Tiesitkö, miksi rannekelloista poistetaan muovit ennen kuin ne toimitetaan asiakkaalle?
Tähän pieneen, mutta ajoittain paljon herättäneeseen kysymykseen antoi vastauksen kelloseppä Vesa Tulkki.
Kellomerkkien suositukset jälleenmyyjille ovat varsin yhteneväiset. Kellot pyritään luovuttamaan asiakkaalle myyntikanavasta riippumatta suoraan käyttöönottovalmiina. Eli aivan kuten myymälästä ostettuna kellosta poistetaan siihen laitetut muovit, sama pitäisi tehdä myös verkon kautta tilatuille kelloille.
Kellon laittaminen aikaan jakaa niin ikään mielipiteitä, mutta tässäkin kohtaa suositukset ohjaavat käyttöönottovalmiin suuntaan, eli etenkin digitaalisissa kelloissa ja kvartsikelloissa kellon laittaminen aikaan ennen toimitusta on suositeltavaa. Mekaanisten kellojen osalta tilanne ei ole niin yksikoikoinen, sillä kellon toimituksen ja sen noutamisen välinen aika voi olla kellon maksimikäyntivaraa selvästi pidempi.
Jälleenmyyjästä riippuen kellomerkkien vaatima palvelukokemus pyritään ulottamaan myös rannekkeiden lyhentämiseen (tai pidentämiseen), mikäli se on vain mahdollista ja kuluttajalle pystytään kertomaan miten ranteen läpimitta mitataan oikein ja millaisesta tiukkuudesta/väljyydestä asiakas tykkää. Jälleenmyyjän ammattitaitoa kuvastaa se, että he osaavat suhteuttaa mittaustuloksen oikein toimitettavan kellon kokoon nähden.