Uusi Dodge Charger näyttää tältä – muskeliauton perinteiset muodot säilyvät sähkötekniikasta huolimatta

Dodge on ollut yksi viimeisistä V8-mohikaaneista USA:n myydyimpiin muskeliautoihin kuuluneiden Challengerin ja Chargerin myötä, mutta Dodgen muskeliautojenkin tulevaisuus on ainakin pääosin täyssähköinen. Nyt tästä tulevaisuudesta saatiin jo hyvin konkreettista esimakua.

Stellantis-konserniin tätä nykyä kuuluva amerikkalaismerkki toi jo toissavuonna julkisuuteen Charger Daytona SRT -nimisen sähkömuskelin konseptin, joka vaikutti pitkälti tuotantovalmiilta. Tutkielman eri versioita on esitelty eri yhteyksissä sen jälkeenkin, ja hieman ennen joulua Dodge päästi julkisuuteen piirroskuvan tulevasta Chargerista. Auton tuotantomallia odotetaan Atlantin toisella puolella kauppoihin vielä tämän vuoden aikana, joten uusi Charger on jo viittä vaille valmis.

Kuva: Dodge

Näin voidaan päätellä Dodgen nyt julkaisemista ”virallisista” salavalokuvista, joissa uutuus komeilee ilman minkäänlaista naamiorihman kiertämää. Yhdessä otoksessa auton keulalle sovitellaan tosin naamioteippausta kuin näön vuoksi, mutta Chargerin muotoja ei enää tarvitse arvailla mistään suunnasta. Suuria yllätyksiä ei tosin muutenkaan ole tiedossa, koska auto on muutamia yksityiskohtia lukuun ottamatta lähes identtinen konseptiversion kanssa.

Kuva: Dodge

Tämä tarkoittaa suorastaan ilahduttavan perinteisen näköistä muskeliautoa monen ylifuturistisen oloisen sähköauton vastapainoksi. Chargerin uuteen sukupolveen on haettu vahvoja vaikutteita auton kahdesta ensimmäisestä sukupolvesta 1960-luvun loppupuolelta. Niinpä esimerkiksi keulailmeessä, kyljen taitoksissa ja peräpeilissä on ilmiselviä yhtäläisyyksiä toisen sukupolven Chargeriin, kun taas fastback-henkinen viisto kattolinja kumartaa muskeliklassikon ensimmäisen painoksen suuntaan.

Kuva: Dodge

Eroina konseptiin voidaan listata ainakin kiinteä B-pilari, isommat sivupeilit ja takakylkeen sovitettu latauspistokkeen tai bensatankinkorkin luukku. Lisäksi takaluukun kulmaa koristaa hillitty spoileri. Uusi Charger on ilahduttavasti klassisten esikuviensa kaltainen kaksiovinen coupé, kun taas auton suorat edeltäjät moderneilta ajoilta olivat neliovisia sedaneita. Huhujen mukaan uutuudesta saattaa kuitenkin tulla myös neliovinen versio, kun taas kuvissa näkyvä kaksiovinen astuisi tuotannosta poistuvan Challengerin saappaisiin.

Kuvissa esiintyvä auto on takapuskurin Daytona-tekstistä ja puuttuvista pakoputkenpäistä päätellen konseptin kaltainen täyssähkömalli ja valikoiman huippuversio. Ennakkotietojen mukaan perussähkömallissa on yksi takamoottori ja reilut 400 heppaa, kun taas joka nurkasta raapivassa kaksimoottorisessa mallissa pitäisi olla 680 hevosvoimaa. Huippumalliin povataan puolestaan lähes 900 hepan teholukemaa, joten ainakaan voimavarojen puolesta vanhoja veekaseja ei pitäisi tulla ikävä.

Suosittelemme

Kuva: Dodge

Fiiliksen osalta asia on kuitenkin toisin, koska sähkömoottori on perin steriili voimanlähde murisevaan ja värisevään polttomoottoriin verrattuna. Hemi-V8:aa lienee valitettavasti turha toivoa uuden Chargerin keulalle, mutta aiemmin julkisuuteen vuotaneiden korikehikon kuvien perusteella autossa on ainakin perinteinen kardaanitunneli. Se on synnyttänyt vahvoja huhuja, että uutuutta saisi myös polttomoottoreilla. Kasin sijasta voimanlähteenä palvelisi tällöin Stellantiksen amerikkalaishaaran tuore Hurricane-turbokuutonen, joka voisi saada myös sähköapua kylkeensä.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat