Uutta tyyliä Daciaan – Renaultin budjettibrändi laittaa kolme malliaan uusiksi

Romanialaisen Dacian uusi aika Renaultin virallisena budjettimerkkinä on kestänyt jo yli 15 vuoden ajan. Kantikkaasta ensimmäisen sukupolven Loganista on päästy kohti paljon tyylikkäämpiä malleja, mutta tietty hajurako emomerkin tuotteisiin on tietysti haluttu jättää.

Nyt Dacia siirtyy seuraavalle kierrokselle, kun peräti kolme mallia uudistetaan kertaheitolla. Kyse on pikkuautoluokan kookkaampaan päähän sijoittuvasta Sanderosta, sen maastohenkisestä Stepway-versiosta sekä samalta pohjalta tehdystä Logan-konttiperästä. Uutuudet esitellään virallisesti aivan syyskuun lopussa, mutta autojen kuvat tuotiin julkisuuteen jo nyt.

Täysin uudeksi mainostetun Sanderon tunnistaa edelleen merkkinsä edustajaksi, mutta Dacian muodot ovat silti muuttuneet edukseen. Nokalla komeilevat modernin oloiset ledipäivävalot, jotka toistavat Y-kirjaimen muotoa. Leditakavaloissakin hyödynnetään vastaavaa grafiikkaa, ja takaviistosta uusi Sandero tuo mieleen jopa emomerkin Clion.





Entistä dynaamisempaa tyyliä on haettu loivemmassa kulmassa olevan tuulilasin, matalamman kattolinjan ja leveämmän raidevälin myötä. Maavara on jätetty ennalleen, mutta uuden Sanderon mainostetaan silti vaikuttavan aiempaa paremmin tiessä istuvalta. Crossover-henkinen Sandero Stepway on puolestaan saanut aivan oman konepellin, jonka pullistukset tekevät ulkonäöstä jykevämmän. Lisäksi maastomeikkireseptiin kuuluvat omat puskurit, lokasuojanreunojen muoviverhoukset ja kattokaiteet.

Samalta pohjalta tehty Logan-sedankin on aiempaa virtaviivaisemman oloinen, mistä kiitos kuuluu lähinnä pienentyneille lasipinnoille ja sulavammalle kattolinjalle. Konttiperä on nyt integroitu muotoihin sen verran hyvin, että porrasperäinen auto näyttää lähes luiskaperäiseltä. Uutuuksien sisustoista ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta uusiksi laitettu kojelauta saa ”kelluvaa” mallia olevan tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön.

Pinnan alla tärkein uudistus on se, että uudet Daciat siirtyvät käyttämään Renaultin tuoretta CMF-B-perusrakennetta. Clion ja Capturinkin alta löytyvä moderni pohjalevy mahdollistaa myös sähköistettyjen voimanlähteiden lisäämisen valikoimaan perinteisten bensa- ja dieselkoneiden rinnalle.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.