MAINOS: Hovisepät

Hovisepät myy

PETROOLIPÄIDEN
halutuimmat kellot!

Osta omasi

BMW julkaisi vanhoja muotoiluluonnoksiaan – E39-sukupolven 5-sarja olisi voinut näyttää myös tältä

Vuonna 1995 esiteltyä E39-korista 5-sarjan BMW;tä kutsuttiin uutena maailman parhaaksi autoksi, ja mallisarja on myös ikääntynyt lähes yhtä arvokkaasti kuin laadukas viini. Vastaavaa hillittyä eleganssia on turha etsiä nykybemareista, mutta E39:stä olisi voinut tulla myös ihan toisennäköinen auto.

Baijerilaismerkki toi nyt julkisuuteen vanhoja luonnospiirroksia E39:n designin kehitysvaiheista. Auton ajattoman tyylikkäät linjat ovat peräisin Joji Nagashiman kynästä, joka sai muotoilun tuotantovalmiiseen kuntoon vuonna 1992. Design-prosessi oli kuitenkin käynnistynyt jo paljon aiemmin, eli lähes samanaikaisesti edeltäjäsukupolven markkinoille tulon kanssa. Edeltävä E34 saatiin myyntiin vuonna 1988, ja varhaisimmat nyt julkaistuista E39-luonnostelmista ovat peräisin vuodelta 1989.

BMW E39:n muotoiluluonnostelmia
Kuva: BMW

Näissä piirroksissa esiintyvä sedan ei vielä edusta lopullisesta E39:stä tuttuja pyöristettyjä ysärilinjoja, vaan muodot ovat varsinkin perän osalta vielä täyttä kulmikasta kasaria. Takavalopaneeli toistaa kyllä E34:stä ja E32-sukupolven 7-sarjasta tuttua L-kirjaimen muotoa, mutta siitä on helppo löytää yhtymäkohtia myös Honda NSX;ään joka esiteltiin samana vuonna kuin nämä piirrokset on tehty.

Takakyljestä erottuvat puolestaan kulmikkaat pullistukset, jotka ovat ilmiselvästi saaneet inspiraationsa E31-korisesta 8-sarjan Bemarista. Sekin oli NSX:n tavoin vuoden 1989 uutuussatoa. Luonnospiirrosten auton kattolinja on jopa yllättävän coupé-mainen lopulliseen E39:ään verrattuna, ja vyötärölinjakin vaikuttaa paljon matalammalta. Sen myötä lasipinnat näyttävät huomattavasti suuremmilta kuin lopullisessa tuotantoautossa.

BMW E39:n muotoiluluonnostelma
Kuva: BMW
BMW E39
Kuva: BMW

Nagashiman alun perin luonnostelema keulailmekin on aivan eri maata kuin tuotantoon päässeessä E39:ssä. Kantikkaan oloisten munuaisten ja ulkoreunoistaan suipponevien etuvalojen yhdistelmä on sen verran erikoinen, että tällä naamailmeellä E39:stä ei olisi varmasti tullut ajatonta modernia klassikkoa. Toisesta piirroksesta näkyykin keulan designin kehittyminen kohti lopullista versiota.

Suosittelemme


BMW julkaisi E39:n luonnospiirrosten ohella vastaavia kuvia myös E31-korisen 8-sarjan coupén designin kehittymisestä. Vuodelta 1984 peräisin olevat piirrokset esittävät vaihtoehtoisia muotoiluehdotuksia, joista suurin osa on paljon kulmikkaampia kuin lopullinen tuote. M1-superautosta innoituksensa saanut matala keula luukkulamppuineen oli mukana jo alkuvaiheen luonnostelmissa, ja esiintyypä yhdessä kuvassa myös täysikokoinen savimalli joka on jo käytännössä identtinen syksyllä 1989 Frankfurtin autonäyttelyssä debytoineen tuotantoauton kanssa.

BMW E31:n muotoiluluonnostelma ja savimalli
Kuva: BMW
BMW E31:n muotoiluluonnostelmia
Kuva: BMW
BMW E31:n muotoiluluonnostelmia
Kuva: BMW
LähdeCarscoops


Lue lisää