Kun painonsäästö on elämä – hiilikuituinen turbo

Sen jälkeen kun autoa on kevennetty hiilikuituisilla korinosilla, poikittaistangoilla ja penkin rungoilla onkin aika siirtyä konehuoneen puolelle. Miltä kuulostaisi hiilikuituinen turbo? No hyvältä tottakai.

Tämän vuoden SEMA Show:ssa, joka järjestettiin loka-marraskuun taitteessa Las Vegasissa, yksi ehdottomasti kovimmista jälkimarkkinointiosista oli TurboZentrumin osastolla komeillut hiilikuituinen turbo. Painoa möhkäleellä oli naurettavat 2,9 kiloa kun vastaavanlaiset ”perinteiset” teräksiset versiot painavat kutakuinkin neljä kertaa enemmän. Esillä olleen turbon tehontuotto riittää n. 850 hevosvoimaan saakka, joten ihan kivasta föönistä on kyllä kyse.

Ai miinuspuolet. No ehkäpä se, että ihan halpaa lystiä ei lähestulkoot 100% hiilikuituinen turbon hankkiminen ole. Suoraa hintaa ei TurboZentrumin verkkosivuilta löytynyt, mutta esillä olevan turbon sanottiin lähtevän n.19 000 dollarilla. Mutta toisaalta kun mennään aivan äärirajoille ja tuhannesosasekunnit alkavat olla ratkaisevia, niin siinä vaiheessa alkavat ne muutamankin kilon säästöt olla tarpeen.

TurboZentrum on saksassa toimiva itsenäinen yritys joka korjaa sekä huoltaa turboja. Heillä on vahva osaaminen alalta ja näin ollen myös eksoottisemmatkin kokonaisuudet ovat mahdollisia. Hiilikuituista turboa ei ole heillä (vielä) hyllytavarabna, vaan kaikki tehdään tilauksesta räätälöitynä juuri asiakkaan tarpeiden mukaan.

Käy tsekkaamassa lisää www.turbozentrum.de

Kirjoittanut: Janne Kinnunen

Videot

Uusimmat

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...