Aston Martin on viime aikoina etukäteisheruttanut uudistuvaa mallistoansa. Yksi sen jäsenistä on DB11:n loogisesti nimetty seuraaja DB12, joka tuotiin nyt julkisuuteen koko komeudessaan.
Maailman ensimmäiseksi ”super toureriksi” mainostettu gran turismo ei ole kuitenkaan täysin uusi malli, vaan vuonna 2016 lanseeratun DB11:n facelift sanan varsinaisessa merkityksessä. Aston Martinin 110-vuotisjuhlien merkeissä esitellyn auton linjat ovat nimittäin pitkälti identtiset DB11:n kanssa keulaa lukuun ottamatta.
Uutuuden naamailme on muuttunut entistä ahnaammaksi isomman maskin myötä, ja myös ledivalojen sekä etupuskurin muodot on laitettu uusiksi. Nokan tuoreutettu design on vaatinut kokonaan uuden konepellin, jossa komeilee myös Astonin päivitetty logo. Muita korin uudistuksia ovat entistä hoikemman oloiset peilit sekä takaluukun kannen Aston Martin -logoteksti.
Lisäksi auton alla pyörivät uudet 21-tuumaiset pyörät, jotka ovat kasvaneesta koosta huolimatta kahdeksan kiloa kevyemmät kuin DB11:n 20-tuumaiset kiekot. Vanteet on kietaistu DB12:ta varten kehitetyille Michelin Pilot 5s -renkaille, joiden pitäisi vähentää sisään kantautuvaa jyrinää 20 prosentilla kumeihin sovitetun polyuretaanivaahdon ansiosta.
Tutun ulkokuoren vastapainoksi uutuuden sisusta on laitettu kattavasti uusiksi DB11:een verrattuna. Uuden ratin taakse on sovitettu vihdoinkin digitaalinen mittaristo, ja keskinäyttönä palvelee 10,25-tuumainen vaakasuuntainen ruutu. Sen taustalla piilevä tietoviihdejärjestelmä tarjoaa 4G-yhteyden sekä yhteensopivuuden Android Auton ja Apple CarPlayn kanssa. Lisäksi Astonissa on nyt puheohjaus ja mahdollisuus etäpäivityksiin.
Suosittelemme
Ohjaamosta löytyy myös uusi kojelauta, ”kelluvaa” mallia oleva keskikonsoli, minimalistista tyyliä edustava vaihteenvalitsin, korkealuokkaisempia materiaaleja sekä pyöreä käyttöpylpyrä, jonka kautta pääsee helposti käsiksi viiteen eri ajomoodiin. Saatavilla on lisäksi mm. Bowers & Wilkinsin 15 kaiuttimella varustettu äänentoistojärjestelmä vakiona olevan 11-kaiuttimisen systeemin vaihtoehdoksi, hiilikuituiset sporttipenkit sekä alumiinisia, puisia tai hiilikuituisia koriste-elementtejä sisustaan.
Pellin alla jätetään jäähyväiset V12:lle, koska ainoana moottorivaihtoehtona palvelee Mercedekseltä ostettu nelilitrainen tuplaturbokasi. Sen tuottamat 680 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä kiidättävät DB12:n 3,6 sekunnissa nollasta sataan ja parhaimmillaan 325 km/h:n huippuihin. Vaihteistona toimii kahdeksanpykäläinen automaatti, ja DB12 on edeltäjänsä tavoin pelkästään takavetoinen.
Korirakenteen luvataan puolestaan olevan seitsemän prosenttia edeltäjää jäykempi. Ajettavuutta kohentavat myös sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko sekä jäykemmillä kallistuksenvaimentimilla ja uusilla mukautuvilla iskunvaimentimilla varustettu jousitus. Myös ajovakaudenhallintaa sekä jarrutehostinta on säädetty uudestaan, ja saatavilla ovat auton kokonaismassaa 27 kilolla pienentävät hiilikuitukeraamiset jarrut. Uuden DB12:n myynti alkaa vuoden kolmannen neljänneksen aikana, ja lähiaikoina on odotettavissa myös samalta pohjalta tehty Volante-avoversio.