Koeajossa Renault Symbioz – helppokäyttöinen johdoton hybridi

Mikäli sähköauton ja latausjohtojen kanssa pelaaminen kuulostaa vielä toistaiseksi pelottavalta, mutta pieniruokainen ja vähäpäästöinen katumaasturi kiinnostaa, niin Symbioz saattaa helppoudessaan olla pinttyneenkin “bensapään” valinta.

Normaalisti tässä kohtaa mainitsisin muutaman sanan koeajossa olleen automallin historiasta, mutta tällä kertaa siitä ei ole mitään kerrottavaa, sillä kyseessä on täysin uusi automalli nimeltä Renault Symbioz. Se jatkaa ranskalaisvalmistajan pitkäaikaista visiota ihmisten elämää varten suunnitelluista automalleista, ja sen ajatuksena on myös toimia eräänlaisena välivaiheena polttomoottorikäyttöisestä täyssähköautoon siirryttäessä.

C-segmenttiin, eli alempaan keskiluokkaan asettuva katumaasturi yhdistää tyylikkään muotoilun, mukavat sisätilat, helpon käytettävyyden, ja taloudellisen ajon. Kaikissa Symbioz-malleissa on poltto- ja sähkömoottorin saumattomasti yhdistävä E-Tech full hybrid -voimalinja, ja mallisto alkaa jo valmiiksi kattavasti varustellusta Techno-tasosta. Ensimmäiset autot ovat jo saapuneet Suomeen, ja hinnat alkavat 32 390 eurosta.

Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 iconic

Tyyli

Symbioz omaa selvästi samaa sukunäköä pienemmän Capturin ja hieman suuremman täyssähköisen Scenicin kanssa. Keulan muotoilu on moderni, ja positiivisen särmikäs, mutta ei liian hyökkäävä. Puhdaslinjaiset kyljet perinteisine ovenkahvoineen tuovat autoon klassisuutta, ja tekevät siitä helpommin lähestyttävän. Tylpähkö perä on selkeä, mutta sivulla olevat ilmanohjaimet, ja jämerän näköinen “puskuri” antavat sille karismaa. Perän tylppä muotoilu on tehty osittain tavaratilan ehdolla, jota tästä keskikokoisesta katumaasturista löytyykin mukavasti. Ulkopuolen kokonaisuus on mielestäni onnistunut, ja se nostaa Symbiozin hieman hintaansa ylemmälle tasolle.

Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 iconic

Suosittelemme

Sisätiloissa vallitsee selkeys, ja osittain hyvin perinteisen näköiset elementit, mitkä ovat varmasti tuttua ja turvallista tunnetta autosta hakevalle asiakkaalle mieleen. Jämäkkä ja helposti löydettävissä oleva vaihdevalitsin, sekä riittävä määrä perinteisiä painikkeita ja viiksiä, ei aiheuta perinteiselle kuljettajalle harmaita hiuksia.

Selkeys jatkuu myös tavaratilassa, joka on muotoiltu tilan maksimoimiseksi. Tilaa löytyy peräti 624 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla voi tilapäisesti yli tuplata tavaratilan. Takapenkki liikkuu pituussuunnassa, joten sen avulla voi tasapainotella takajalkatilan ja tavaratilan välillä.

Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 iconic

Tunne

Symbioz tuntuu jämäkältä ja laadukkaalta, ja liikkuu ketterästi. Poltto- ja sähkömoottorin yhteistoiminta on kuin tanssia, ja matkanteko on stressitöntä. Koska kyseessä on johdoton hybridi, ei perinteisen polttomoottoriautoilijan tarvitse opetella uusia temppuja. Ajamisen voisi kiteyttää näin: paina Start, vedä vaihdekepistä, ja aja – siinä kaikki.

Ketterä kaupungissa ja vakaa maantiellä. Symbioz on tontillaan kaupungissa, jossa sen koko tuntuu kuin luodulta kotimaiseen urbaaniin ympäristöön. Liikkuminen ja pysäköinti on vaivatonta, ja mikäli tarvetta ilmenee, niin jälkimmäistä voi helpottaa lisävarusteinen pysäköintiavustin. Alusta on tasapainoinen ja tuntuu kokonaisuudessaan miellyttävältä. Se ei hötkyile hidastetöyssyissä tai muissa kaupungin katujen tuomissa yllätyksissä.

Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 iconic

Koeajo sisälsi tällä kertaa noin 700 kilometriä maantie- ja moottoritieajoa, mikä tuntui varsin mielekkäältä. Symbioz kulkee suoraan, eikä suuntaa tarvitse olla koko ajan korjaamassa. Alusta ja ohjaus toimivat nöyrästi myös mutkaisilla teillä. Istuimissa voisi olla aavistuksen enemmän reisitukea, mutta matkan jälkeen autosta nouseminen ei aiheuttanut keski-ikäisen kropassa ylimääräisiä kivuntuntemuksia.

Vaikka auton teholukemat eivät paperilla näytä suurensuurelta, se riittää kuitenkin viemään Symbiozia eteenpäin niin, että alemmuuskompleksi ei pääse iskemään. Liikkeelle lähtö tapahtuu vaivattomasti, ja normaali arkiajo sujuu mallikelpoisesti. Kuten totesin aluksi, tämän auton ytimessä on ajamisen helppous, eikä hybridin sähköistä puolta edustavan järjestelmän toiminnasta tarvitse olla huolissaan. Se tekee työtään taustalla, tarjoten apuaan liikkeellelähdössä, ja vähentäen polttomoottorin päästöjä erityisesti kaupunkiajossa.

Tekniikka

Suuri 10,4-tuumaisella kosketusnäytöllä, ja uusimmalla openR link 2.0-versiolla varustettu tietoviihdejärjestelmä on selkeä, ja sen käyttö sujuu ilman viiveitä. Toiminnot ja asetukset on hyvin järjestelty, ja pääkohdat, kuten navigointi, musiikki, matkapuhelinyhteys, ja auton toimintojen asetukset löytyvät omista “välilehdistään”. Matkapuhelimen liittäminen Apple CarPlay- tai Android -yhteyksillä sujuu helposti, ja seuraavalla kerralla autoon mentäessä puhelin on jo kytkeytynyt langattomasti järjestelmään, ennen kuin takapuoli osuu penkkiin.

Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 iconic

Konepellin alta löytyy Renaultin 1,6-litrainen 69 kW/94 hv tuottava nelisylinterinen bensiinimoottori, jonka vääntömomentti on maksimissaan 148 Nm. Älykkään monitilavaihteiston jatkeena oleva sähkömoottori nostaa voimalinjan yhteistehon 105 kW/143 hv, ja yhteisväännön 250 Nm. Vaihteita löytyy mielenkiintoinen määrä, polttomoottorille neljä, ja sähkömoottorille kaksi, mutta onneksi kyseessä on kuitenkin automaattivaihteisto.

CO2-päästöt ovat maltilliset 105 g/km, ja WLTP-yhdistetty kulutus 4,7 litraa sataselle. Hybridiakun kapasiteetti on 1,2 kWh, ja valmistajan mukaan sähköllä mennään jopa 80 % kaupunkiajosta. Sähköisen voimalinjan tuomat polttoainesäästöt ovat 40 % luokkaa, ja auton WLTP-mittaustavan mukainen kokonaistoimintamatka on jopa 1000 km. Muistettakoon edelleen, että tämä ei siis Symbiozin kohdalla vaadi minkäänlaisia latausaskareita.

Turvallisuus on yksi Renault-autojen kulmakivistä, ja tässäkin mallissa se on huomioitu monella tapaa. Perusturvatoimintojen lisäksi autoon saa 790 eurolla active driver assist -turvajärjestelmän, joka on iconic-varustelutasossa vakiona. Järjestelmä sisältää kaistakeskittimen, katvealueen valvonnan, automaattisen hätäjarrutuksen myös peruutettaessa, risteävän liikenteen varoituksen peruutettaessa, ja matkustajan turvallisen poistumisen mahdollistavan varoitusjärjestelmän.

Yhteenveto

Renault Symbioz on helppokäyttöinen pienen perheen auto, jossa on hyvät sisätilat, niin edessä kuin takanakin. Voimalinja riittää arkikäyttöön, ja toimintamatkasta ei tarvitse olla huolissaan. Symbioz on helppo ja vakaa ajaa, ja pidemmänkin matkan ajaminen on miellyttävää. Varusteita on mukavasti jo aloitustasolla, johon paremmat varustelupaketit tuovat lisää turvallisuutta, mukavuutta, ja näyttävyyttä.

Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 iconic

Tekniikka ja suorituskyky
Etuveto, automaattivaihteisto
Yhteisteho 105 kW/143 hv
0–100 km/h  10,6 s / 170 km/h
Toimintasäde  1000 km (WLTP)

Tilat ja mitat
Sisätilat: kokoluokassa kiitettävät
Tavaratila  492-624 L (takapenkin asennosta riippuen)
Pituus  4412 mm
Leveys  1797 mm
Korkeus  1575 mm
Akseliväli  2638 mm
Paino  1498 kg (omamassa)

Muuta
Vetomassa  745 / 750   kg
Takuu 4 v tai 100 000 km
Akkutakuu 8 v / 160 000 km
Koeajoauton hinta 39 590 e
Hinnat alkaen 32 390 e, techo-varustelupaketilla

Tämä yllätti
Tavaratilan ja takajalkatilan määrää voi säätää tilanteen mukaan siirtämällä takapenkkiä.

 

Scenic- ja muita Renault-malleja maahantuo ja myy: Auto Bassadone.

Lue lisää