Seuraavasta VW Golf GTI:stä tulee täyssähköauto – tulokasta kuvaillaan hirviöksi

Ikoniseen maineeseen kohonnut Volkswagen Golf GTI viettää ensi vuonna 50-vuotissyntymäpäiväänsä. Merkkipaalun kunniaksi VW esittelee vielä tämän vuoden puolella erityisen juhlamallin nykyisen bensakoneisen GTI:n pohjalta, mutta tämänkin auton tulevaisuus on täyssähköinen.

Volkswagenin toimitusjohtaja Thomas Schäfer vahvisti brittiläiselle Auto Expressille, että pelkän sähkön voimin liikkuva yhdeksännen sukupolven Golf GTI saapuu myyntiin kuluvan vuosikymmenen lopulla. Hot hatch -ikonin seuraavasta painoksesta ei kuitenkaan tule historian ensimmäistä sähkö-GTI:tä, koska VW ehtii esitellä sitä ennen vielä sähköiset GTI-versiot sekä tulevasta ID.2:sta että perusteellisen kasvojenkohotuksen saavasta ID.3:sta.

Volkswagen
Kuva: Turo Leppänen

Jälkimmäinen on takavetoinen, kun taas ensin mainitusta tulee sähköpikkuautoissa hyödynnettävän MEB Entry -perusrakenteen myötä etuvetoinen. Golf GTI on ollut koko historiansa ajan edestä raapiva, ja myös tuleva sähköpainos jatkaa etuvedon voimin yhdeksännen sukupolven täyssähköisten perus-Golfien tavoin. Seuraava Golf tehdään täysin uudelle SSP-perusrakenteelle, ja auton softaratkaisuissa hyödynnetään amerikkalaisen Rivianin osaamista.

Vaikka sähköistä Golf GTI:tä saadaan odotella vielä useampi vuosi, auton tuotekehitys on jo käynnistynyt. Perusrakenteen lisäksi uutuuden mitat on lyöty lukkoon, mutta muotoilun yksityiskohtia viilataan vielä. Ehkäpä tästä syystä autosta ei ole olemassa vielä yhtäkään fyysistä prototyyppiä, mutta virtuaalimaailmassa insinöörit pääsevät jo istahtamaan sähkö-GTI:hin sisään.

VW Golf GTI Clubsport
Kuva: Volkswagen

Thomas Schäfer korosti, että GTI:n autenttinen henki aiotaan säilyttää sähkötekniikasta huolimatta. Auton pitää kuulemma olla aito GTI, ja Schäfer innostui maalailemaan uutuutta jopa hirviömäiseksi. Näihin lausuntoihin kannattaa aina suhtautua varauksella, mutta akkujen mukanaan tuoma lisäpaino tarkoittanee ainakin sitä että myös teholukeman pitäisi kasvaa nykyiseen bensa-GTI:hin verrattuna. Tulevaan ID.3 GTI:hin on uumoiltu 340 hevosvoimaa, joten myös Golf GTI:n voimavarat saattavat olla vastaavaa luokkaa.

Suosittelemme


Pelkkä etuveto vaatisi kuitenkin näillä teholukemilla sähkömoottorin välittömän väännön kaitsemista erityisesti liikkeelle lähdettäessä, jotta voimavarat eivät katoaisi savuna ilmaan. Golfin toisessa tehoversiossa tätä ongelmaa ei ole, koska R-huippumalli on jatkossakin nelivetoinen. Thomas Schäfer vahvisti sähkö-GTI:n ohella myös Ärrän tulevaisuuden todennäköisesti kahdella moottorilla ryyditettynä sähköautona.

VW Golf R
Kuva: Volkswagen

Täyssähköautojen epävarman kysynnän vuoksi myös nykyinen polttomoottori-Golf jatkaa ainakin jonkin aikaa sähköisen uutuuden rinnalla, mutta GTI:tä ja R:ää saa yhdeksännen sukupolven lanseerauksen jälkeen todennäköisesti pelkästään sähköversioina.

VW ID GTI -konseptiauto ja VW Golf I GTI
Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops


Lue lisää