Esittelyssä kelloharrastaja Tommi Luosmala

Esittelyssä kelloharrastaja on juttusarja, jossa tutustumme suomalaisiin kelloharrastajiin. He kertovat itsestään, mistä oma harrastuneisuus on saanut alkunsa, unelmiensa kelloista, ja ajatuksistaan miten he kelloharrastamisen kokevat ja näkevät.

Kuka olet ja mitä teet työksesi?

Olen Tommi Luosmala, Kiinteistömaailma Tampere Ratinan, Ylöjärven ja Pirkkalan yrittäjä.

Tommi Luosmala on kelloharrastaja.
Tommi Luosmala on kelloharrastaja.

Kuinka päädyit kelloharrastajaksi?

Kiinnostus kelloja kohtaan on ollut kova jo pikkupojasta lähtien. Ensimmäinen kelloni oli lastenkello Flik Flak (sveitsiläisellä on hyvä aloittaa jo nuorena). Miesten kelloihin siirryin saatuani isältäni hänellä käytössä olleen Citizenin ana-digin. Ranteessani on ollut kello ekaluokalta lähtien aina kello ja jo pikkupoikana usein mekaaninen sellainen. Silloin mekaanisia kelloja tuli ostettua kirpputoreilta mutta valitettavasti kaikki nuo tuli uhrattua pura-kokoa-totea toimimattomaksi-kokeiluihin.

Mikä kelloissa on parasta?

Ajatus siitä, että ranteessa tikittää täysin mekaaninen aikaa tarkasti mittaava laite on kiehtova. Kelloa kannetaan ehdottomasti omaksi iloksi, ei vaikutuksen tekemiseksi muihin.

Millainen kellokokoelma sinulla on tällä hetkellä?

Kaksi merkkiä nousee kokoelmassa yli muiden, ne ovat Omega ja Seiko. Omegassa viehättää klassikkomallit, herrasmiesmäisyys ja laatu. Seikossa uskomaton hinta-laatusuhde ja lempikellotyyppini eli divereiden ollessa kyseessä, raaka työkalumaisuus. Lempikelloni ovat Omegan Seamaster Professional sekä Seikon Alpinist.

Omega Seamaster Professional 300M tunnetaan myös Bond-kellona.
Omega Seamaster Professional 300M tunnetaan myös Bond-kellona.

Millainen on unelmakellosi?

Tykkään divereista ja työkalumaisista kelloista. Keski-ikäistyvä perheenisä samaistuu James Bondiin tai sitten kyse on vain siitä että mielestäni kellot on tehty käytettäväksi jolloin kestävyys nousee tärkeäksi asiaksi. Nykymuodin mukaisille jättisuurille kelloille en lämpene, 30-41mm kokoluokka on minulle sopivin. Tiettyjä fiksaatioita minulla on myös; teräsranneke ja päivämäärän näyttö ovat ominaisuuksia, joita ilman oleva kello ei vain tunnu omalta.

Miten lähipiirisi suhtautuu kelloharrastukseesi?

Alkuun hieman ihmetellen mutta nykyään ymmärtäen ja toisinaan jopa kannustaen. Kelloharrastus kukoistaa Suomessa ja laadukasta kelloa ei enää pidetä ökyilynä vaan päinvastoin kertakäyttökulttuurin vastustamisena.

Mistä hankit kellosi? Miksi?

Valtaosa kelloistani on ostettu käytettynä ja siksi luottamussuhde myyjän kanssa on todella tärkeä. Kokemusta on Kellotori– ja Kelloharrastajat-Facebook-ryhmistä sekä suomalaisista käytettyjä arvokelloja myyvistä yrityksistä kuten Ranneaika sekä vintage-osastolta kellosepät Ville ja Toni Pietilästä. Ostopaikan valinnassa vaikuttaa myyjän maine, tuotteen mahdollisimman tarkka kuvaus sekä tieto siitä että myyjä tekee kauppaa omalla nimellään.

Vintage-ikäinen Omega Geneve Dynamic on hankittu huollettuna Ville Pietilältä.
Vintage-ikäinen Omega Geneve Dynamic on hankittu huollettuna Ville Pietilältä.

Onko kelloharrastamisessa mitään järkeä? Perustele.

Laadussa verrattuna kertakäyttökulttuuriin on aina järkeä. Jos tiettyyn kelloon kyllästyy, voi sen aina vaihtaa johonkin toiseen ja vaikka nyt ei voittoa tekisikään, harvoin paljoa häviääkään. Joskus kelloista muodostuu myös perinteitä: 3-vuotias poikani ihaili eilen iltapuurolla Speedmasteriani:'”Isi, sinulla on hieno kello” “Kuulepa, saat sen kun kasvat isoksi!” “Jaa sitten kun minäkin olen isi?” “No sovitaan niin.” Eli Speedmasterista tuli juuri keeper!

Palvelut

Verkkokaupan ostoikkuna

Verkkokaupan ostoikkuna on Tyyliniekan valittujen sivupohjien loppuun kiinteästi upotettu asiakkaan verkkokauppatuote osto- ja lisätietopainikkeilla. Tyyliniekka tavoittaa kuukaudessa satatuhatta suomalaista, jotka...

Tyyliniekka Kellostudio

Tyyliniekka Kellostudio on asiakkaan tiloissa monikameratekniikalla toteutettava Facebook-live, joka lähetetään 25 tuhannen jäsenen Kellofoorumi-ryhmään.  Tyyliniekka Kellostudion tuotannoista uniikin tekevät keskittyminen...

Natiivimainonta Tyyliniekassa

Natiivimainonta on tehokasta keino puhutella Tyyliniekan ostovoimaista yleisöä, jolle haluat myydä laadukkaita tuotteita ja palveluita. Tuottamalla lukijoitamme puhuttelevaa sisältöä...

Videomainonta Tyyliniekassa

Videomainonta on tehokasta keino erottautua ja saavuttaa korkea huomioarvo Tyyliniekan ostovoimaisen lukijakunnan keskuudessa. Tätä varten tarjoamme omaa videomainonnan alustaa,...

Tyyliniekka LIVE Watch Show

Tyyliniekka LIVE Watch Show is a live broadcast to the 25,000-member Facebook watch community from a multi-camera studio built...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.