Vuonna 2003 lanseerattu Lamborghini Gallardo laajensi merkin asiakaskuntaa tuntuvasti, koska V12-koneisten superautojen alapuolelle tuli tarjolle hieman edullisempi ”aloitusmalli”. Gallardo on sittemmin joutunut Huracánin ja Temerarion korvaamaksi, mutta alkuperäisestä Gallardostakin on nyt tarjolla modernimpi versio kroatialaisen Tedson Motorsin ansiosta.
Autoalalla aiemmin täysin tuntematon firma on ottanut Etnaksi nimetyn luomuksensa lähtökohdaksi ensimmäisen sukupolven Gallardon. Luc Donckerwolken piirtämät alkuperäiset linjat on korvattu uusilla hiilikuituisilla koripaneeleilla, jotka kattavat melkein koko auton. Lambon nokkaa koristavat nyt uusi puskuri sekä nokkapelti, ja alkuperäiset ajovalotkin on korvattu päivitetyillä versioilla jotka kätkevät sisälleen myös päiväajovaloledit.

Etulokasuojat ja ovet vaikuttaisivat olevan sen sijaan ennallaan, mutta takalokasuojat ja helmat on laitettu uusiksi. Lisäksi takimmaiset kattopilarit ovat saaneet ritilät, jotka peittävät takasivuikkunat osittain. Takapään designia on puolestaan muokattu uuden ”konepellin”, erilaisten ilma-aukkojen, ankanpyrstötyyppisen spoilerin ja Corvette C8:n mieleen tuovien takavalojen avulla. Niissäkin hyödynnetään leditekniikkaa modernien tehdas-Lambojen tavoin, ja pakoputkenpäät on siirretty auton keskelle. Ulkoiset muutokset viimeistellään takapuskurin kookkaan diffuusorin sekä uusien vanteiden avulla.

Tedson Motors ei ole tehnyt muutoksia vain ulkonäön vuoksi, vaan Etna on myös 200 kiloa alkuperäistä Gallardoa kevyempi hiilikuituisten koripaneelien ansiosta. Lisäksi auton ajettavuutta on terävöitetty Gallardo Super Trofeo -ratakilpurista lainatuilla komponenteilla. Lambon viisilitrainen vapari-V10 on puolestaan saanut uusia sisuskaluja, joiden ansiosta huipputeho on noussut 80 hevosvoimalla tasan 600 heppaan. Korvillekin on tiedossa erityisherkkua, koska mylly kiekaisee nyt peräti 10 000 kierrokseen asti.

Vaihteistona palvelee edelleen alkuperäinen e-Gear-niminen automatisoitu manuaali, jota on kuitenkin päivitetty. Kuusipykäläinen tavallinen manuaali olisi herkullisempi vaihtoehto, mutta Tedson Motors ei halua pilata yhtäkään alkuperäistä käsin hämmennettävää Gallardoa jotka ovat perin harvinaisia. Myös Etna jäänee harvinaiseksi näyksi, koska autosta peritään 750 000 euron muodollinen summa. Päälle tulee vielä lähtökohtana käytettävän Gallardon hinta, mutta ainakin ostajat saavat yksilöllisen superauton koska värien ja esimerkiksi hiilikuitupintojen valikoima on lähes rajaton.
