Hyperautojen luokkaa hallitsi vielä muutama vuosi sitten Ferrari LaFerrarin, Porsche 918 Spyderin ja McLaren P1:n muodostama hybriditykkien ”pyhä kolminaisuus”. Nyt ne kaikki ovat kuitenkin jo poistuneet tuotannosta LaFerrarin supereksklusiivista Aperta-avoversiota lukuun ottamatta. Luokan tämänhetkisiä kuninkaita ovat mm. 1500-heppainen Bugatti Chiron ja samoihin teholukemiin yltävä Koenigsegg Regera, joka on länsinaapurimme Ruotsin ylpeys.
Britit aikovat kuitenkin jättää kaikki muut taakseen, ja niinpä Aston Martin on lähtenyt kehittämään upouutta hybridiautoa yhdessä Red Bullin formulatiimin kanssa. AM-RB 001 -nimisestä tykistä on annettu jo aiemmin julkisuuteen tietoja, mutta nyt ne täsmentyivät Wall Street Journalin tekemässä haastattelussa. Lehti pääsi tenttaamaan Adrian Neweytä, joka on lähes legendaariseen maineeseen kohonnut F1-autojen suunnittelija. Newey toimii nykyään Astonin hyperautoprojektin teknisenä pomona, joten parempaa lähdettä haastatteluun ei olisi voinut juuri saada.
Ehkä vaikuttavin uusi tieto on se, että auto pystyy kiihtymään vain 10 sekunnissa 320 km/h:n vauhtiin. Tästä saadaan kiittää mm. erityisen virtaviivaista muotoilua ja edistyksellisiä alustarakenteita. Newey paljasti haastattelussa, että avain huimaan suorituskykyyn piilee ennen kaikkea AM-RB 001:n aktiivisessa jousituksessa. Se osaa erottaa tavallisen tien radasta, jolloin rataolosuhteissa voidaan käyttää matalampaa ja jäykempää jousitusta. Se takaa optimaalisen suorituskyvyn kelloa vastaan ajettaessa, kun taas kadulla turvaudutaan hitusen pehmeämpiin säätöihin mukavuuden nimissä.
Tällaista ratkaisua ei ole käytetty vielä koskaan missään autossa. Aston Martinin ja Red Bullin tekemissä simulaatioissa on saavutettu kuulemma hämmästyttäviä lukemia, joten ainutlaatuinen teknologia tuntuu toimivan. Hyperautossa on myöskin luovuttu isosta takasiivestä ja panokset on suunnattu muuhun aerodynamiikkaan. Mm. edistyksellinen kaksikerroksinen etusplitteri, ilmaa puristavat ja paineistavat alustan katteet sekä pisaran muotoinen ohjaamo saavat aikaan lähes 2000 kilon downforcen, mikä on suorastaan huimaa luokkaa.
Suosittelemme
Brittien uutta hyperautoa aiotaan valmistaa vain 175 kappaletta, joista 25 yksilöä on tarkoitus tehdä ainoastaan ratakäyttöön. AM-RB 001:n veroton hinta lienee noin kolme miljoonaa euroa, joten se on yhtä päätähuimaava kuin auto suorituskyky.