Vuonna 1995 esiteltyä E39-korista 5-sarjan BMW;tä kutsuttiin uutena maailman parhaaksi autoksi, ja mallisarja on myös ikääntynyt lähes yhtä arvokkaasti kuin laadukas viini. Vastaavaa hillittyä eleganssia on turha etsiä nykybemareista, mutta E39:stä olisi voinut tulla myös ihan toisennäköinen auto.
Baijerilaismerkki toi nyt julkisuuteen vanhoja luonnospiirroksia E39:n designin kehitysvaiheista. Auton ajattoman tyylikkäät linjat ovat peräisin Joji Nagashiman kynästä, joka sai muotoilun tuotantovalmiiseen kuntoon vuonna 1992. Design-prosessi oli kuitenkin käynnistynyt jo paljon aiemmin, eli lähes samanaikaisesti edeltäjäsukupolven markkinoille tulon kanssa. Edeltävä E34 saatiin myyntiin vuonna 1988, ja varhaisimmat nyt julkaistuista E39-luonnostelmista ovat peräisin vuodelta 1989.

Näissä piirroksissa esiintyvä sedan ei vielä edusta lopullisesta E39:stä tuttuja pyöristettyjä ysärilinjoja, vaan muodot ovat varsinkin perän osalta vielä täyttä kulmikasta kasaria. Takavalopaneeli toistaa kyllä E34:stä ja E32-sukupolven 7-sarjasta tuttua L-kirjaimen muotoa, mutta siitä on helppo löytää yhtymäkohtia myös Honda NSX;ään joka esiteltiin samana vuonna kuin nämä piirrokset on tehty.
Takakyljestä erottuvat puolestaan kulmikkaat pullistukset, jotka ovat ilmiselvästi saaneet inspiraationsa E31-korisesta 8-sarjan Bemarista. Sekin oli NSX:n tavoin vuoden 1989 uutuussatoa. Luonnospiirrosten auton kattolinja on jopa yllättävän coupé-mainen lopulliseen E39:ään verrattuna, ja vyötärölinjakin vaikuttaa paljon matalammalta. Sen myötä lasipinnat näyttävät huomattavasti suuremmilta kuin lopullisessa tuotantoautossa.


Nagashiman alun perin luonnostelema keulailmekin on aivan eri maata kuin tuotantoon päässeessä E39:ssä. Kantikkaan oloisten munuaisten ja ulkoreunoistaan suipponevien etuvalojen yhdistelmä on sen verran erikoinen, että tällä naamailmeellä E39:stä ei olisi varmasti tullut ajatonta modernia klassikkoa. Toisesta piirroksesta näkyykin keulan designin kehittyminen kohti lopullista versiota.
Suosittelemme
BMW julkaisi E39:n luonnospiirrosten ohella vastaavia kuvia myös E31-korisen 8-sarjan coupén designin kehittymisestä. Vuodelta 1984 peräisin olevat piirrokset esittävät vaihtoehtoisia muotoiluehdotuksia, joista suurin osa on paljon kulmikkaampia kuin lopullinen tuote. M1-superautosta innoituksensa saanut matala keula luukkulamppuineen oli mukana jo alkuvaiheen luonnostelmissa, ja esiintyypä yhdessä kuvassa myös täysikokoinen savimalli joka on jo käytännössä identtinen syksyllä 1989 Frankfurtin autonäyttelyssä debytoineen tuotantoauton kanssa.


