Jugoslavialainen Zastava valmisti aikoinaan Fiatin tekniikkaan pohjautuvia malleja, joita myytiin Suomessakin edullisemmin kuin italialaisserkkujaan. Fiat 127:n pohjalta Zastava kehitti Yugo-nimen saaneen hatchbackin, jonka piti valloittaa edullisten autojen markkinat Atlantin toisella puolella.
Kunnianhimoinen suunnitelma jäi kuitenkin vain yritykseksi. Yugon laatu oli niin heikolla tolalla, että pieni luukkuperä sai Amerikassa maailman huonoimman auton tittelin. Se ei ollut ehkä täysin oikeutettu, mutta merkin maine oli niin pohjamudissa että viimeisiä varastoon jääneitä yksilöitä saatiin kaupata todella pitkään. Kotikonnuillaan nykyisessä Serbiassa Yugo on kuitenkin kulttimaineessa, ja nyt pikkuauto aiotaan herättää henkiin vahvasti retrovaikutteisena modernina tulkintana.

Asialla on tohtori Alekasandar Bjelić, joka toimii paikallisen yliopiston professorina. Sivutoiminaan mies on hankkinut oikeudet historialliseen brändiin ja perustanut uuden firman, joka tottelee Yugo Automobile -nimeä. Bjelić on myös värvännyt uuden Yugon palvelukseen serbialaisen muotoilija Darko Marčetan, joka on nyt luonnostellut tulevaisuuden Yugon.
1:5-kokoisena pienoismallina Münchenissä järjestetyssä automuotoilutapahtumassa julkisuuteen tuotu uusi Yugo on ilmiselvästi saanut inspiraationsa alkuperäisestä asiasta, jossa hyödynnettiin 127:n lisäksi myös pykälää isomman Fiat 128:n tekniikkaa. ”Kahden laatikon” hatchbackin mittasuhteet ja kulmikkaat perusmuodot kumartavat klassisen esikuvan suuntaan, mutta reseptissä on myös moderneja ainesosia.

Niiden joukkoon kuuluvat esimerkiksi litteät ledivalot sekä edessä että takana, joissa voi havaita vaikutteita vaikkapa Hyundain Ioniq-mallien ”pikselivaloista”. Pyöräkokokin edustaa nykypäivää, ja sivupeilit on niiden koon perusteella korvattu kamerateknologialla. Lisäksi ovenkahvat on upotettu aerodynamiikan ehdoilla korin pintaan.
Suosittelemme
Klassista linjaa edustaa keulan Y-logon lisäksi hatchbackin kolmiovinen korimalli, joka on nykyään kuollut lähes sukupuuttoon. Tuotantomallista kaavaillaan kuulemma aluksi pelkästään kolmiovista, mutta muutkin korimallit ovat mahdollisia. B-segmentin edulliseksi pikkuautoksi asemoitavaa uutta Yugoa aiotaan tarjota aluksi bensakoneella, jonka pariksi saa joko manuaali- tai automaattivaihteiston. Tämän pitäisi pitää kustannukset kurissa alkuperäisversion tyyliin, mutta sähkö-Yugokin on mahdollista lisätä myöhemmin mallistoon.

Uuden Yugon mainostetaan täyttävän kaikki turvamääräykset, ja sitä kehutaan sekä edulliseksi että jopa hauskaksi ajaa. Täysin uuden automerkin polkaiseminen käyntiin ei ole kuitenkaan mikään läpihuutojuttu, joten Yugo Automobilen suunnitelmien toteutuminen käytännön tasolla jää vielä nähtäväksi. Uskottavuutta merkin suunnitelmille lisää ainakin se, että uuden Yugon kerrotaan pohjautuvan vielä tuntemattomaksi jäävän yhteistyökumppanin olemassa olevalle pohjalevylle.
Lisävaloa suunnitelmille on luvassa syyskuun puolivälissä, jolloin vuorossa pitäisi olla ensimaistiaiset tuotantovalmiista autosta. Viimeistelty prototyyppi aiotaan puolestaan esitellä vuonna 2027 Belgradin maailmannäyttelyssä.
