Vuonna 1986 tuotantoon tullutta Porsche 959:ää voidaan pitää ensimmäisenä modernina superautona tekniikkansa vuoksi, joka piti sisällään esimerkiksi mukautuvan jousituksen, älykkään nelivedon ja huippukevyet vanteet. Ferrari F40:lle kovan haasteen heittänyt 959 on ”perusversionakin” harvinainen kuin kanan hammas, mutta vielä harvinaisempi näky on auton Sport-malli.
959:iä valmistetiin katukäyttöön kaikkiaan 292 yksilöä, joista ainoastaan 29 edusti kevennettyä Sport-versiota. Toisin kuin mukavuuspainotteisemmassa Komfortissa, Sportissa ei ollut mukautuvaa jousitusta. Tästä oli hyötyä painonsäästön ohella myös ylläpidon kannalta, koska 959:n mukautuva alusta oli hyvin monimutkainen järjestelmä. Sportissa luovuttiin myös esimerkiksi ilmastoinnista ja stereoista, mikä johti yhteensä noin 90 kilon dieettiin.

Tästä oli luonnollisesti hyötyä suorituskyvyn kannalta, jossa ei ollut tosin pahemmin valittamista Komfort-varusteisessa 959:ssäkään. Juttumme auton suorituskykyä hyödynnettiin heti tuoreeltaan, kun vuoden 1988 959:n ensimmäinen omistaja Werner Funk vei auton melkein saman tien luovutuksen jälkeen Ranskassa järjestetyille ratapäiville. Siellä odottivat arvoisensa vastustajat, eli Ferrari 288 GTO ja F40.

959 ei ollut katulaillinen USA:ssa jossa Funk asui, joten hän nouti auton Saksasta suoraan tehtaalta. Porsche ei kuitenkaan viihtynyt Funkin omistuksessa kuin kaksi tai kolme viikkoa, ja tämän jälkeen auto on kiertänyt ympäri maailmaa useampaan kertaan. Tällä hetkellä 959 majailee Floridassa odottamassa siellä lähipäivinä järjestettävää RM Sotheby’sin huutokauppaa, jossa Porsche päätyy vasaran alle.

Vaikka 959 on liikkunut ympäri maailmaa, omin voimin se ei ole näitä reissuja tehnyt. Auton mittarissa komeilee nimittäin 37 vuoden jälkeen ainoastaan hieman yli 6000 kilometriä, eli vuotta kohti kilometrejä on kertynyt vain reilut 160. Lähes ajamaton 959 Sport on luonnollisesti lähes painonsa arvoinen kullassa, ja niinpä vasarahinnan odotetaan asettuvan 5,5-6,5 miljoonan dollarin tasolle. Meidän valuutassamme se on noin 5,3-6,2 miljoonaa euroa.
Suosittelemme
Porschea pääsee huutamaan Miamissa helmikuun viimeisenä päivänä. Vaikka kyse on kaikkea muuta kuin edullisesta autosta, 959 ei ole kuitenkaan huutokaupan kallein nelipyöräinen. Kahden Ferrarin, eli F50:n ja Enzon lopulliseksi myyntihinnaksi uumoillaan myöskin 5,5-6,5 miljoonaa taalaa. Vuoden 1908 Mercedeksestä odotetaan puolestaan peräti 7-9 miljoonaa dollaria, kun taas vuoden 1966 alkuperäisen Ford GT40 MKII:n kohdalla vastaava summa on 8-11 miljoonaa taalaa.

