Paras kolmesta – halogeeni, Xenon vai LED?

Autoihin on tarjolla pääasiassa kolme ajovalovaihtoehtoa, halogeeni, xenon ja LED. Kaikista vaihtoehdoista löytyy hyviä ja huonoja puolia, mutta koska ajovalojen tärkein ominaisuus on valoteho, se millä maisema näkyy parhaiten, vie voiton.

Halogeeni

Perinteinen halogeenipolttimo

Kolmesta vaihtoehdosta pisimpään markkinoilla ollut, perinteinen halogeenivalo, on varmasti tuttu kaikille. Eri polttimovalmistajat tarjoavat runsaasti vaihtoehtoja, jolla perushalogeenin valotehoa voidaan kasvattaa jopa 150%, mutta hintakin nousee samalla. Polttimo on yleensä helppo vaihtaa jopa itse ja peruspolttimoiden hinnat ovat todella edullisia. Valoteho on kuitenkin vertailun heikoimmasta päästä

Halogeenin plussat

  • edullinen hinta
  • helppo vaihtaa (ei tosin kaikissa autoissa)
  • tuottaa lämpöä, joka sulattaa lumen ja jään umpion pinnasta

Halogeenin miinukset:

  • energiasyöppö
  • lyhyt käyttöikä (400-700 tuntia)
  • vertailun heikoin valoteho

 

Xenon

Xenon -ajovalo

Kaasupurkausvaloa kutsutaan Xenon- tai ksenonvaloksi, koska se sisältää ksenonkaasua, joka hehkuessaan tuottaa valoa. Ksenonin tuottama kirkas valo on erittäin valkoista ja kylmän värilämpötilan vuoksi hieman sinertävä. Ksenon tuottaa selvästi enemmän valoa kuin halogeeni, mutta vie vähemmän sähköä. Polttimoiden lisäksi ksenonvalot vaativat muuntajan, joka muuntaa auton 12V tai 24V-virran valoille sopivaksi.

Suosittelemme

Xenonin plussat

  • halogeenia selvästi kirkkaampi
  • halogeenia pienempi tehontarve
  • halogeenia pidempi käyttöikä (n. 2500 tuntia)

Xenonin miinukset

  • verrattain kallis hinta
  • hankalampi vaihtaa kuin halogeeni
  • täysi kirkkaus saavutetetaan muutamassa sekunnissa (esim. pitkille vaihtaessa)
  • vaatii myös muuntajan
  • valoteho heikkenee ajan kuluessa

LED

Vertailun tuorein tulokas on LED (Light-Emitting Diode), eli kansanomaisesti ledi. Ledivalo on korvannut vauhdilla polttimoita erilaisissa valaisimissa ja se on tuttu niin kotona kuin töissä. Autoihin ledivalot tulivat ensin erillisiin päiväajovaloihin, mutta nyt myös LED-ajovalot löytyvät yhä useammasta uudesta autosta. LED-valo on todella kirkas ja kuluttaa erittäin vähän virtaa.

Ammattiautoilijat ovat moittineet ledivaloja lämmön puutteesta, joka aiheuttaa sen, että talvella valoumpioiden pinnat jäätyvät halogeeneja ja ksenoneja herkemmin. Vaikka itse ledivalo ei juuri lämpene, sen ohjauselektroniikka kuitenkin kuumenee helposti ja auton moottoritilaan sijoitettuna aiheuttaa autonvalmistajille tiettyjä suunnitteluhaasteita, eli toisin sanoen lisäkuluja. Led-valojen korkeat tuotantokustannukset nostavat niiden hinnat selvästi ksenoneita korkeammaksi.

Ledin plussat

  • erinomainen valoteho
  • värilämpötila lämpimämpi/luonnollisempi kuin ksenoneissa
  • erittäin pieni energiankulutus
  • pitkä käyttöikä, noin viisinkertainen ksenoniin verrattuna

Ledin miinukset

  • ei juuri lämmitä, umpiot jäässä pakkasella
  • ylivoimaisesti vertailun kallein – mutta myös pitkäikäisin

Led-valo on joukon uusin ja ajan hengessä energiatehokkaampi kuin halogeeni tai ksenon. Sen tarjoama erinomainen valoteho ja vuosien käyttöikä kompensoi kallista hintaa. Jotkut autonvalmistajat ovat luopuneet ksenoneista ja tarjoavat lediä tilalle. Onko led siis paras kolmesta?

Autobloggari Nick Murray vertaili valotyyppejä videollaan ja havainnollistaa hyvin eri valojen tehoerot:

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Uusi VW Tiguan tuotiin julkisuuteen – suosikki-SUV:ssa on nyt kurvikkaammat linjat ja pistokehybridissä parhaimmillaan 100 kilometrin sähköinen toimintasäde

Volkswagen Tiguan on noussut viime vuosina kaikessa hiljaisuudessa valmistajansa myydyimmäksi malliksi yleisen SUV-buumin vanavedessä. Jossakin vaiheessa myös Tiguan muuttuu täyssähköautoksi, mutta sitä ennen on vielä yhden polttomoottoripohjaisen sukupolven vuoro.

Turkin presidentti haluaisi Elon Muskin rakentavan Teslan tehtaan maahansa

Turkki haluaa olla Teslan seuraavan sähköajoneuvotehtaan loppusijoituspaikka, vaikka maa on jo ehtinyt luomaan oman sähköautobrändin.

ELegend EL1 driftaa kuin 1980-luvun B-ryhmän rallitykki – lähes 900 000 euron sähköauton esikuvana palvelee Audin pätkä-Quattro

Pari vuotta sitten julkisuuteen putkahteli luonnoskuvia ELegend EL1 -nimisestä sähköautosta, jonka oli tarkoitus toimia 1980-luvun Audi Sport Quattron modernina tulkintana. Monista vastaavista projekteista ei ole kuultu ensimmäisen lehdistötiedotteen jälkeen enää mitään, mutta ELegendin kohdalla asia on onneksi toisin.

Volkswagen esitteli yli 550-heppaisen sähkösedanin – ID.X Performance uhkaa kuitenkin jäädä pelkäksi tutkielmaksi

GTI-fanit häädettiin Itävallan Wörtherseen rannalta kestävän kehityksen nimissä, mutta Volkswagenin ID-sähkömallien omistajat saavat sentään kokoontua paikallisesti päästöttömästi Sveitsin Locarnossa. Tapaamisen kohokohta valmistajan puolelta oli varsin yllätyksellinen konseptiauto.

Tyyliniekan uusimmat