VW esitteli sähköautonsa sporttiversion – ID.4:n 299 heppaa voi kuitenkin käyttää vain 30 sekunnin ajan

Koeajoimme viime viikolla Volkswagen ID.4:n, joka on saksalaismerkin upouusi täyssähköinen crossover. Nyt VW esitteli takavetoisten versioiden rinnalle nelivetoisen sporttimallin.

Historian hämäristä kaivetulla GTX-tunnuksella varustettu ID.4 pysyy ulkoisesti edelleen crossoverina, eli maavaraa on 17 senttiä ja 20- tai 21-tuumaiset renkaat ovat melko korkeaprofiiliset. Ulkonäköä on kuitenkin viilattu hillitysti urheilullisempaan suuntaan. Helmoissa on perusmalleja enemmän korin väriä, ja takapuskurin alta löytyy diffuusorimainen koriste. Lisäksi keulan ritilät ovat kiiltävän mustat, ja GTX-merkit koristavat etulokasuojia sekä takaluukun kantta. Etupuskurin ritilöihin on myös upotettu kolmen ledin patteristo, ja takajarruvalo toistaa X-kirjaimen muotoa. Matriisileditkin kuuluvat GTX:n vakiovarusteisiin.



Kojelauta ja oviverhoilut ovat puolestaan saaneet ylleen vaaleansinistä väriä, joka saa kontrastia punaisista tehosteraidoista. Lisäksi istuinten selkänojia ja ratin keskipuolaa on höystetty GTX-logoilla. Sports-paketin ruksiminen lisävarustelistalta tuo autoon 15 milliä matalamman alustan sekä progressiivisen ohjauksen, joka on tuttu esimerkiksi Golf GTI:stä. Lisäksi tarjolla on Sports Plus, joka tuo mukanaan mukautuvat iskunvaimentimet.





Tietynlaista sporttihenkeä löytyy myös voimalinjasta. GTX on molemmilla akseleilla sijaitsevien sähkömoottorien myötä nelivetoinen, ja pelkkä takamoottori tuottaa 204 hevosvoimaa. Etumoottorin tullessa peliin mukaan kokonaistehoksi kerrotaan 299 heppaa, mutta asiassa on yksi erittäin iso mutta. Maksimitehoa pystyy nimittäin hyödyntämään vain 30 sekunnin ajan, joten pitkäkestoisempaan sporttinautiskeluun GTX ei oikein sovellu. Nollasta sataan pyrähdetään kuitenkin 6,2 sekunnissa, eli auto on yli kaksi sekuntia pelkällä takamoottorilla varustettua 204-hevosvoimaista ID.4:ää nopeampi.

GTX:n akkupaketin kapasiteetiksi kerrotaan 77 kWh, ja WLTP-normin mukainen toimintamatka on parhaimmillaan 480 kilometriä. Lataustehoksi kerrotaan puolestaan 125 kW, ja pikalaturilla saa nopeimmillaan noin 300 kilometrin edestä rangea puolessa tunnissa. Suomen hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta esimerkiksi Saksassa ID.4 GTX:n hinnat starttaavat hitusen päälle 50 000 eurosta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.