MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Uusi Dodge Charger näyttää tältä – muskeliauton perinteiset muodot säilyvät sähkötekniikasta huolimatta

Dodge on ollut yksi viimeisistä V8-mohikaaneista USA:n myydyimpiin muskeliautoihin kuuluneiden Challengerin ja Chargerin myötä, mutta Dodgen muskeliautojenkin tulevaisuus on ainakin pääosin täyssähköinen. Nyt tästä tulevaisuudesta saatiin jo hyvin konkreettista esimakua.

Stellantis-konserniin tätä nykyä kuuluva amerikkalaismerkki toi jo toissavuonna julkisuuteen Charger Daytona SRT -nimisen sähkömuskelin konseptin, joka vaikutti pitkälti tuotantovalmiilta. Tutkielman eri versioita on esitelty eri yhteyksissä sen jälkeenkin, ja hieman ennen joulua Dodge päästi julkisuuteen piirroskuvan tulevasta Chargerista. Auton tuotantomallia odotetaan Atlantin toisella puolella kauppoihin vielä tämän vuoden aikana, joten uusi Charger on jo viittä vaille valmis.

Kuva: Dodge

Näin voidaan päätellä Dodgen nyt julkaisemista ”virallisista” salavalokuvista, joissa uutuus komeilee ilman minkäänlaista naamiorihman kiertämää. Yhdessä otoksessa auton keulalle sovitellaan tosin naamioteippausta kuin näön vuoksi, mutta Chargerin muotoja ei enää tarvitse arvailla mistään suunnasta. Suuria yllätyksiä ei tosin muutenkaan ole tiedossa, koska auto on muutamia yksityiskohtia lukuun ottamatta lähes identtinen konseptiversion kanssa.

Kuva: Dodge

Tämä tarkoittaa suorastaan ilahduttavan perinteisen näköistä muskeliautoa monen ylifuturistisen oloisen sähköauton vastapainoksi. Chargerin uuteen sukupolveen on haettu vahvoja vaikutteita auton kahdesta ensimmäisestä sukupolvesta 1960-luvun loppupuolelta. Niinpä esimerkiksi keulailmeessä, kyljen taitoksissa ja peräpeilissä on ilmiselviä yhtäläisyyksiä toisen sukupolven Chargeriin, kun taas fastback-henkinen viisto kattolinja kumartaa muskeliklassikon ensimmäisen painoksen suuntaan.

Kuva: Dodge

Eroina konseptiin voidaan listata ainakin kiinteä B-pilari, isommat sivupeilit ja takakylkeen sovitettu latauspistokkeen tai bensatankinkorkin luukku. Lisäksi takaluukun kulmaa koristaa hillitty spoileri. Uusi Charger on ilahduttavasti klassisten esikuviensa kaltainen kaksiovinen coupé, kun taas auton suorat edeltäjät moderneilta ajoilta olivat neliovisia sedaneita. Huhujen mukaan uutuudesta saattaa kuitenkin tulla myös neliovinen versio, kun taas kuvissa näkyvä kaksiovinen astuisi tuotannosta poistuvan Challengerin saappaisiin.

Suosittelemme


Kuvissa esiintyvä auto on takapuskurin Daytona-tekstistä ja puuttuvista pakoputkenpäistä päätellen konseptin kaltainen täyssähkömalli ja valikoiman huippuversio. Ennakkotietojen mukaan perussähkömallissa on yksi takamoottori ja reilut 400 heppaa, kun taas joka nurkasta raapivassa kaksimoottorisessa mallissa pitäisi olla 680 hevosvoimaa. Huippumalliin povataan puolestaan lähes 900 hepan teholukemaa, joten ainakaan voimavarojen puolesta vanhoja veekaseja ei pitäisi tulla ikävä.

Kuva: Dodge

Fiiliksen osalta asia on kuitenkin toisin, koska sähkömoottori on perin steriili voimanlähde murisevaan ja värisevään polttomoottoriin verrattuna. Hemi-V8:aa lienee valitettavasti turha toivoa uuden Chargerin keulalle, mutta aiemmin julkisuuteen vuotaneiden korikehikon kuvien perusteella autossa on ainakin perinteinen kardaanitunneli. Se on synnyttänyt vahvoja huhuja, että uutuutta saisi myös polttomoottoreilla. Kasin sijasta voimanlähteenä palvelisi tällöin Stellantiksen amerikkalaishaaran tuore Hurricane-turbokuutonen, joka voisi saada myös sähköapua kylkeensä.

LähdeCarscoops

Lue lisää