“Sähkö-Tippa” sai nelivedon – Renault esitteli uuden konseptin 4 E-Techin pohjalta

Tipparellun lempinimen pienen bensankulutuksensa ansiosta aikoinaan saanut Renault 4 palasi markkinoille täyssähköautona, joka toimii melkoisen hypen aiheuttaneen 5 E-Techin crossover-henkisenä sisarmallina. Maastotyyli vaatisi vielä nelivedon, josta Renault antoi nyt esimakua.

Alkuperäinen Nelonen oli suosittu kulkupeli varsinkin Ranskan maaseudulla korkean maavaransa ansiosta, mutta autosta oli tarjolla myös Sinpar-nimisen spesialistin toteuttama nelivetoversio. Uuteen 4 E-Techiin jokapyörävetoa ei ainakaan toistaiseksi saa edes rahalla, mutta tilanne saattaa vielä muuttua. Renault toi nimittäin julkisuuteen sähköauton pohjalta tehdyn Savane 4×4 -nimisen tutkielman, joka vaikuttaa lähes tuotantovalmiilta.

Renault 4 Savane 4x4 -konseptiauto
Kuva; Renault

Toisella sähkömoottorilla toteutetun nelivedon lisäksi konseptissa on Jade Green -sävyinen maalipinta, pikselikuvioinen kangaskatto sekä korotettu jousitus. Maavara on kasvanut 15 millillä, joten kyseessä ei ole vielä mikään maastoauto, mutta mökkiteillä tällä laitteella pärjäisi jo vallan mainiosti. Savanen vanteet ovat perusmallien tavoin 18-tuumaiset, mutta ne muistuttavat vanhoja peltivanteita. Renkaina palvelevat puolestaan 225/55-profiiliset Goodyear UltraGrip Performance+ -kumit.

Suosittelemme


Maavaran kasvattamisen lisäksi auton raideväliä on levennetty sekä edessä että takana 10 millillä. Teholukemaa ei ole vielä kerrottu, mutta tutkielmassa on ainakin enemmän potkua kuin yksimoottorisen tuotantomallin 150 hevosvoimaa ja 245 newtonmetriä. Kiihtyvyyskin lienee ripeämpää tasoa kuin tuotantoauton 8,2 sekuntia nollasta sataan.

Renault 4 Savane 4x4 -konseptiauto
Kuva: Renault

Akkukapasiteettikin on vielä hämärän peitossa, mutta konseptissa saatetaan käyttää 4 E-Techin isompaa 52 kWh:n akkupakettia perusmallin 40 kWh:n akun sijasta. Ensin mainitun turvin tavallinen 4 E-Tech yltää parhaimmillaan 400 kilometrin toimintasäteeseen WLTP-standardin mukaan mitattuna. Savane-tutkielman alta löytyy tuotantoautosta tuttu AmpR Small -perusrakenne, jota hyödynnetään myös 5 E-Techissä, auton Alpine A290 -sporttiversiossa, Viitosen pohjalta tehtävässä uudessa Nissan Micrassa sekä tulossa olevassa pienemmässä Twingossa.



Kaikki nämä mallit ovat etuvetoisia, mutta Savanen kaksimoottorinen voimalinja voisi tehdä esimerkiksi Alpine A290:stä myös suorituskykynsä osalta todellisen hot hatchin. Ensin täytyy kuitenkin odotella, päätyykö nelivetoinen ”sähkö-Tippa” tuotantoon asti. Aivan ensimmäiset maistiaiset 4 E-Techistä saatiin vielä maastohenkisemmän 4ever Trophy -konseptin myötä, joten nyt olisi mainio hetki siirtää ideat tuotantoon.

Renault 4 Savane 4x4 -konseptiauto
Kuva: Renault
Renault 4 Savane 4x4 -konseptiauto
Kuva: Renault

Renault-autot maahantuo ja myy: Auto Bassadone.



Lue lisää