Tämän lelun pitäisi kelvata isommillekin pojille – Legon James Bond -Astonissa on jopa toimiva heittoistuin

Lego on esitellyt viime aikoina Technic-sarjaansa melkoisia mestariteoksia isossa 1:8-mittakaavassa. Monia toimintoja sisältävä Porsche 911 GT3 RS tuotiin myyntiin pari vuotta sitten, ja seuraavana vuorossa on pian kauppoihin saapuva Bugatti Chiron. Bugattin jälkeen Legolta on tulossa modernien super- ja hyperautojen sijaan todellinen klassikko, eli 1960-luvun Aston Martin DB5.

-- MAINOS --

Kyseinen auto on ehkäpä merkkinsä kuuluisin edustaja, joka teki debyyttinsä valkokankaalla James Bondin menopelinä vuoden 1964 Goldfingerissä. Tuolloin Astonia ohjasti Sean Connery, mutta DB5:n ratin takana on myöhemmin nähty moni muukin Bond-näyttelijä. Legon tulkinta legendaarisesta Bond-Astonista kuuluu lelufirman Creator Expert -sarjaan, ja se koostuu peräti 1290 osasta. Lelun muotoihin on yritetty tuoda palikkarakenteesta huolimatta esikuvan kaltaista eleganssia sekä ajatonta hienostuneisuutta, ja Lego-Astonissa on myös monia leffa-autosta tuttuja toimintoja.

Legon mallissa on pinnavanteet esikuvansa tyyliin, ja avattavan konepellin alla piilee yksityiskohtainen suora kuutonen. Lisäksi Astonissa on Goldfingeristä tutun leffa-auton kaltaiset pyörivät rekisterikilvet, vanteiden keskiöihin piilotetut rengasleikkurit, takalasin takaa nouseva suojakilpi luotien varalle ja nokkaan kätketyt konekiväärit. Ne tulevat esiin, kun vaihdekeppiä vetää taaksepäin.

-- MAINOS --




Hienoin ominaisuus lienee kuitenkin toimiva heittoistuin, jonka avulla Bond pääsi kätevästi eroon vähemmän mieluisista kyytiläisistä. Legon lelussa sitä käytetään vetämällä takapuskurista. Tällöin katto liukuu taaksepäin ja penkki ponnahtaa autosta ulos. Muihin herkkuihin kuuluvat aukeavat ovet ja takaluukku, kääntyvä ratti sekä tarkka mittaristo. Lisäksi Legon Astonin keskikonsolissa on leffa-auton kaltainen navigaattorin esiaste, ja puhelin on puolestaan piilotettu kuskin puolen oviverhoilun taakse.

-- MAINOS --

34 sentin mittainen Aston Martin tulee myyntiin elokuun alussa Legon nettikauppaan ja lelufirman omiin myymälöihin. Hinnat vaihtelevat markkina-alueen mukaan, mutta esimerkiksi Saksassa Legon Aston keventää lompakkoa noin 150 euron verran.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.