BMW:n hybridisportin tuotanto päättyi – 18 viimeistä i8:aa sai uniikin käsinmaalatun värin

BMW oli aikaansa edellä, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti lanseerattiin seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensin mainitun valmistus jatkuu edelleen, mutta i8:n taru päättyi nyt.

Eräänlaisilla saksiovilla varustettu i8 oli myös muotoilultaan aikaansa edellä, ja auto näyttää futuristiselta vielä tänäkin päivänä. Superautomaiset linjat saattoivat kuitenkin tuottaa pienen pettymyksen, koska i8:n suorituskyky ei välttämättä lunastanut ulkonäön antamia lupauksia. 1,5-litraisen kolmipyttyisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhteisteho kirjattiin nimittäin parhaimmillaankin ”vain” reilun 370 hevosvoiman lukemaan, mikä ei tänä päivänä riittäisi kärkisijoille edes hot hatchien luokassa.

Pistokehybriditekniikka teki i8:sta tietysti oivan valinnan ympäristöystävällistä urheiluautoa etsiville, mutta lopulta tällaisia ostajia oli kuitenkin liian vähän. Niinpä auton tuotantomäärä jäi reilun kuuden vuoden aikana ainoastaan 20 500 yksilöön, mikä voi luvata hyvää i8:n keräilystatukselle tulevaisuudessa. Vielä harvinaisemmaksi jäi avokattoinen Roadster-versio, joka tuotiin markkinoille vasta toissa vuonna.

BMW:ltä ei liene tulossa ihan heti vastaavaa mallia, joten baijerilaiset päättivät juhlistaa kunnolla ainutlaatuisen hybridisportin tuotannon päättymistä. 18 viimeistä autoa maalattiin täysin uniikeilla sävyillä, joita ei saanut i8:aan sen normaalituotannon aikana. Uniikit värit aiheuttivat uusia haasteita myös tuotantoprosessien kannalta, ja niinpä nämä autot piti maalata käsin. Lisäksi alihankkijat toimittivat BMW:lle joitakin osia jo valmiiksi oikean värisinä.

Monet viimeisten autojen ostajista kuuluvat kansainväliseen i8-klubiin, ja osa asiakkaista oli kutsuttu jopa tehtaalle paikalle, kun heidän autonsa rullasivat tuotantolinjalta ulos. Vihoviimeiseksi yksilöksi jäi avokattoinen i8 Roadster, joka maalattiin mm. nykyisestä 3-sarjasta tutulla Portimao Blue -sinisellä. BMW aikoo lanseerata tänäkin vuonna markkinoille monta uutta hybridiä tai täyssähköautoa, mutta valitettavasti yksikään niistä ei ole i8:n kaltainen keskimoottoriurheiluauto.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...