Saimme äskettäin uutisoida, että Audi aiotaan asemoida entistä arvokkaammaksi brändiksi parempien katteiden toivossa. Tämä loi varjon rinkulamerkin pienimpien mallien ylle, mutta niihinkin panostetaan jatkossa.
Audin toimitusjohtaja Gernot Döllner paljasti saksalaislehti Süddeutsche Zeitungille, että merkiltä on tulossa jo ensi vuonna aloitustason täyssähkömalli. Döllner kertoi, että sähköinen uutuus sijoittuu samaan luokkaan kuin polttomoottorikäyttöinen A3, joten kyseessä on ilmeisesti kompaktiluokan auto. Sen tuotanto tapahtuu kuulemma merkin syntysijoilla Ingolstadtin tehtaalla, ja valmistus starttaa vuonna 2026.

Vuonna 2020 markkinoille lanseerattu nykyinen A3 sai faceliftin vasta viime vuonna, joten se on jatkamassa uuden täyssähköauton rinnalla vielä usean vuoden ajan. A3:n seuraajaksi on aiemmin povattu täysin uudelle SSP-perusrakenteelle tehtävää kompaktia sähköautoa, joka toimisi myöskin täyssähköiseksi muuttuvan yhdeksännen sukupolven VW Golfin sisarmallina. SSP on kuitenkin tuotantovalmiina vasta vuonna 2028 tai 2029, joten Audin ensi vuoden sähköuutuus tehdään joltakin muulta pohjalta.
Suurimmassa osassa VW-konsernin tämänhetkisistä sähköautoista käytetään MEB-nimistä perusrakennetta, joka on lähtökohtaisesti takavetoinen. Se löytyy Volkswagen ID.3:n ja monien isompien täyssähkömallien alta, kun taas tulevia sähköpikkuautoja varten on kehitteillä etuvetoa hyödyntävä MEB Entry -rakenne. Se lanseerataan ensi vuonna markkinoille Volkswagen ID.2:n myötä, joten uusi Audi voisi toimia ID.2:n sisarmallina. Toinen vaihtoehto olisi kompaktiluokan ID.3, joka on jo turhankin iäkäs konstruktio upouuden Audin lähtökohdaksi.

Gernot Döllner antoi kuitenkin ymmärtää auton sijoittuvan kompaktiluokkaan, kun taas MEB Entry -pohjaiset uutuudet kuuluvat pikkuautojen B-segmenttiin. Uutuusmallin tekninen perusta jää siis vielä nähtäväksi, ja sama koskee korimalliakin. Perinteinen hatchback olisi kompaktiluokan klassinen korimalli, mutta toisaalta erilaiset crossoverit ovat kasvattaneet tässäkin segmentissä kovasti suosiotaan.
Suosittelemme

Uuden aloitustason sähköauton lisäksi Audin edustajat ovat ilmoittaneet, että polttomoottorimallitkin pidetään tuotannossa pidempään kuin mitä vielä muutama vuosi sitten julistettiin. Sähköautot eivät ole käyneet odotusten mukaisesti kaupaksi, ja Audikin joutuu vähentämään työvoimaansa. 7500 työpaikkaa Saksassa aiotaan karsia vuoteen 2029 mennessä Audin omien sanojen mukaan sosiaalisesti vastuullisella tavalla.
