonka jälkeen hän pääsi osallistumaan samaisena kesänä Ruotsin Midnight Sol -ralliin Mercedeksen 220 SE:llä toisena ajajanaan myös ruotsalainen Ursula Wirth.

Tiedoksi lukijoille, että Ruotsin Midnight Sol -ralli kulkee tätä nykyä nimellä Ruotsin ralli.

Tuon kisan he voittivat, tulivat kuudenneksi Rajd Polski -rallissa ja kahdenneksitoista Liege-Sofia-Liege -rallissa. Noiden kisojen jälkeen edessä oli matka Argentiinaan, Touring Car Grand Prixiin, josta tulisi historiallinen retki. Ennakkoon mediassa epäiltiin naisten mahdollisuuksia äärimmäisen rankoissa ja vaarallisissa olosuhteissa ajettavasta rallista.

Mercedes-Benz 220 SE
Mercedes-Benz 220 SE

Matkaan naispari lähti 220 SE ”Fintailiksi” kutsutulla peräevä mallilla. Autossa oli herkistetty ohjausta, mutta siinä ei ollut hydraulista ohjausta. Eräässä haastattelussa Rosqvist oli sanonut kisan jälkeen, ”Olisin tehnyt mitä tahansa saadakseni ohjaustehostimen”.

Ajettuaan kuusi eri pituista etappia, jossa 258 autokunnasta 43 selvisi maaliin, Rosqvist ja kartturi Wirth kruunattiin koko 4624km kisan voittajapariksi. Ajo ei ollut aivan sattumien kauppaa, sillä naisparivaljakko voitti jokaisen etapin. Lisäksi he voittivat toiseksi tulleen autokunnan yli kolmella tunnilla. Samalla he paransivat aikaisempaa W. Schockin ja M. Schienkin samanlaisella 220 SE:llä tehtyä kisan edellisen vuoden keskinopeus ennätystä 121 km/h reiluun 126 km/h.

Mercedes-Benz 220 SE

Argentiina 1962. 220 SE oli suurimpia tuon ajan sedan autoja. Kestävyydeltään ja tekniikaltaan se oli oiva juuri pitkiin etappiralleihin. Mercedes oli kehittänyt sitä myös turvallisuutta edistäen. Etu- ja takaosien kori suunnittelussa oltiin kiinnitetty huomiota edistyksellisiin vahvikkeisiin mahdollisia kolaritilanteita varten. 2.2 litrainen kuusisylinterinen moottori tarjosi vakio versiossa 118 hevosvoimaa. Mallia tehtiin vuosina 1959-1968 66000kpl. Auto, jolla naiset ajoivat Argentiinassa oli käytännössä lähes täysin vakio versio.

Voittajapari E. Rosqvist, U. Wirth, Argentiina 1962.
Voittajapari E. Rosqvist, U. Wirth, Argentiina 1962.

Seuraavien muutaman vuoden aikana Rosqvist jatkoi hyviä ajojaan sijoittuen Monte Carlo Rallissa 16. 1963, Akropoliksessa 8. ja voittaen Nurburgringin 2500 kuutioisten sarjan yhdessä Ursula Wirthin ja Eberhard Mahlen kanssa. Hän ja Ursula saavuttivat myös kolmannen sijan Argentiinan Touring Car Grand Prixissä kahden saksalaisen miesajoparin jälkeen, jotka kaikki ajoivat Mersun 300 SE:llä.

Wirthillä ja Rosqvistillä oli hämmentävän samanlaiset taustat. Wirth oli kotoisin myös Ruotsista, Sundsvallista. Hän oli myös toiminut eläinlääkärin apulaisena ja ajellut töissään autoilla eripituisia matkoja ennen alkamistaan ralliajajaksi. Ruotsin Västergotlandissa 1960 Wirth ajoi pistesijoille ja siten hänestä tuli oiva pari Rosqvistille.

Argentiinan voitto ajon aikana vaaleille ruotsalaiskaunottareille oli määrätty henkivartijat liian innokkaiden rallifanien varalta. Lehdissä luki otsikoillaan tuolloin ”Pretty Dolls Whip Men in Grand Prix”.

Kaiken kaikkiaan parivaljakko niitti mainetta kolmisen vuotta yhdessä, Wirth vielä yhdessä Pat Mossin kanssa 1964 ennen jäämistään pois rallikuvioista -65. Hän pysyi kuitenkin autoilussa mukana opettaen sitä yli 30 vuotta.

Wirth esiintyi myös autoilu komediassa Monte Carlo or Bust! vuonna 1969. Hän kuoli 2019 juuri ennen 85 -vuotis päiviään.

Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth, Monte Carlo 1963.
Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth, Monte Carlo 1963.

Ewy Rosqvistin eläkevuodet

1964 Rosqvist voitti Monte Carlon yli 2500 kuutioisten sarjan, tullen viidenneksi Akropoliksessa ja vielä kolmanneksi Spa-Sofia-Liege Rallissa. Viimeisessä kilpailussaan Argentiinassa Rosqvist tuli kolmanneksi Eva Maria Falkin kanssa. Tuolloin hän oli vasta 35 -vuotias. Syynä lopettamiselle oli, että hän halusi enemmän aikaa äitinä olemiselle sekä muille töille. Hän oli myös eronnut Yngve Rosqvistista ja mennyt naimisiin Mercedeksen kisatiimin päällikön Paroni Alexander von Korffin kanssa.

Täten Rosqvist saikin paronittaren arvonimen jatkaen kansainvälisenä oppaana Mercedeksen museossa Stuttgartissa useamman vuoden. Hän on ollut tärkeä esikuva ja merkin markkinoija vielä tuonkin jälkeen useita vuosikymmeniä. Vuonna 2014 Mercedeksen juhliessa 120 vuotista taivalta Rosqvist täytti 85 vuotta. Paronitar Rosqvist-von Korff on vielä elossa asuen Ruotsissa ja hänet on nähty mukana Mercedes-Benz Classic tapahtumissa yli 90 -vuotiaana.

 

 

Lähteet ja kuvat: emercedesbenz.com, ewyrosqvist.com, mercedes-benz-publicarchive.com

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat