Sportscar Breakfast Club ensikertalaisen silmin

Urheiluautoja harrastava kaverini on jo kauan puhunut kaunein sanakääntein Sportscar Breakfast Clubista. Ryhmän kuvaus Facebookissa on yksinkertainen: ”Se ei ole kerho. Se on aamiainen.” Kuvaus on harhaanjohtava, sillä nykyään kyseessä on aamiaisen sijaan brunssiin yhdistetty säännöllinen automiitti, joka järjestetään kesäisin parillisten viikkojen lauantaina Vantaalla Suomen Ilmailumuseon pihalla.

Oma urheiluauto meni kaupaksi jo viime kesänä, joten kynnys lähteä tapahtumaan oli melkoinen. Urheiluautomiitti ilman urheiluautoa voi kuulostaa oudolta. Onneksi Turun Concours d’Elegancen jäljiltä oli jäänyt suuri kaipuu nähdä kauniita autoja, joten rohkaistuin ja lähdin paikalle ilman urheiluautoa, tukevalla neliovisella perheautolla. Auto jäi tilaisuuden ulkopuolelle parkkiin ja mies käveli sisään. Yksin, ketään tuntematta.

Olin paikalla hyvissä ajoin ja ehdin nähdä autojen saapuvan vähitellen paikalle. Säätiedotus oli luvannut kehnoa keliä, mutta lämmin ja aurinkoinen päivä helli harrastajia aamun valjettua kunnolla. Kehno säätiedotus aiheutti pientä autokatoa, eli miitti oli hieman normaalia pienempi. Tämä ei ensikertalaista harmittanut lainkaan, sillä mielenkiintoisia autoja oli runsaasti.

Mielenkiintoisimpia autoja olivat aina ihastuttavien Ferrarien lisäksi muun muassa upea avomallinen Jaguar E-Type V12, Jensen Interceptor II sekä Honda NSX-R. Porscheja oli paikalla kosolti, myös erikoismalleja ja rakenneltuja yksilöitä. Mukaan mahtui reilusti myös edullisia urheiluautoja, joten harrastus ei missään nimessä ole elitististä hommaa. Myös 2000 eurolla saatavat urheiluautot ovat erittäin tervetulleita, sen sijaan isomoottoriset perheautot eivät tapahtuman luonteeseen sovi – paitsi tapahtuman ulkopuolelle parkkipaikalle. Vaikka siis farmariaudissasi olisi 600 hevosvoimaa, se ei ole urheiluauto vaan 600-hevosvoimainen farmariaudi. Sen sijaan 60-heppainen puoli vuosisataa vanha Triumphin roadster on oikea urheiluauto, jollaisella tapahtumaan kannattaa ajaa sisälle.

Tapahtumasta jäi parhaiten mieleen rentous ja epäformaalius: tulin jutelleeksi yli kymmenen ventovieraan kanssa mukavia autoista ja tutustuin myös paremmin erääseen nettituttuun ja hänen viehättävään 5-vuotiaaseen tyttäreensä. Kyseessä on siis myös perheille soveltuva tapahtuma. Mikäli auton osto on mielessä, on tämäntyyppisissä tapahtumissa käynti loistava keino kartoittaa vaihtoehtoja tylsille ihmiskuljettimille. Kun löytää tietyn merkin tai mallin harrastajaporukan, jonka kanssa fiilis ja juttu mätsää, oma suosikkiauto on yleensä siinä kohtaa löytynyt. Parhaimmillaan auton hankinta voi onnistua jopa suoraan paikan päältä.

[portfolio_slideshow id=7212]

Tämän vuoden viides Sportscar Breakfast Club on 25.7.2015 kello 10-12 Suomen Ilmailumuseon pihalla. Teemana Supra Club Finland. Lisätietoa tapahtuman Facebook-sivuilta.

Seuraavaksi tulossa raporttia italialaisten autojen ja moottoripyörien vuotuisesta kokoontumisajosta, Bella Italiasta, joka pidettiin 17.7.2015 Forssassa.

Urheiluautoharrastuksesta lisää: www.scch.fi


Tuukka Simonen


Teksti ja kuvat:
Tuukka Simonen

Kirjoittajasta: Kirjoittaja on kauniiseen elämään hurahtanut vaateliike Herrainpukimon toimitusjohtaja, jonka sydän sykkii klassikkoautoille.

 


 

 

Edellinen artikkeliCartier Roadster
Seuraava artikkeliJokamies testaa: Klassinen parranajo

Videot

Uusimmat

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...