BMW:n hybridisportti päivitettiin – i8:aa saa nyt myös avomallisena

BMW lähti aivan uusille urille, kun se esitteli i3-sähköauton ja i8-hybridisportin jo yli neljän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Baijerilaiset olivat todella hyvissä ajoin liikkeellä i-alabrändinsä kanssa, koska esimerkiksi arkkivihollinen Mercedes on vasta nyt suunnittelemassa vastaavaa EQ-sähköautomallistoa. BMW oli ehkäpä turhankin aikaisin asialla, koska i-autot eivät ole olleet mitään suuria myyntimenestyksiä. Erityisesti tötterömäinen i3 on käynyt kehnosti kaupaksi ennakko-odotuksiin nähden, mutta i8 on toiminut sentään tehokkaana imagonkiillottajana Bemarille.

I8 oli jo alun perin niin futuristisen näköinen, että auto näyttää edelleen melkoiselta ufolta BMW:n muiden nykymallien rinnalla. Lokinsiipiovista i8:aa on ollut tarjolla pelkästään umpimallina, mutta BMW on antanut avoversiostakin esimakua konseptiautojen avulla. Niistä ensimmäinen esiteltiin jo viisi vuotta sitten ennen umpimallin markkinoille tuloa, joten autoa on kehitetty kaikessa rauhassa. Roadster-nimen saanut tuotantomalli julkistettiin nyt pitkän odotuksen jälkeen Los Angelesin tämänvuotisessa autonäyttelyssä.

-- MAINOS --

Myös umpiversio on saanut samalla pienen päivityksen tekniikkansa osalta. Alumiinia ja hiilikuitua yhdistelevä perusrakenne on ennallaan, ja sama koskee myös 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmää. Bensakoneen teho on noussut kuitenkin kolmella hevosvoimalla 231 heppaan, ja sähkömoottorin voimavarat ovat kasvaneet 131:stä 143 polleen. Vääntöä sähkömoottorista irtoaa nyt 250 newtonin verran. Kokonaisteho kirjataan 374 hevosvoiman lukemaan, jonka turvin coupé-versio kiihtyy nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Uudella avomallilla kestää samassa suorituksessa 0,2 sekuntia pidempään, ja molempien huippunopeus on rajoitettu saksalaismerkkien tapaan 250 km/h:n vauhtiin.

-- MAINOS --




Akkujen kapasiteetti on puolestaan kasvanut 7,1 kWh:sta 11,6 kWh:n arvoon, ja pelkällä sähköllä pääsee nyt 105 km/h:n nopeutta. EDrive-nappia painamalla sähköiset huiput nousevat vielä 120 km/h:n lukemaan. Sähköinen toimintasädekin on entistä pidempi, ja se on coupén kohdalla nyt 55 kilometriä virallisten normien mukaan laskettuna. Uudella Roadsterilla pääsee puolestaan pari kilometriä vähemmän.

-- MAINOS --

Roadsterissa on tuoreita linjoja lähinnä peräpäässä, mutta niistäkin on saatu jo ennakkomaistiaisia muutaman vuoden takaisista konsepteista. Avomalliin päätyminen vaatii minimaalisia uhrauksia suorituskyvyn osalta, ja lisäksi umpiversion pienistä takapenkeistä pitää luopua. Tavallisesti avoautot tarvitsevat huomattavia lisäjäykisteitä katon poiston yhteydessä, jotka nostavat myös painoa huomattavasti. I8:n hiilikuiturakenne on kuitenkin jo valmiiksi sen verran jäykkä, että lisämassaa on tullut vain 60 kilon verran.

Kompakti kangaskatto taittuu Z-kirjaimen muotoisesti ohjaamon taakse, ja operaatio sujuu vain 15 sekunnissa. Katon voi nostaa tai laskea myös vauhdissa 50 km/h:n nopeuteen asti. Avomallin jousitustakin on hienosäädetty, ja sekä umpi- että avoversiossa on nyt entistä kevyemmät vanteet jousittamattoman massan pienentämiseksi. Uusi Roadster saapuu myyntiin sopivasti ensi kesän kynnyksellä, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.