BMW:n hybridisportin tuotanto päättyi – 18 viimeistä i8:aa sai uniikin käsinmaalatun värin

BMW oli aikaansa edellä, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti lanseerattiin seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensin mainitun valmistus jatkuu edelleen, mutta i8:n taru päättyi nyt.

Eräänlaisilla saksiovilla varustettu i8 oli myös muotoilultaan aikaansa edellä, ja auto näyttää futuristiselta vielä tänäkin päivänä. Superautomaiset linjat saattoivat kuitenkin tuottaa pienen pettymyksen, koska i8:n suorituskyky ei välttämättä lunastanut ulkonäön antamia lupauksia. 1,5-litraisen kolmipyttyisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhteisteho kirjattiin nimittäin parhaimmillaankin ”vain” reilun 370 hevosvoiman lukemaan, mikä ei tänä päivänä riittäisi kärkisijoille edes hot hatchien luokassa.

Pistokehybriditekniikka teki i8:sta tietysti oivan valinnan ympäristöystävällistä urheiluautoa etsiville, mutta lopulta tällaisia ostajia oli kuitenkin liian vähän. Niinpä auton tuotantomäärä jäi reilun kuuden vuoden aikana ainoastaan 20 500 yksilöön, mikä voi luvata hyvää i8:n keräilystatukselle tulevaisuudessa. Vielä harvinaisemmaksi jäi avokattoinen Roadster-versio, joka tuotiin markkinoille vasta toissa vuonna.

BMW:ltä ei liene tulossa ihan heti vastaavaa mallia, joten baijerilaiset päättivät juhlistaa kunnolla ainutlaatuisen hybridisportin tuotannon päättymistä. 18 viimeistä autoa maalattiin täysin uniikeilla sävyillä, joita ei saanut i8:aan sen normaalituotannon aikana. Uniikit värit aiheuttivat uusia haasteita myös tuotantoprosessien kannalta, ja niinpä nämä autot piti maalata käsin. Lisäksi alihankkijat toimittivat BMW:lle joitakin osia jo valmiiksi oikean värisinä.

Suosittelemme

Monet viimeisten autojen ostajista kuuluvat kansainväliseen i8-klubiin, ja osa asiakkaista oli kutsuttu jopa tehtaalle paikalle, kun heidän autonsa rullasivat tuotantolinjalta ulos. Vihoviimeiseksi yksilöksi jäi avokattoinen i8 Roadster, joka maalattiin mm. nykyisestä 3-sarjasta tutulla Portimao Blue -sinisellä. BMW aikoo lanseerata tänäkin vuonna markkinoille monta uutta hybridiä tai täyssähköautoa, mutta valitettavasti yksikään niistä ei ole i8:n kaltainen keskimoottoriurheiluauto.

Lue lisää