Viimeinen Chevrolet Camaro valmistui – jäähyväisyksilö on manuaalivaihteinen ZL1 1 LE

Chevrolet Camaro tuotiin markkinoille mallivuodeksi 1967 vastaamaan pari vuotta aiemmin myyntiin tulleen Ford Mustangin heittämään haasteeseen. Mustang sen kuin porskuttaa edelleen, mutta Camaron taru tuli valitettavasti ainakin toistaiseksi päätökseensä.

Chevrolet vahvisti, että viimeisen Camaron viittaa kantava manuaalivaihteinen ZL1 1LE rullasi äskettäin ulos Michiganin Lansingin tehtaan linjoilta. Jäähyväisyksilöstä ei ole julkaistu vielä kuvia, ja sitäkään ei ole kerrottu jääkö auto valmistajan omiin kokoelmiin vai päätyykö se asiakkaalle saakka. Chevroletilta lausuttiin kuitenkin julkisuuteen että Camaro on todellinen intohimotuote, joten luultavasti legendaarisen poniauton vihoviimeinen yksilö saa arvoisensa kodin Chevroletilta itseltään.

Kuva: Chevrolet

Amerikkalaisvalmistaja kertoi jo maaliskuussa, että lajinsa viimeiseksi jääneen kuudennen sukupolven Camaron tuotanto päättyisi mallivuoden 2024 jälkeen. Kovin suurena uutisena asia ei tullut, koska Camaron lopusta oli liikkunut huhuja jo aiemmin. Jäähyväisten kunniaksi Chevrolet lanseerasi vielä markkinoille kuvassa näkyvän Collector’s Edition -erikoissarjan, johon kuului 350 kappaleen erä mattamustaksi maalattuja ZL1:iä. Sarjan puitteissa tarjottiin myös hieman tavanomaisempia metallimustia Camaroja mattamustilla raidoilla.

Chevrolet valmisti jo marraskuussa viimeisen mekaanisesti ahdetun LT4-veekasin Kentuckyn Bowling Greenin tehtaalla, mikä enteili Camaron lopun lähestymistä. Chevroletin poniauton taru on päättynyt kertaalleen jo aiemminkin, koska neljännen sukupolven tuotanto loppui vuonna 2002 ja retrohenkinen viides sukupolvi lanseerattiin markkinoille vasta vuonna 2010.

Kuva: Chevrolet

Viime vuosina Camaron myyntilukemat ovat jääneet pahasti Ford Mustangille ja malli-iältään paljon vanhemmalle Dodge Challengerille, mutta Chevrolet paransi silti juoksuaan lopun lähestyessä. Mallivuoden 2024 autojenkin osalta Mustangeja ja Challengereja meni enemmän kaupaksi, mutta Camaroja myytiin silti lähes 29 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden vastaavalla jaksolla.

Vaikka Camarolle joudutaan nyt heittämään hyvästit, kyseessä eivät tälläkään kertaa liene aivan lopulliset jäähyväiset. Chevroletilta on nimittäin lausuttu julkisuuteen, että kyseessä ei ole Camaron tarinan lopullinen päätös vaikka välittömästä seuraajasta ei olekaan tullut mitään ilmoitusta. Bensakasilla ladattua muskeliautoa lienee kuitenkin turha odottaa, ja synkimmissä skenaarioissa Camaron nimi päätyy uusiokäyttöön jälleen yhden sähkö-crossoverin peräpäätä koristamassa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat