BMW:n hybridisportin tuotanto päättyi – 18 viimeistä i8:aa sai uniikin käsinmaalatun värin

BMW oli aikaansa edellä, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti lanseerattiin seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensin mainitun valmistus jatkuu edelleen, mutta i8:n taru päättyi nyt.

Eräänlaisilla saksiovilla varustettu i8 oli myös muotoilultaan aikaansa edellä, ja auto näyttää futuristiselta vielä tänäkin päivänä. Superautomaiset linjat saattoivat kuitenkin tuottaa pienen pettymyksen, koska i8:n suorituskyky ei välttämättä lunastanut ulkonäön antamia lupauksia. 1,5-litraisen kolmipyttyisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhteisteho kirjattiin nimittäin parhaimmillaankin ”vain” reilun 370 hevosvoiman lukemaan, mikä ei tänä päivänä riittäisi kärkisijoille edes hot hatchien luokassa.

-- MAINOS --

Pistokehybriditekniikka teki i8:sta tietysti oivan valinnan ympäristöystävällistä urheiluautoa etsiville, mutta lopulta tällaisia ostajia oli kuitenkin liian vähän. Niinpä auton tuotantomäärä jäi reilun kuuden vuoden aikana ainoastaan 20 500 yksilöön, mikä voi luvata hyvää i8:n keräilystatukselle tulevaisuudessa. Vielä harvinaisemmaksi jäi avokattoinen Roadster-versio, joka tuotiin markkinoille vasta toissa vuonna.

BMW:ltä ei liene tulossa ihan heti vastaavaa mallia, joten baijerilaiset päättivät juhlistaa kunnolla ainutlaatuisen hybridisportin tuotannon päättymistä. 18 viimeistä autoa maalattiin täysin uniikeilla sävyillä, joita ei saanut i8:aan sen normaalituotannon aikana. Uniikit värit aiheuttivat uusia haasteita myös tuotantoprosessien kannalta, ja niinpä nämä autot piti maalata käsin. Lisäksi alihankkijat toimittivat BMW:lle joitakin osia jo valmiiksi oikean värisinä.

-- MAINOS --




Monet viimeisten autojen ostajista kuuluvat kansainväliseen i8-klubiin, ja osa asiakkaista oli kutsuttu jopa tehtaalle paikalle, kun heidän autonsa rullasivat tuotantolinjalta ulos. Vihoviimeiseksi yksilöksi jäi avokattoinen i8 Roadster, joka maalattiin mm. nykyisestä 3-sarjasta tutulla Portimao Blue -sinisellä. BMW aikoo lanseerata tänäkin vuonna markkinoille monta uutta hybridiä tai täyssähköautoa, mutta valitettavasti yksikään niistä ei ole i8:n kaltainen keskimoottoriurheiluauto.

-- MAINOS --

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.