Uusi hot hatch tulossa Hyundailta – uusi i20 N saattaa olla luokkansa hauskimpia autoja

Hyundai on saavuttanut viime vuosina mainetta i30 N:llä, joka kuuluu kompaktiluokan ilopillereihin. Pian samaa reseptiä sovelletaan pykälää pienempien hot hatchien luokassa, joten Ford Fiesta ST ja VW Polo GTI saavat kohta olla varuillaan.

Korealaiset julkaisivat nyt ennakkotietoja ja tiiserikuvia uudesta i20 N:stä, joka tuotaneen julkisuuteen koko komeudessaan jo lähiviikkojen aikana. Hyundain nyt paljastamista kuvista erottuu paljon perusmalleja aggressiviisemman oloinen etupuskuri, jonka alareunassa kulkeva punainen lippa saa jatkoa sivuhelmoissa. 18-tuumaisten mattaharmaiden vanteiden takana piilevät jarrusatulatkin ovat punaiset, ja niitä on höystetty N:n logoilla. Takapäätä koristaa puolestaan sporttimallisten putkenpäiden ohella kattospoileri, joka on kuin hillitympi versio korealaismerkin WRC-autojen siivestä.

-- MAINOS --

Edelleen etuvetoisen hot hatchin tunnusvärinä toimii Performance Blue -sininen, joka saa haluttaessa kontrastia Phantom Black -sävyisestä katosta. Luonnollisesti myös alustaa on madallettu, ja sisätiloista löytynee sporttipenkkien ohella alumiinipolkimet ja vakiomalleja urheilullisempi ratti. Tärkeintä tässä autossa on kuitenkin konepellin alla piilevä tekniikka. I30 N:n nokalla pörisee 1,6-litrainen turbonelonen, joka luovuttaa reilut 200 heppaa ja 275 newtonin maksimiväännön.

Voima välitetään etupyörille perinteiseen tyyliin kuusipykäläisen manuaalin kautta, ja tasauspyörästön lukko on markkinoista riippuen joko vakio- tai lisävaruste. Alle 1200 kilon painoisen hot hatchin pitäisi kiihtyä nollasta sataan 6,7 sekunnissa, ja huippunopeutta riittää 230 km/h:n verran. Täysi teho on käytössä 6000 kierroksen kohdalla, kun taas maksimivääntö tulee tarjolle jo 2000 rundin paikkeilla.

-- MAINOS --




Ajettavuutta on kohennettu etuakseliston vahvistetuilla MacPherson-joustintuilla, ja takapään yhdystukirakennekin on vakiota tukevampi. Lisäksi peräpäätä on jäykistetty iskaritolppien välissä kulkevalla poikittaistuella, jonka pystyy kuulemma irrottamaan. Hidastuvuudesta huolehditaan puolestaan 320-millisillä etujarrulevyillä. I30 N:n myynti Euroopan markkinoilla alkaa ensi keväänä, joten Suomenkin hinnat saatetaan kertoa jo talven aikana.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.