Tämän lelun pitäisi kelvata isommillekin pojille – Legon James Bond -Astonissa on jopa toimiva heittoistuin

Lego on esitellyt viime aikoina Technic-sarjaansa melkoisia mestariteoksia isossa 1:8-mittakaavassa. Monia toimintoja sisältävä Porsche 911 GT3 RS tuotiin myyntiin pari vuotta sitten, ja seuraavana vuorossa on pian kauppoihin saapuva Bugatti Chiron. Bugattin jälkeen Legolta on tulossa modernien super- ja hyperautojen sijaan todellinen klassikko, eli 1960-luvun Aston Martin DB5.





Kyseinen auto on ehkäpä merkkinsä kuuluisin edustaja, joka teki debyyttinsä valkokankaalla James Bondin menopelinä vuoden 1964 Goldfingerissä. Tuolloin Astonia ohjasti Sean Connery, mutta DB5:n ratin takana on myöhemmin nähty moni muukin Bond-näyttelijä. Legon tulkinta legendaarisesta Bond-Astonista kuuluu lelufirman Creator Expert -sarjaan, ja se koostuu peräti 1290 osasta. Lelun muotoihin on yritetty tuoda palikkarakenteesta huolimatta esikuvan kaltaista eleganssia sekä ajatonta hienostuneisuutta, ja Lego-Astonissa on myös monia leffa-autosta tuttuja toimintoja.

Legon mallissa on pinnavanteet esikuvansa tyyliin, ja avattavan konepellin alla piilee yksityiskohtainen suora kuutonen. Lisäksi Astonissa on Goldfingeristä tutun leffa-auton kaltaiset pyörivät rekisterikilvet, vanteiden keskiöihin piilotetut rengasleikkurit, takalasin takaa nouseva suojakilpi luotien varalle ja nokkaan kätketyt konekiväärit. Ne tulevat esiin, kun vaihdekeppiä vetää taaksepäin.

Hienoin ominaisuus lienee kuitenkin toimiva heittoistuin, jonka avulla Bond pääsi kätevästi eroon vähemmän mieluisista kyytiläisistä. Legon lelussa sitä käytetään vetämällä takapuskurista. Tällöin katto liukuu taaksepäin ja penkki ponnahtaa autosta ulos. Muihin herkkuihin kuuluvat aukeavat ovet ja takaluukku, kääntyvä ratti sekä tarkka mittaristo. Lisäksi Legon Astonin keskikonsolissa on leffa-auton kaltainen navigaattorin esiaste, ja puhelin on puolestaan piilotettu kuskin puolen oviverhoilun taakse.

34 sentin mittainen Aston Martin tulee myyntiin elokuun alussa Legon nettikauppaan ja lelufirman omiin myymälöihin. Hinnat vaihtelevat markkina-alueen mukaan, mutta esimerkiksi Saksassa Legon Aston keventää lompakkoa noin 150 euron verran.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...