Kia on tarjonnut jo jonkin aikaa kolmella penkkirivillä varustettua EV9:ää isoa sähkökatumaasturia etsiville. Jos Kian design tuntuu jo liiankin kulmikkaalta, tarjolla on myös konsernisisar Hyundain hieman sulavalinjaisempi näkemys samasta aiheesta.
Se tottelee Ioniq 9 -nimeä, eli kyseessä on Hyundain sähköalabrändin lippulaiva sekä mallinumeron että auton koon puolesta. Ioniq 9 on tehty monen muun sähkö-Hyundain ja Kian tavoin konsernin E-GMP-pohjalevyn varaan, ja massiivisessa autossa on myös massiivinen akku. 110,3 kWh:n paketti löytyy auton kaikista versioista, mutta voimanlähteen osalta tarjolla on kolme eri mallia.

Perusmallina palvelevassa Long Rangessa on yksi takasähkömoottori, joka tuottaa 218 hevosvoimaa ja 350 newtonmetrin väännön. Takavetoisen Long Rangen WLTP-standardin mukaiseksi toimintamatkaksi kerrotaan parhaimmillaan 620 kilometriä, kun auto on varustettu 19-tuumaisilla pyörillä. Nelivetoinen Long Range AWD tarjoaa puolestaan keitokseen mukaan vielä 95 heppaa ja 255 newtonia tuottavan etumoottorin. Kukkulan kuninkaana keikkuu vielä Ioniq 9 Performance, jossa on 218-hevosvoimaiset sähkömoottorit sekä edessä että takana.
Tämä versio kiihtyy nollasta sataan 5,2 sekunnissa, kun taas Long Range AWD tarvitsee samaan suoritukseen 6,7 sekuntia. Takavetoinen Long Range on jo huomattavasti rauhallisempaa tasoa 9,4 sekunnin lukemansa myötä, mutta huippunopeuden suhteen eri malleissa ei ole eroja. Rajoitin leikkaa nimittäin kaikkien menon 200 km/h:n kohdalla. Kaikkien versioiden akut pystyy lataamaan nopeimmillaan 24 minuutissa kapasiteettivälillä 10-80 % 350 kW:n laturilla, ja auton akkua voi hyödyntää myös ulkopuolisten laitteiden virtalähteenä.

Ulkoisesti Ioniq 9:llä on paljon yhteistä muutaman vuoden takaisen SEVEN-konseptin kanssa, ja keulan sekä perän pikselivalot kertovat sukulaisuudesta muuhun Ioniq-tuoteperheeseen. Vaikka auto on melkoinen möhkäle, sen ilmanvastuskerroin on maltillinen 0.259 jos lisävarustelistalta on ruksittu digitaaliset taustapeilit. Uutuus on myös ensimmäinen Hyundai, jossa on luovuttu kattoantennista. Sen sijasta tuulilasia hyödynnetään GPS:n ja satelliittiradion signaalien vastaanottamiseen, ja mittaristo huolehtii verkottumiseen liittyvistä yhteyksistä. Takalasia käytetään puolestaan perinteisen radion signaalin vastaanottamiseen.
Suosittelemme
Ulkovärien osalta tarjolla on peräti 16 eri vaihtoehtoa, ja vannekoko on 19-21 tuumaa. Mittavan 3130 millin akselivälin pitäisi taata väljät sisätilat, ja kojelautanäkymää dominoi 12-tuumaisen digimittariston sekä tietoviihdejärjestelmän myöskin 12-tuumaisen ruudun yhdistelmä. Ratti on puolestaan kuin Range Roverista lainattu, mikä toimii ehkä hienovaraisena viittauksena auton toivottuun asemointiin markkinoilla.

Suurin osa sisustasta on verhoiltu kierrätetyillä tai muuten ympäristöystävällisillä materiaaleilla, ja ajoavustinvalikoima on jo vakiona varsin kattava. Samaa voidaan sanoa turvavarustelusta 10 airbagin myötä. Vakiovarusteena olevassa äänentoistojärjestelmässä on kahdeksan kaiutinta, mutta lisähintaan tarjolla on myös Bosen arvokkaampi systeemi 14 kaiuttimella. Autoa saa sekä kuusi- että seitsemänpaikkaisena, ja keskirivin istuimissa on vastaava kääntymistoiminto kuin Kia EV9:ssä.

Ioniq 9 lanseerataan aluksi Etelä-Korean kotimarkkinoille kuluvan vuoden alkupuoliskon aikana, ja myös USA oli ainakin suunnitelmissa samalla aikataululla. Euroopan ja muiden markkina-alueiden vuoro koittaa myöhemmin vuoden mittaan, joten auton hintaakin joudutaan vielä odottelemaan.
