ZR-1 ja LT4 olivat neljännen sukupolven Corvetten tehoversiot, mutta kumpi olikaan parempi?

Nykyisten pulleiksi kasvaneiden henkilöautojen rinnalla vanha kunnon C4 Corvette näyttää huomattavan sulavalinjaiselta.

Neljännen sukupolven Chevrolet Corvette, eli autofanien keskuudessa pelkkä C4, oli pitkään tuotannossa vuosien 1984–1996 ajan. Moni muistaa vielä auton Suomessakin erityisesti 80-luvun juppikauden symbolina, ja onpa sitä haukuttu ”puukiilaksi”, mitä voi pitää myös silkkana kateellisten panetteluna.

Toki kyseessä oli aikaisempiin Corvetten vuosikertoihin nähden pelkistetyn kulmikas esitys, jota silti voi jo tänä päivänä pitää muotoilullisesti koko 80-luvun parhaimmistoon kuuluvana autona. Nyt Retro Cars Forever -kanavan YouTube-video vertailee tämän korimallin kahta tehokkainta versiota: vuosimallin 1991 ZR-1:tä ja LT4-moottorilla varustettua vuoden 1996 yksilöä.

C4 ZR-1 oli aikakautensa huipputekninen amerikkalainen urheiluauto. General Motorsilla oli osake-enemmistö tuolloin Lotukseen, minkä johdosta se teki sopimuksen brittiläisen valmistajan kanssa uniikin V8-moottorin suunnittelemisesta tälle Chevroletin huippumallille. Lopputuloksena saatiin 5,7-litrainen V8, jossa on kaksi nokka-akselia jokaisessa sylinteriryhmässä, mikä oli merkittävä muutos verrattuna muihin aikansa Corveteissa käytössä olleisiin työntötangolla varustettuihin malleihin.

Lotus-viritetystä V8:sta saatiin ilmoille lanseerausvuonna 1990 375 tervejalkaista hummaa, ja 405 heppaa vuoden 1993 mallin jälkeen. Punainen viiva saavutettiin puolestaan 7 200:n kierroksen tuntumassa. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että saman aikakauden kilpailijana tunnetun Ferrari 348:n 3,4-litrainen V8 kehitti vain 320 hevosvoimaa 7 200:n kierrosluvulla.

C4:n katumalleissa käytettiin aina 5,7-litraista V8-moottoria, mutta GM paranteli myllyään useita kertoja tuotantokauden aikana. Vuoden 1996 malli oli neljännen sukupolven Vetten evoluution huippu, johon Chevrolet päätti esitellä uuden LT4-moottorin lisävarusteena. Tehtaan ilmoittama virallinen teholukema moottorille on 330 heppaa, mutta kuten videollakin autoa testannut Brad Hansen huomauttaa, on todellinen teho tätä enemmän, ja autosta dynotetut teholukematkin asettuvat 350 ja 360 hevosvoiman välille.

Suosittelemme

Videolla molemmilla autoilla kiihdytetään kahden hengen kuormalla 0-60 mailia tunnissa testiaikoja. LT4:llä varustetun C4:n paras aika on 6,78 sekuntia, ja ZR-1:n paras veto kestää 6,46 sekuntia. Vaikka ZR-1 onkin karvan verran nopeampi, on LT4 parempi valinta käyttöautoksi. Jälkimmäinen on evoluution huipentuma arvostetusta ja luotetusta Chevyn pikkulohko-V8:sta, mikä tekee korjauksista helpompaa verrattuna ZR-1:n eksoottisempaan ja superautomaisempaan moottoriin nähden.

Lisäksi ZR-1:ssä on ainutlaatuinen korirakenne, kuten ovet, jotka pullistuvat ulospäin sulautuen leveämpiin lokasuojiin. Vahingon sattuessa varaosien löytäminen onkin paljon monimutkaisempaa verrattuna tavanomaiseen C4-koriin. Toisaalta varsinkin ZR-1:n äänimaailma on omaa luokkaansa, joskin videolla kuultavaan yksilöön on vaihdettu putkisto, kuten oli usein tapana.

On täysin makuasia, kumpi autoista olisi hauskempi omistaa. Nykyisessä kunnossaan molemmat Corvettet ovat Jenkeissä arvoltaan noin 25 000 dollaria. Myöhemmät ja tehokkaammat ZR-1 -mallit maksavat kuitenkin jo enemmän, kuten myös LT4-moottorinen Grand Sport huippumalli. Nettiautossa halvin Corvette näyttäisi kirjoitushetkellä olevan 6500 euroa maksava vuosimallin 1984 perusmallin C4, joten Corvetten omistaminen kuuluu Suomessakin vielä työmiehen perusoikeuksiin.

LähdeMotor 1

Lue lisää