Kiinalaisen Geelyn tätä nykyä omistaman Lotuksen piti siirtyä pelkkiin sähköautoihin, mutta monen muun merkin tavoin näistä suunnitelmista on jo pakitettu. Nyt Lotus harkitsee jopa kahdeksanpyttyistä bensakonetta keskimoottoriseen Emira-urheiluautoonsa.
Lotus ehti jo siirtyä täyssähköautojen maailmaan Eletre-katumaasturin ja hyper-GT:ksi mainostetun Emeyan myötä. Niistä jäi kuitenkin uupumaan brittiläisen urheiluauton DNA, ja isot nelioviset Lotukset onkin koettu enemmän kiinalaisiksi sähköautoiksi. Lotuksen perustaneen Colin Chapmanin ihanteita kevyestä sportista on merkin mallistossa jäänyt parhaiten edustamaan keskimoottorinen Emira, jota on saanut Mercedes-AMG:n turbonelosella ja Toyotan mekaanisesti ahdetulla V6:lla.

AMG:n turbonelonen tuottaa 400 hevosvoimaa, ja Toyotan kuutoskoneestakin irtoaa sama teholukema. Se kuluttaa enemmän kuin AMG:n neloskone, mutta bonuksena on tullut huomattavasti sielukkaampi äänimaailma ja ainoastaan V6:n parina tarjottu manuaalivaihteisto. Ongelmana on kuitenkin se, että Toyotan mylly ei täytä tulevia Euro 7 -päästömääräyksiä. Lotuksen piti tästä syystä tarjota Emiraa jatkossa pelkästään AMG:n turbonelosella, mutta USA:n markkinoiden vahva kysyntä kuutoskoneelle sai brittibrändin toisiin aatoksiin.
Lotuksen toimitusjohtaja Feng Qingfeng ilmoitti nyt sijoittajille, että merkki tutkii parhaillaan mahdollisuuksia veekasin käyttämiseen Emirassa. Lotuksen Euroopan toimintojen pomo Matt Windle kertoi puolestaan brittiläiselle Autocarille, että Lotus kartoittaa nykyisten moottorintoimittajien tarjontaa asian suhteen.

Tästä on helppo päätellä, että myös V8 saattaa tulla turbonelosen tavoin AMG:n hyllystä. Brittimerkeistä Aston Martin hyödyntää jo AMG:n veekaseja, joiden sylinterien väliseen kulmaan sijoitetut turboahtimet tekisivät koneen sovittamisesta suhteellisen helppoa myös Emiran takarunkoaisojen väliin. Lotuksen nykyisistä moottorintoimittajista myös Toyotalla on yhä valikoimassaan Lexuksen malleissa käytetty viisilitrainen vaparikasi, mutta se ei täytä enää Euroopan päästömääräyksiä.
Suosittelemme
Jos Lotus saa veekasikoneisen Emiran toteutettua, kyseessä olisi merkin ensimmäinen V8-moottorinen urheiluauto sitten vuonna 2004 tuotannosta poistuneen Espritin. Joidenkin fanien toivelistalla olisi varmasti myös manuaalivaihteisto pannun parina, mutta ainakaan AMG:ltä tällaista laatikkoa ei ole saatavilla. Vielä ennen mahdollisen veekasin tuloa Lotuksen täytyy saada käynnistettyä uudelleen myös Emiran laivaukset USA:han, jotka ovat tällä hetkellä jäissä Donald Trumpin tullipolitiikan vuoksi.
