Aito pikku-Fiat tulossa – italialaismerkki lanseeraa uuden bensakoneisen Pandinan markkinoille kahden vuoden päästä

Jo vuodesta 2011 valmistettu kolmannen sukupolven Fiat Panda muutti viime vuonna nimensä Pandinaksi, kun A-segmentin pikkuauton yläpuolelle esiteltiin hieman suurempi Grande Panda. Se on tehty saman perusrakenteen varaan kuin esimerkiksi Citroën C3, mutta Pandinan seuraajasta tulee aito Fiat.

Italialaismerkin toimitusjohtaja Olivier François kertoi brittiläiselle Auto Expressille, että Fiat on kehittämässä uutta A-segmentin Pandaa tai Pandinaa joka tulee myyntiin todennäköisesti vuonna 2027. Auton pituus jää selvästi pienemmäksi kuin jo B-segmenttiin kuuluvassa Grande Pandassa, joka on senttiä vaille neljän metrin mittainen. Kahden vuoden päästä tuleva uutuus on noin 3,6 metrin pituinen, eli se on mitoiltaan paljon lähempänä alkuperäistä Pandaa.

Fiat Grande Panda
Kuva: Fiat

Tämän myötä autossa ei voida hyödyntää samaa Stellantiksen Smart Car -pohjalevyä kuin Grande Pandassa, vaan uudesta Pandinasta tulee myös tekniikkansa puolesta aito Fiat. Auto tehdään Olivier Françoisin mukaan nykyisestä Fiat 500e:stä tutun perusrakenteen varaan, jota ollaan parhaillaan muokkaamassa polttomoottorikäyttöön koska täyssähköinen 500e on ollut myynnillisesti melkoinen floppi varsinkin tärkeillä Italian kotimarkkinoilla.

Miedolla hybriditekniikalla varustetun uuden 500 Ibridan pitäisi olla esittelyvuorossa tämän vuoden lopulla 1,2-litraisen bensakoneen voimin, ja sama voimanlähde nähdään melko varmasti myös uuden Pandinan pellin alla. Yhteinen tekniikka auttaa laskemaan kustannuksia, joiden on pakko pysyä kurissa A-segmenttiin sijoittuvassa edullisessa pikkuautossa. Tämän luokan autot ovat Olivierin mukaan edelleen välttämättömiä Italiassa, mutta muualla maailmassa niiden kysyntä on melko pientä.

Fiat Pandina
Kuva: Fiat

Niinpä uusi Pandina on tehtävä äärimmäisen kustannustehokkaasti, ja yksinkertaisuuteen tähtäävään suunnittelufilosofiaan otetaan mallia Fiatin taannoisesta Centoventi-konseptiautosta. Uuden Pandinan muotoilu tulee kuitenkin eroamaan Centoventistä. A-segmentin miniautojen luokassa on käynyt viime vuosina kova kato, mutta tähän segmenttiin on kuitenkin tulossa muutamia muitakin uutuusmalleja. Niiden joukkoon kuuluvat ainakin Volkswagen ID.1 mahdollisine sisarmalleineen sekä uusi Renault Twingo, mutta niissä on yksi ratkaiseva ero Fiatiin nähden.

Suosittelemme


VW ja Renault on nimittäin suunniteltu alusta alkaen sähköautoiksi, joiden alkaen-hintojen on luvattu jäävän 20 000 euron tuntumaan. Miedolla hybriditekniikalla höystettyä Pandinaa pystytään sen sijaan myymään merkittävästi edullisemmin, ja autolla on vielä toinen ässä hihassaan. Koska Pandina tehdään samalle perusrakenteelle kuin 500e, autosta on helppo tuoda myyntiin myös täyssähköinen versio jos niiden markkinat jälleen virkistyvät tai lainsäädäntö pakottaa siihen suuntaan.

Fiat 500e
Kuva: Fiat

Voimanlähteen tyypistä riippumatta A-segmentin autoilla on tätä nykyä hankala tehdä voittoa tai plussan puolelle jääminen vaatii hurjia myyntimääriä. François on kuitenkin luottavainen, että se onnistuu Fiatilta erityisesti elintärkeillä Italian kotimarkkinoilla.

Fiat Pandina
Kuva: Fiat

Lue lisää