Tislaamoilta on viski lopussa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, on tämä silti totta. Viskin globaalisti kasvanut suosio on yllättänyt valmistajat, jotka joutuvat keksimään uusia tapoja tuoda tuotteita markkinoille. Skotlannin lainsäädännön mukaan viskipulloon merkitty ikä tarkoittaa pullossa olevan nuorimman viskin ikää. Jos pullossa lukee 18 yo, ei lekasta alle 18 vuotiasta viskiä löydy.
Viskin loppuminen on johtanut siihen, että tislaamot ovat alkaneet tuomaan markkinoille ilman ikämerkintää olevia pullotteita eli ns. No-Age Statement eli NAS-viskejä. Jättämällä ikämerkintä pois, voidaan pullotteessa käyttää vapaammin eri ikäisiä viskejä. Skotlannin lain mukaan viskin tulee olla ikääntynyt vähintään kolme vuotta, joten NAS-pullotteissa oleva tavara voi olla mitä hyvänsä kunhan ikää on yli kolme vuotta.
Täten voisi ajatella, että jos valmistajalla on useampia tislaamoja, miksi esim. 15 vuotiaaseen viskiin ei oteta osaa tismaalolta A ja loppua tislaamolta B. Vastaus tähän on melko yksinkertainen: Single malt -viskin on tultava vain yhdeltä tislaamolta. Pullotteen sisältäessä viskiä kahdelta eri tislaamolta, on kyseessä blendiviski. Single maltissa voi kuitenkin olla yhdeltä ja samalta tislaamolta tulevia eri ikäisiä viskejä ja näin usein myös on. Vain ns. single cask (tai single barrel) -viskit tehdään yhdestä fyysisestä tynnyristä pullottamalla.
Kuluttaja on totutettu siihen, että ikä on viskin tae laadusta, joten valmistajat ovat NAS-viskien kanssa globaalin haasteen edessä: Kuluttaja on ikämerkittyjen viskien loppuessa opetettava arvostamaan ja ostamaan NAS-viskejä. Tällä hetkellä NAS-trendi on nähtävissä pääsääntöisesti verovapailla eli Global Travel Retail -markkinoilla, mutta tulevina vuosina myös kotimaiden markkinoilla olevat ikämerkityt viskit tulevat todennäköisesti katoamaan.
Jos NAS-viskissä voidaan käyttää nuorempia viskejä, millaisia NAS-pullotteet ovat sitten laadultaan? Tämä on kysymys, johon ei ole yksinkertaista vastausta. Varmasti jotkut valmistajat menevät siitä mistä aita on matalin ja tarjoavat nuorempaa ja heikkolaatuisempaa sisältöä samaan hintaan kuin ennen – toiset taas eivät. NAS-trendi on sen verran uusi, että tulevaisuus näyttää.
Suosittelemme
Muutamia esimerkkejä NAS-viskeistä:
Johnnie Walker Red Label
JWRL on ollut markkinoilla vuodesta 1909 ja aina ilman ikämerkintää. NAS-viskit eivät toisin sanoen ole uusi asia siitä huolimatta että ne ovat tällä hetkellä alan trendi.
Glenfiddich Cask Collection
Vuonna 2013 lanseerattu Cask Collection sisältää kolme pullotetta: Reserve Cask, Select Cask ja Vintage Cask. Nämä uudet pullotteet korvaavat verovapailla markkinoilla 12 yo, 15 yo sekä 14 yo Rich Oak -pullotteet. Glenfiddich on tehnyt siirtymän NAS-viskeihin asenteella ja uudet NAS-pullotteet eivät mielestäni jää hopealle vanhoihin ikämerkittyihin verrattuna. Toki uudet ovat maultaan erilaisia, mutta eivät mielestäni missään tapauksessa huonompia. Ikämerkittyjä Glenfiddichejä saa vielä maailmalla kotimaiden markkinoilta eli ns. domesticista ja Suomessa tämä tarkoittaa tietty sitä, että peuralaakson huttu on saatavilla handelista (12 yo poislukien muut ovat tilausvalikoimassa, joten hyllystä on turha etsiä).
Glenmorangie
Käsilaukku- ja samppanjafirma LVMH Moët Hennessy Louis Vuittonin omistaman Glenmorangien verovapaatarjonta on jo tälläkin hetkellä täynnä NAS-viskejä (Lasanta, Quinta Ruban, Sonnalta, Nectar d’Or, Signet ym.). Uusimpina tulokkaina valikoimaan ovat tulleet Glenmorangie Duthac ja Dornoch, joista jälkimmäinen on limited release -pullote. Tulevan vuoden parin sisällä myös koko Glenmorangien valikoima tulee muuttumaan siten, että verovapaan valikoimassa tulee olemaan vain NAS-viskejä.
Oletko juonut NAS-viskejä? Millaisena koet tarjooman muutoksen ja uuden trendin?