Uutta tyyliä Daciaan – Renaultin budjettibrändi laittaa kolme malliaan uusiksi

Romanialaisen Dacian uusi aika Renaultin virallisena budjettimerkkinä on kestänyt jo yli 15 vuoden ajan. Kantikkaasta ensimmäisen sukupolven Loganista on päästy kohti paljon tyylikkäämpiä malleja, mutta tietty hajurako emomerkin tuotteisiin on tietysti haluttu jättää.

Nyt Dacia siirtyy seuraavalle kierrokselle, kun peräti kolme mallia uudistetaan kertaheitolla. Kyse on pikkuautoluokan kookkaampaan päähän sijoittuvasta Sanderosta, sen maastohenkisestä Stepway-versiosta sekä samalta pohjalta tehdystä Logan-konttiperästä. Uutuudet esitellään virallisesti aivan syyskuun lopussa, mutta autojen kuvat tuotiin julkisuuteen jo nyt.

Täysin uudeksi mainostetun Sanderon tunnistaa edelleen merkkinsä edustajaksi, mutta Dacian muodot ovat silti muuttuneet edukseen. Nokalla komeilevat modernin oloiset ledipäivävalot, jotka toistavat Y-kirjaimen muotoa. Leditakavaloissakin hyödynnetään vastaavaa grafiikkaa, ja takaviistosta uusi Sandero tuo mieleen jopa emomerkin Clion.

Entistä dynaamisempaa tyyliä on haettu loivemmassa kulmassa olevan tuulilasin, matalamman kattolinjan ja leveämmän raidevälin myötä. Maavara on jätetty ennalleen, mutta uuden Sanderon mainostetaan silti vaikuttavan aiempaa paremmin tiessä istuvalta. Crossover-henkinen Sandero Stepway on puolestaan saanut aivan oman konepellin, jonka pullistukset tekevät ulkonäöstä jykevämmän. Lisäksi maastomeikkireseptiin kuuluvat omat puskurit, lokasuojanreunojen muoviverhoukset ja kattokaiteet.

Suosittelemme

Samalta pohjalta tehty Logan-sedankin on aiempaa virtaviivaisemman oloinen, mistä kiitos kuuluu lähinnä pienentyneille lasipinnoille ja sulavammalle kattolinjalle. Konttiperä on nyt integroitu muotoihin sen verran hyvin, että porrasperäinen auto näyttää lähes luiskaperäiseltä. Uutuuksien sisustoista ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta uusiksi laitettu kojelauta saa ”kelluvaa” mallia olevan tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön.

Pinnan alla tärkein uudistus on se, että uudet Daciat siirtyvät käyttämään Renaultin tuoretta CMF-B-perusrakennetta. Clion ja Capturinkin alta löytyvä moderni pohjalevy mahdollistaa myös sähköistettyjen voimanlähteiden lisäämisen valikoimaan perinteisten bensa- ja dieselkoneiden rinnalle.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat