Volvo on tunnettu kartanoautoiksi nimetyistä farmareistaan, joita on valmistettu jo vuosikymmenten ajan. 1990-luvulle tultaessa tavalliset farkut alkoivat tuntua vähän tylsiltä, ja niinpä Volvo loi maastohenkisestä korotetusta farmarista aivan uuden autoluokkansa. Ensimmäinen murtomaafarkku tehtiin V70:n pohjalta, ja auto sai lisänimekseen XC-kirjaimet. V70 XC tuli myyntiin vuonna 1997, ja pian Volvo sai tähän autoluokkaan seuraa Audi A6 Allroadista.
Toisen sukupolven vuoro koitti jo kolme vuotta myöhemmin, jolloin V70 XC muuttui ulkonäöltään entistä maasturimaisemmaksi. Auton nimikin muutettiin pian XC70:ksi, koska Volvo halusi korostaa sen sukulaisuutta isoon XC90-katumaasturiin. Kolmannen sukupolven XC70 esiteltiin puolestaan yhdeksän vuotta sitten, ja murtomaa-Volvo houkutteli edeltäjiensä tapaan mukavasti ostajia erityisesti jenkkimarkkinoilla.
V70 on nykyään jo historiaa, koska uusi iso kartano-Volvo on nimeltään V90. Juuri myyntiin tullut tuore kartanoauto on saanut kovasti kehuja niin muotoilunsa kuin muidenkin ominaisuuksiensa osalta. Korotettua maastofarkkua on jo ehditty odottaa täydentämään mallistoa perinteiseen tapaan, ja nyt Volvo paljasti neljännen sukupolven murtomaafarmarinsa. Auto tunnetaan tällä kertaa Cross Country -lisänimellä, koska XC-kirjaimet halutaan jättää varsinaisten katumaasturien tunnukseksi. Uusi V90 Cross Country seuraa tuttua kaavaa, eli helmoja koristavat mustat muoviverhoukset ja edessä sekä takana on pohjapanssarihenkisiä koristeita.
Suosittelemme
Tärkein muutos on kuitenkin kuudella sentillä kasvanut maavara, mikä lupaa hyvää kuoppaisia mökkiteitä silmälläpitäen. Volvo ei kerro vielä mitään tarkempia tietoja auton varustelusta, mutta Cross Countryyn saa pressikuvien perusteella ainakin normifarkusta tutun ison lasisen panoraamakattoluukun ja Bowers & Wilkinsin huippuluokan äänentoistojärjestelmän. Sisustakin näyttää lähes identtiseltä tavallisen V90:n kanssa, mutta värimaailma vaikuttaa hieman tummemmalta, mikä sopii hyvin maastohenkiseen autoon.
Volvo vaikenee vielä Cross Countryn tekniikastakin, mutta neliveto on sentään suostuttu vahvistamaan. Koska auto on hyvin läheistä sukua V90:lle, myös moottorivalikoima lienee pitkälti sama. Skaala ulottuu siis todennäköisesti perusdieselistä myöhemmin tulevaan yli 400-heppaiseen hybridiin asti. Uuden murtomaafarkun tuotanto alkaa vielä tänä syksynä, joten autosta saadaan varmasti pian tarkempia tietoja. V90 Cross Country tulee Suomessa myyntiin luultavasti ensi vuoden alkupuolella, ja hinnat asettuvat jonkin verran normaalifarkun yläpuolelle.