Autoihin on tarjolla pääasiassa kolme ajovalovaihtoehtoa, halogeeni, xenon ja LED. Kaikista vaihtoehdoista löytyy hyviä ja huonoja puolia, mutta koska ajovalojen tärkein ominaisuus on valoteho, se millä maisema näkyy parhaiten, vie voiton.
Halogeeni
Kolmesta vaihtoehdosta pisimpään markkinoilla ollut, perinteinen halogeenivalo, on varmasti tuttu kaikille. Eri polttimovalmistajat tarjoavat runsaasti vaihtoehtoja, jolla perushalogeenin valotehoa voidaan kasvattaa jopa 150%, mutta hintakin nousee samalla. Polttimo on yleensä helppo vaihtaa jopa itse ja peruspolttimoiden hinnat ovat todella edullisia. Valoteho on kuitenkin vertailun heikoimmasta päästä
Halogeenin plussat
- edullinen hinta
- helppo vaihtaa (ei tosin kaikissa autoissa)
- tuottaa lämpöä, joka sulattaa lumen ja jään umpion pinnasta
Halogeenin miinukset:
- energiasyöppö
- lyhyt käyttöikä (400-700 tuntia)
- vertailun heikoin valoteho
Xenon
Kaasupurkausvaloa kutsutaan Xenon- tai ksenonvaloksi, koska se sisältää ksenonkaasua, joka hehkuessaan tuottaa valoa. Ksenonin tuottama kirkas valo on erittäin valkoista ja kylmän värilämpötilan vuoksi hieman sinertävä. Ksenon tuottaa selvästi enemmän valoa kuin halogeeni, mutta vie vähemmän sähköä. Polttimoiden lisäksi ksenonvalot vaativat muuntajan, joka muuntaa auton 12V tai 24V-virran valoille sopivaksi.
Suosittelemme
Xenonin plussat
- halogeenia selvästi kirkkaampi
- halogeenia pienempi tehontarve
- halogeenia pidempi käyttöikä (n. 2500 tuntia)
Xenonin miinukset
- verrattain kallis hinta
- hankalampi vaihtaa kuin halogeeni
- täysi kirkkaus saavutetetaan muutamassa sekunnissa (esim. pitkille vaihtaessa)
- vaatii myös muuntajan
- valoteho heikkenee ajan kuluessa
LED
Vertailun tuorein tulokas on LED (Light-Emitting Diode), eli kansanomaisesti ledi. Ledivalo on korvannut vauhdilla polttimoita erilaisissa valaisimissa ja se on tuttu niin kotona kuin töissä. Autoihin ledivalot tulivat ensin erillisiin päiväajovaloihin, mutta nyt myös LED-ajovalot löytyvät yhä useammasta uudesta autosta. LED-valo on todella kirkas ja kuluttaa erittäin vähän virtaa.
Ammattiautoilijat ovat moittineet ledivaloja lämmön puutteesta, joka aiheuttaa sen, että talvella valoumpioiden pinnat jäätyvät halogeeneja ja ksenoneja herkemmin. Vaikka itse ledivalo ei juuri lämpene, sen ohjauselektroniikka kuitenkin kuumenee helposti ja auton moottoritilaan sijoitettuna aiheuttaa autonvalmistajille tiettyjä suunnitteluhaasteita, eli toisin sanoen lisäkuluja. Led-valojen korkeat tuotantokustannukset nostavat niiden hinnat selvästi ksenoneita korkeammaksi.
Ledin plussat
- erinomainen valoteho
- värilämpötila lämpimämpi/luonnollisempi kuin ksenoneissa
- erittäin pieni energiankulutus
- pitkä käyttöikä, noin viisinkertainen ksenoniin verrattuna
Ledin miinukset
- ei juuri lämmitä, umpiot jäässä pakkasella
- ylivoimaisesti vertailun kallein – mutta myös pitkäikäisin
Led-valo on joukon uusin ja ajan hengessä energiatehokkaampi kuin halogeeni tai ksenon. Sen tarjoama erinomainen valoteho ja vuosien käyttöikä kompensoi kallista hintaa. Jotkut autonvalmistajat ovat luopuneet ksenoneista ja tarjoavat lediä tilalle. Onko led siis paras kolmesta?
Autobloggari Nick Murray vertaili valotyyppejä videollaan ja havainnollistaa hyvin eri valojen tehoerot: