BMW lähti aivan uusille urille, kun se esitteli i3-sähköauton ja i8-hybridisportin jo yli neljän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Baijerilaiset olivat todella hyvissä ajoin liikkeellä i-alabrändinsä kanssa, koska esimerkiksi arkkivihollinen Mercedes on vasta nyt suunnittelemassa vastaavaa EQ-sähköautomallistoa. BMW oli ehkäpä turhankin aikaisin asialla, koska i-autot eivät ole olleet mitään suuria myyntimenestyksiä. Erityisesti tötterömäinen i3 on käynyt kehnosti kaupaksi ennakko-odotuksiin nähden, mutta i8 on toiminut sentään tehokkaana imagonkiillottajana Bemarille.
I8 oli jo alun perin niin futuristisen näköinen, että auto näyttää edelleen melkoiselta ufolta BMW:n muiden nykymallien rinnalla. Lokinsiipiovista i8:aa on ollut tarjolla pelkästään umpimallina, mutta BMW on antanut avoversiostakin esimakua konseptiautojen avulla. Niistä ensimmäinen esiteltiin jo viisi vuotta sitten ennen umpimallin markkinoille tuloa, joten autoa on kehitetty kaikessa rauhassa. Roadster-nimen saanut tuotantomalli julkistettiin nyt pitkän odotuksen jälkeen Los Angelesin tämänvuotisessa autonäyttelyssä.
Myös umpiversio on saanut samalla pienen päivityksen tekniikkansa osalta. Alumiinia ja hiilikuitua yhdistelevä perusrakenne on ennallaan, ja sama koskee myös 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmää. Bensakoneen teho on noussut kuitenkin kolmella hevosvoimalla 231 heppaan, ja sähkömoottorin voimavarat ovat kasvaneet 131:stä 143 polleen. Vääntöä sähkömoottorista irtoaa nyt 250 newtonin verran. Kokonaisteho kirjataan 374 hevosvoiman lukemaan, jonka turvin coupé-versio kiihtyy nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Uudella avomallilla kestää samassa suorituksessa 0,2 sekuntia pidempään, ja molempien huippunopeus on rajoitettu saksalaismerkkien tapaan 250 km/h:n vauhtiin.
Suosittelemme
Akkujen kapasiteetti on puolestaan kasvanut 7,1 kWh:sta 11,6 kWh:n arvoon, ja pelkällä sähköllä pääsee nyt 105 km/h:n nopeutta. EDrive-nappia painamalla sähköiset huiput nousevat vielä 120 km/h:n lukemaan. Sähköinen toimintasädekin on entistä pidempi, ja se on coupén kohdalla nyt 55 kilometriä virallisten normien mukaan laskettuna. Uudella Roadsterilla pääsee puolestaan pari kilometriä vähemmän.
Roadsterissa on tuoreita linjoja lähinnä peräpäässä, mutta niistäkin on saatu jo ennakkomaistiaisia muutaman vuoden takaisista konsepteista. Avomalliin päätyminen vaatii minimaalisia uhrauksia suorituskyvyn osalta, ja lisäksi umpiversion pienistä takapenkeistä pitää luopua. Tavallisesti avoautot tarvitsevat huomattavia lisäjäykisteitä katon poiston yhteydessä, jotka nostavat myös painoa huomattavasti. I8:n hiilikuiturakenne on kuitenkin jo valmiiksi sen verran jäykkä, että lisämassaa on tullut vain 60 kilon verran.
Kompakti kangaskatto taittuu Z-kirjaimen muotoisesti ohjaamon taakse, ja operaatio sujuu vain 15 sekunnissa. Katon voi nostaa tai laskea myös vauhdissa 50 km/h:n nopeuteen asti. Avomallin jousitustakin on hienosäädetty, ja sekä umpi- että avoversiossa on nyt entistä kevyemmät vanteet jousittamattoman massan pienentämiseksi. Uusi Roadster saapuu myyntiin sopivasti ensi kesän kynnyksellä, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa.