Kotona työskentelystä on tullut melkeinpä normi viimeisten kahden vuoden aikana. Kukaan ei voinut edes ennustaa, kuinka suuri osa työvoimasta voi oikeasti työskennellä suoraan kotoa – ja kuinka helposti se tulisi onnistumaan. Joillekin yrityksille ja työntekijöille se on tarkoittanut suurta muutosta niin käsitykseen työnteosta kuin myös tehokkuuteen.
Samalla sillä on ollut suuri vaikutus ihmisten pukeutumiseen. Työpaikkojen pukukoodit on unohdettu kotona työskennellessä eikä työntekijöiden tarvitse välttämättä edes vaihtaa yöpaidasta pois työpäivän ajaksi. Toisille taas työvaatteiden pukeminen on tärkeä siirtovaihe arjesta työhön, josta on pidetty kiinni kotonakin.
Vaatekaupat ovat kuitenkin tilastoineet hurjia myyntilukuja etenkin rentojen vaatteiden suhteen. Hyllyiltä on haalittu etenkin verkkarihousuja, huppareita ja collegepuseroita, koska selkeästi ihmiset ovat etsineet vain mukavaa ja rentoa puettavaa. Suurin isku koettiin kuitenkin asusteiden myynnissä.
Kotona ei tarvita lompakoita, koruja tai kalliita kelloja
Asusteiden, kuten kellojen, lompakoiden ja korujen, myynti väheni merkittävästi. Syynä tähän pidettiin sitä, ettei kotona työskennellessä niitä tarvitse edes käyttää. Lompakko eroaa kuitenkin joukosta sillä, että sen käyttäjien määrä on vähentynyt jo ennen poikkeusaikoja.
Syynä tähän on ollut mobiilimaksamisen ja useiden nettimaksutapojen kehittyminen ja käyttömahdollisuuksien laajeneminen. Esimerkiksi lompakot ovat nykyään digitaalisessa muodossa ja niitä voidaan käyttää muun muassa verkko-ostoksiin tai nettikasinolla pelaamiseen, josta voit lukea lähemmin kasinoiden rahaliikenteeseen liittyvästä artikkelista.
Lompakkoa ei siis enää käytetä käteisen kuljettamiseen, vaan nykyään lompakosta löytyy enää pelkästään kortit. Nekin voidaan monesti sujauttaa esimerkiksi kännykkäkotelon reunaan tai taskuun. Suurin osa nykykorteista löytyy suoraan myös digitaalisessa muodossa kännykältä, kuten julkisen liikenteen kuukausikortit ja kauppojen etukortit.
Käytännöllisyys ja mukavuus ovat ykkösasioita
Suuret yritykset ovat yleensä viimeisiä, jotka ovat pitäneet kiinni pukeutumiskoodeista, mutta muutosta tässä oli nähtävissä jo muutama vuosi sitten. Työntekijöitä on alettu kannustamaan etenkin työmatkaliikuntaan, jota ei luonnollisesti voi tehdä korkeissa koroissa tai housupuvussa.
Täten yhä useammalla työpaikalla on nähty rennompaa pukeutumista, jossa housupuvut on korvattu joustavimmilla housuilla ja paitapuseroilla tai t-paidoilla sekä naiset ovat voineet pukeutua yhä edelleen tyylikkäästi haluamiinsa vaatteisiin, ilman korkoja ja hameita.
Casual Friday on lisäksi käsite, joka on otettu käyttöön jo monessa amerikkalaisessa yrityksessä. Tällöin töihin ei ole pukukoodia ollenkaan. Uuden työkulttuurin kulmakiviä tulee kuitenkin olemaan etätyön aikana koettu mukava ja rento pukeutumistyyli, jossa etenkin käytännöllisyys on etusijalla.
Kaikki me olemme nähneet työkaverit kotiympäristössään ilman meikkiä ja kahvikupin ääressä Zoom-tapaamisten kautta, joten paine pynttäytymiseen töitä varten on selkeästi vähentynyt.
Kotona työskentely purki pukeutumispaineita
Yleisin kysymys aamuisin ennen töihin lähtöä on kiistatta se, että mitä tänään pistäisin päälle. Se taas luo painetta vaatekaapin sisältöön ja oman tyylin ylläpitämiseen, joka tuntuu monesti olevan kuin noidanpyörä, jossa joudutaan välistä noudattamaan muotia ja trendejä.
Nimittäin jotkut vaatteet poistuvat muodista pian, jolloin olet taas sen kysymyksen ääressä, että mitä sopivaa kaapista oikein löytyy ja joudut lähtemään taas ostoksille päivittääksesi kaapin sisällön.
Etätyö antoi kaikille työhön laittautuville hetken levähdystauon, jonka aikana ei ole tarvinnut miettiä päivittäistä vaatekerrastoa eikä paineita näyttää tyylikkäältä työkavereiden tai asiakkaiden edessä ole ollut.
Casual Friday joka päivä
Etenkin niillä aloilla, joissa ei tehdä jatkuvasti työtä asiakkaiden kanssa, tulisi siirtyä rentoon pukeutumiseen, koska sillä on suora vaikutus työntekijän tyytyväisyyteen ja tehokkuuteen. Mitä mukavammaksi työntekijä tuntee olonsa työpaikalla, sitä tehokkaammin hän tulee myös tekemään työtä.
Työpaikkapukeutumisen ei tulisi kuitenkaan olla mitään hällä väliä -pukeutumista. Vaatteiden tulee olla siistejä, puhtaita ja istuvia sekä mahdollisesti sellaisia, joissa ei ole mauttomia kuvia, tekstejä tai muuta provosoivaa. Välinpitämättömyys pukeutumisessa voi itsessään aiheuttaa negatiivisen ilmapiirin työpaikalla.