MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Uusi Dodge Charger esiteltiin vihdoinkin – entistä isompaa muskeliautoa saa sekä sähkömoottorilla että bensakuutosella

Kokonaan uutta Dodge Chargeria ei ole nähty 19 vuoteen, joten kyseessä on todellinen tapaus automaailmassa. Muutosta korostavat myös autoon saatavilla olevat sähkövoimalinjat sekä turboahdetut suorat kuutoset perinneveekasien sijasta.

Uusi Charger ei silti tuo mukanaan kovin suuria yllätyksiä ainakaan ulkoisesti, koska auto on lähes identtinen parin vuoden takaisen Charger Daytona SRT -konseptin kanssa. Se on kylläkin yllätys, että autoa saa tutkielmasta poiketen myös neliovisena ensi vuodesta alkaen. Charger on venähtänyt sukupolvenvaihdoksessa yli 5,2 metrin pituiseksi, eli auto alkaa olla mitoiltaan jo lähellä muotoilullista esikuvaansa 1960- ja 1970-lukujen taitteesta. Luiskaperä on puolestaan lainaa aivan ensimmäisestä Chargerista vuosilta 1966-1967.

Kuva: Dodge

Auton sähköversio tottelee Daytona-lisänimeä. Sen tunnistaa takapuskuriin kaiverretusta logotekstistä sekä nokkapeltiin integroidusta ”tuulitunnelista”. Muuten muotoilu on sähköautoksi ilahduttavan perinteistä, mikä lienee Dodgen muskeliautoasiakkaiden mieleen. Stellantis-konsernin STLA Large -pohjalevyn varaan tehty uusi Charger painaa sähköversiona yli 2600 kiloa, mitä kompensoi tulevan Banshee-huippumallin Teslan Plaid-versiot haastava teholukema. Tähän malliin tulee myös 800 voltin tekniikkaa, mutta alkuvaiheessa saartavilla olevissa sähköversioissa joudutaan tyytymään 400 volttiin.

R/T- ja Scat Pack -nimisissä malleissa on 503 ja 680 hevosvoimaa. Näillä eväin 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) kiihdytetään parahimmillaan 3,3 sekunnissa, kun lisätehoa 15 sekunniksi antava Power Shot -toiminto on aktivoitu ratista. Vetotapana on kahdella sähkömoottorilla toteutettu neliveto, ja akun kapasiteetiksi kerrotaan 100 kWh. R/T:n toimintamatkaksi yhdellä latauksella ilmoitetaan parhaimmillaan 510 kilometriä, kun taas Scat Packissa joudutaan tyytymään 418 kilometrin lukemaan. Veekasin fiilistä yritetään kompensoida Fratzonic-nimisellä äänigeneraattorilla, josta pitäisi lähteä yhtä paljon mökää kuin vanhasta Hellcatista. Soundissa on kuulemma kaikuja perinteisestä Hemistä, mutta järjestelmän hienosäätö on vielä kesken.

Kuva: Dodge

Sähkömallit saattavat käydä kaupaksi USA:n itä- ja länsirannikolla, mutta keskilännen punaniskoille niitä on turha tarjota. Niinpä Dodge on ollut kaukaa viisas ja kehittänyt uuden Chargerin sekä sähkö- että polttomoottorien ehdoilla. Ensi vuonna tarjolle tulevat 426- ja 558-heppaiset versiot Stellantiksen tuoreesta Hurricane-tuplaturbokuutosesta, joilla ei kuitenkaan liene asiaa tehokkaimpien sähkömallien suoritusarvoihin. Dodge tarjoaa jatkossakin myös poliisikäyttöön räätälöityä Chargeria muskeliauton neliovisessa kuosissa.

Suosittelemme


Kuva: Dodge

Sähkökäyttöisen Daytona Scat Packin erikoisherkkuihin kuuluvat omat moodinsa driftaukseen ja donitsien pyörittämistä varten, joten uudessakin tekniikassa on mukana aimo annos vanhan ajan muskeliautohenkeä. Sisustanäkymiä dominoivat puolestaan siron oloiseen kojelautaan kiinnitetyt näytöt, joista mittaristo on joko 10,25- tai 16-tuumainen ja keskinäyttö 12,3-tuumainen. Takapenkin selkänojat kaatamalla tavaratila laajenee parhaimmillaan 1090 litraan, ja sähkömallien ”frunkista” löytyy vielä 42,5 litran verran lisätilaa.

Kuva: Dodge

Kaksi- ja neliovisena tarjolla oleva uusi Charger lyö kaksi kärpästä yhdellä iskulla, koska se korvaa sekä Challengerin että Chargerin Dodgen aiemmasta valikoimasta. Uutuuden hinnat eivät ole vielä tiedossa Atlantin toisella puolellakaan, ja myös mahdollinen saatavuus Euroopassa on tässä vaiheessa vielä täysin auki.

Kuva: Dodge
Kuva: Dodge
LähdeCarscoops

Lue lisää