Ilouutisia muskeliautofaneille – veekasi saattaa tehdä paluun Dodge Chargerin keulalle

Hemi-V8:lla ladatut Dodge Charger ja Challenger joutuivat väistymään täysin uuden Chargerin tieltä, joka lanseerattiin markkinoille täyssähköautona. Sähkö-Chargerin kysyntä on kuitenkin ollut lähes masentavalla tasolla, ja nyt valikoima laajenee polttomoottoriversioilla.

Stelllantis-emokonserni luopui muutama vuosi sitten silloisen toimitusjohtajansa Carlos Tavaresin alaisuudessa Atlantin takana suurta suosiota nauttineesta Hemi-V8:sta, mutta tämä päätös osoittautui asiakaskysynnän kannalta suuren luokan virheeksi. Niinpä kahdeksansylinterinen pannu on jo tehnyt paluun Ramin pick-up-mallistoon ja katumaasturikoriseen Dodge Durangoon. Juuri markkinoille lanseerattua polttomoottori-Chargeria ei vauhdita kuitenkaan veekasi, vaan kahdella turbolla terästetty kolmelitrainen Hurricane-kuutonen.

Dodge Charger
Kuva: Dodge

Se tuottaa R/T-mallissa 420 hevosvoimaa ja Scat Packissa peräti 550 heppaa, joten teholukemien puolesta uudenkin Chargerin pitäisi kelvata muskeliautofaneille. Ongelma on kuitenkin se, että jenkkimuskelin sydän ja sielu on monen potentiaalisen ostajan mielestä edelleen perinteinen veekasi. Vielä viime vuonna Dodgen edustajat kertoivat, että V8 ei mahdu uuden Chargerin konehuoneeseen, mutta nyt kellossa on jo eri ääni.

Dodgen ylimpään johtoon kuuluva Matt McAlear vihjasi nimittäin, että ei kannata yllättyä jos veekasi sattuisikin sopimaan auton keulalle. Tämä johtuu hänen mukaansa Chargerin alta löytyvästä uudesta STLA Large -perusrakenteesta, jossa ei ole suunnitteluvaiheessa sitouduttu vain yhden voimanlähdetyypin käyttöön. Niinpä tämän pohjalevyn varaan voidaan tehdä joustavasti kysynnän mukaan niin sähkö- kuin polttomoottoriversioitakin, ja jälkimmäisissä voi viimeisimpien kommenttien perusteella olla niin kuusi kuin kahdeksankin sylinteriä.

Suosittelemme


Dodge Charger Daytona
Kuva: Dodge

Asiakaskysynnän lisäksi Dodgen uudet ajatukset johtuvat Donald Trumpin politiikasta, jossa päästömääräyksille viitataan pitkälti kintaalla. Niinpä McAlear innostui toteamaan, että Dodge on ehdottomasti suuntaamassa jälleen kohti polttomoottoreiden tuotantoa. Kontrasti Carlos Tavaresin muutaman vuoden takaisiin huolestuneisiin lausuntoihin ilmastonmuutoksesta ja sen edellyttämistä sähköautoista ei voisi olla suurempi, mutta Stellantis ei ole ainoa autonvalmistaja joka on joutunut kääntämään kurssiaan.

V8 saatetaan siis sovittaa uuden Chargerin nokalle, mutta koneen tyypistä ei ole vielä varmuutta. Dodge Durangoa saa tällä hetkellä sekä 5,7- että 6,4-litraisella kasilla, joiden teholukemat ovat 360 ja 475 hevosvoimaa. Jälkimmäinen olisi loogisempi valinta Chargeriin, mutta sekin jäisi voimavarojensa puolesta kakkoseksi Hurricane-kuutosen tehokkaammalle versiolle. Tämän vuoksi ihanneratkaisu voisi olla 6,2-litrainen ahdettu Hellcat-pannu, joka ylsi edeltäjämalleissa lähes 800 heppaan. Tämän moottorin mekaaninen ahdin voisi kuitenkin aiheuttaa sovittamisvaikeuksia uuden Chargerin melko matalalle keulalle.

Dodge Challenger ja Charger
Kuva: Dodge
LähdeCarscoops


Lue lisää