Uusi hot hatch tulossa Hyundailta – uusi i20 N saattaa olla luokkansa hauskimpia autoja

Hyundai on saavuttanut viime vuosina mainetta i30 N:llä, joka kuuluu kompaktiluokan ilopillereihin. Pian samaa reseptiä sovelletaan pykälää pienempien hot hatchien luokassa, joten Ford Fiesta ST ja VW Polo GTI saavat kohta olla varuillaan.

Korealaiset julkaisivat nyt ennakkotietoja ja tiiserikuvia uudesta i20 N:stä, joka tuotaneen julkisuuteen koko komeudessaan jo lähiviikkojen aikana. Hyundain nyt paljastamista kuvista erottuu paljon perusmalleja aggressiviisemman oloinen etupuskuri, jonka alareunassa kulkeva punainen lippa saa jatkoa sivuhelmoissa. 18-tuumaisten mattaharmaiden vanteiden takana piilevät jarrusatulatkin ovat punaiset, ja niitä on höystetty N:n logoilla. Takapäätä koristaa puolestaan sporttimallisten putkenpäiden ohella kattospoileri, joka on kuin hillitympi versio korealaismerkin WRC-autojen siivestä.

Edelleen etuvetoisen hot hatchin tunnusvärinä toimii Performance Blue -sininen, joka saa haluttaessa kontrastia Phantom Black -sävyisestä katosta. Luonnollisesti myös alustaa on madallettu, ja sisätiloista löytynee sporttipenkkien ohella alumiinipolkimet ja vakiomalleja urheilullisempi ratti. Tärkeintä tässä autossa on kuitenkin konepellin alla piilevä tekniikka. I20 N:n nokalla pörisee 1,6-litrainen turbonelonen, joka luovuttaa reilut 200 heppaa ja 275 newtonin maksimiväännön.

Voima välitetään etupyörille perinteiseen tyyliin kuusipykäläisen manuaalin kautta, ja tasauspyörästön lukko on markkinoista riippuen joko vakio- tai lisävaruste. Alle 1200 kilon painoisen hot hatchin pitäisi kiihtyä nollasta sataan 6,7 sekunnissa, ja huippunopeutta riittää 230 km/h:n verran. Täysi teho on käytössä 6000 kierroksen kohdalla, kun taas maksimivääntö tulee tarjolle jo 2000 rundin paikkeilla.

Ajettavuutta on kohennettu etuakseliston vahvistetuilla MacPherson-joustintuilla, ja takapään yhdystukirakennekin on vakiota tukevampi. Lisäksi peräpäätä on jäykistetty iskaritolppien välissä kulkevalla poikittaistuella, jonka pystyy kuulemma irrottamaan. Hidastuvuudesta huolehditaan puolestaan 320-millisillä etujarrulevyillä. I20 N:n myynti Euroopan markkinoilla alkaa ensi keväänä, joten Suomenkin hinnat saatetaan kertoa jo talven aikana.

Lue lisää