Kiinalainen Hybrid Kinetic Group haastaa Teslan

Tesla dominoi tällä hetkellä aika suvereenisti luksus-sähköautomarkkinoita ja haastajia kaivataan – ainakin asiakkaiden, eli auton ostajien näkövinkkelistä katsottuna.

Yksi haastajista on kiinalainen Hybrid Kinetic Group, joka tunnettiin aiemmin nimella HK Motors. Autonvalmistaja esitteli Geneven autonäyttelyssä H600-hybridiautokonseptin, jonka on suunnitellut tunnettu italialainen yritys, Pininfarina.

Auton design on vetävän näköistä ja tehtaan edustajan mukaan tuotantoversio tulee olemaan 85-90 prosenttisesti konseptin näköinen. Matkustamosta löytyy luksusta huippumodernin sisustuksen ja viihde-elektroniikan muodossa – sisätiloista löytyy mm. viisi kaarevaa näyttöä.

H600:n voimanlähteinä toimii useampi sähkömoottori, joiden yhteenlaskettu teho tulee olemaan 600 kW (804 hv). Sähkö saadaan 30 kwh:n superakustosta, jonka valmistuksessa on käytetty grafeenia. Akuston varauskyky ja latausnopeus on valmistajan mukaan markkinoiden paras.

H600 pidentää ajomatkaa mikroturbiinin avulla ja varastoimalla auton liike-energiaa. Mikroturbiinin polttoaineena voidaan käyttää mm. bensiiniä, dieseliä, etanolia, maakaasua tai propaania. Liike-energiaa voidaan valmistajan mukaan ottaa talteen jopa 30%. Auto kiihtyy 2,9 sekuntia 0-100km/h ja sen toimintamatka on 1000 kilometriä.

Suosittelemme

Mutta, tämähän on siis hybridiauto, miten se kilpailee Teslan kanssa? Ei toki täyssähköautojen sarjassa, mutta se ei Teslan sijaan tarvitse latausverkostoa, joten H600:n toimintamatka rajoittuu vain polttoainetankin kapasiteettiin, eikä lataustaukoja tarvita.

Mitä tulee päästöihin, H600 tuottaa 2,5% häkää, 11,7% hiilivetyä, 36,6% typpioksidia ja 77,4% hiukkaspäästöjä tavallisen polttomoottoriauton päästömääristä. Verrattaessa täyssähköautoihin, H600 tuottaa 0,17% sulfideja, 0,67% typpioksideja ja 50% hiukkaspäästöjä hiilivoimalla tuotetun sähkön päästömääristä.

Sinä päivänä jona täyssähköautojen käyttämä sähkö tuotetaan täysin uusiutuvalla energialla, joutaa edellisen kappaleen vertailuluvut romukoppaan. Herää siis kysymys, onko H600 oikealla tiellä vai umpikujassa jo alkumatkasta? Joka tapauksessa, maailma tarvitsee sähkö- ja hybridiautoja päästäkseen liikenteen päästötavoitteisiin.

Valmistaja kaavailee tekevänsä reilusti yli 200 000 autoa vuodessa, seuraavan viiden tai kymmenen vuoden aikana. Autoa ei kuitenkaan nähdä ihan heti liikenteessä, sillä sen myynti alkanee vasta 2019-2020 ja päämarkkina-alueet ovat USA ja Kiina.

Hybrid Kinetic Groupia vetää kiinan “Elon Musk”, eli paikallinen miljardööri, Yung Benjamin Yeung, joka on myös Brilliance China Automotiven perustaja.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Dacian SUV-suosikki uudistuu – kolmannen sukupolven Dusteria saa myös hybridinä

Osittain kierrätysmuovista valmistettu Dacia Duster siirtyy kolmanteen sukupolveensa, joka on edeltäjäänsä näyttävämpi ja sähköisempi.

Stellantis on valmis kääntämään takkinsa, jos sähköautojen kysyntä sakkaa

Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares on todennut, että maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja on valmis muuttamaan sähköautostrategiaansa ensi vuoden tärkeiden Yhdysvaltojen ja Euroopan vaalien tulosten perusteella.

Tesla Cybertruckin tuotantomalli esiteltiin vihdoinkin – osa lupauksista jäi kuitenkin täyttymättä

Siitä on kulunut jo neljä vuotta, kun Tesla Cybertruckin tutkielma tuotiin julkisuuteen. Monien viivästysten jälkeen nyt on vihdoinkin tuotantomallin esittelyn vuoro.

Uusi Porsche Panamera esiteltiin – iso luksusauto kallistuu nyt kaarteisiin kuin moottoripyörä

Porsche on jo julkaissut monenlaisia tiisereitä kolmannen sukupolven Panamerasta, ja nyt uutuus tuotiin vihdoinkin julkisuuteen. Panamera ei ole täysin uusi auto, mutta sekä tekniikkaa että ulkonäköä on hiottu kattavasti.

Tyyliniekan uusimmat