TAG Heuer Monaco Bamford “Carbon”





Henkilökohtaisella tasolla Baselworldin messujen sykähdyttävimpiä uutuuksia oli TAG Heuerin ja Bamford Watch Departmentin yhteistyökello, TAG Heuer Monaco Bamford “Carbon”, joka on samalla onnistuneimpia, ellei onnistunein, kollaboraation hedelmä TAG Heuerin lähihistoriassa.

Tämä on paljon sanottu, mutta vannoutuneelle Steve McQueen- ja sitä kautta myös Heuer Monaco -fanille Bamfordin “tuunattu” versio tekee omalla vahvalla ja materiaaliensa osalta autourheilullisella tulkinnallaan kunniaa alkuperäiselle esikuvalleen, tuoden kuitenkin oman näkemyksen siitä millainen Monaco olisi, jos se suunniteltaisiin tänään.

TAG Heuer Monaco Bamfordin kellonkuori on tehty näyttävästä hiilikuidusta.
TAG Heuer Monaco Bamfordin kellonkuori on tehty näyttävästä hiilikuidusta.

“Carbon” on Monacon ytimessä

Markkinoiden onnistuneimman uudelleenversioinnin, vuonna 2015 julkaistun Calibre 11 -koneistomerkintää kantavan Heuer Monacon käyttäjänä “Carbonin” käyttötuntuma on tuttu ja turvallinen. Monacon koko on neliönmuotoiselle kellolle optimaalinen 39 millimetriä ja ranneistuvuus on lyhyiden korvakkeiden ansiosta hyvä.

Kellotaulu on kauniisti heijastavaa mustaa opaalia, jota vasten Bamfordin suosikkisinisen sävy, nimeltään “aqua blue” nousee esille hienosti. Kellotaulun luettavuus on kohdallaan, josta pitävät huolen sinisellä Super-LumiNova -massalla käsitellyt viisarit ja indeksit.

TAG Heuer Monaco Bamford "Carbon"
TAG Heuer Monaco Bamford “Carbon”

“Carbonin” ranneke on tummaharmaa, joka on päältä alligaattoria ja alapuolelta kumia. Rannekkeen tuntuma on miellyttävä ja kokonaisuuden täydentää musta mattapintainen Heuer-logolla varustettu linkkulukko. Ranneke sopii hienosti kellon tummanpuhuvaan ilmeeseen.

Koneistona toimii TAG Heuerin Calibre 11, joka on yhtäkuin Sellita SW300-1, jonka päälle on asetettu Dubois-Deprazin kronografimoduuli. Koneiston käyntivara on noin 40 tuntia, jota kronografin käyttäminen luonnollisesti lyhentää. Monacon omistajan kannalta käytettävä koneistoratkaisu tarkoittaa järkevän hintaisia huoltokustannuksia.

“Racing is life. Anything before or after is just waiting.”

Mutta se järkevyydestä, sillä Monacoa ei hankita tai käytetä järkiperustein. Kyse on mitä suurimmassa määrin tunteista ja fiiliksistä, joita kellon alkuhistoria Steve McQueen -viittauksin ja kuminkäryisen autourheilutaustan takia herättää. Kun Monacoon yhdistetään urheiluautoissa käytetty, äärimmäisen kevyt ja kestävä hiilikuitu, on Bamford tavoittanut jotain sellaista, mikä olisi sopinut täydellisesti alkuperäiseen Monacoon – jos kellon suunnitelleella Jack Heuerilla olisi ollut kyseinen materiaali tuolloin käytössään.

“I live for myself and I answer to nobody.” – Steve McQueen

TAG Heuer Monaco Bamford "Carbon"
TAG Heuer Monaco Bamford “Carbon”

Tyylinsä puolesta “Carbon” on sporttinen kello, lähinnä vapaa-aikaan ja rentoon pukeutumiseen, mutta vankan tyylitajun omaava kantaa kelloa sujuvasti myös puvun kanssa. Itse asiassa, tummanharmaana ja alkuperäistä racing-ranneketta hillitymmällä alligaattorirannekkeella Monaco maastoutuu ranteeseen puvun kanssa jopa aavistuksen paremmin, kuin sinitauluinen serkkunsa. Ja sitä paitsi, kyseessä on ikoninen klassikko, jonka käyttäjä nousee sujuvasti arvostelun yläpuolelle.

Pähkinänkuoressa

  • Malli: CAW2190.FC6437
  • Koneisto: TAG Heuer Calibre 11
  • Käyntitaajuus: 28 800
  • Käyntivara: noin 40 tuntia
  • Kuori: hiilikuitu
  • Rungon halkaisija: 39 mm
  • Kellon paksuus: 15 mm
  • Lasi: safiiri
  • Vesitiiviys: 100 m
  • Rannekkeen leveys: 22 mm
  • Ranneke: alligaattorinnahka ja kumi
  • Hinta: noin 8.000 euroa, rajoitettu saatavuus
Matti Airaksinen
Matti Airaksinen on Tyyliniekan ja sen kelloihin erikoistuneen sisarjulkaisu Stylefellow'n perustaja ja päätoimittaja. Tyyli- ja kellointoilun lisäksi hän harrastaa valo- ja videokuvaamista, ruoanlaittoa ja matkailua. Vapaa-aika kuluu pääasiassa perheen parissa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Aurinkoinen sää keräsi ennätysmäärän harrasteajoneuvoja Ride In Oulu Motor Meet -autotapahtumaan

Pohjois-Suomen monipuolisin ajoneuvotapahtuma, neljättä kertaa järjestetty Ride In Oulu Motor Meet päästiin järjestämään Äimäraution raviradalla viime lauantaina. Alueella laskettiin...

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Luottoneule

Jokaisella pitäisi olla luottoneule, joka menee päälle aina kuin mahdollista. Minulle se on suomalaisen Alpan alpakanvillainen Crew Neck Lite,...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...