MAINOS: Hovisepät

Tudor Black Bay Pro

Aina valmiina seikkailuun


Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja dieselmalleilla.

TSI- ja TDI-koneilla vauhditetut RS:t ovat ulkoisesti lähes identtisiä pistokehybridi-RS:n kanssa. Niinpä puskurit ja vanteet ovat perus-Octavioita sporttisemman oloiset, ja ainoiksi eroiksi pistokehybridiin jäävät etulokasuojasta puuttuva latauspistokkeen luukku ja mallimerkinnät ilman iV-kirjaimia. Tekniikkakaan ei sisällä yllätyksiä, koska RS seuraa hyväksi havaittuun tapaan tiiviisti VW Golfin vastaavien versioiden jalanjäljillä.

Bensakoneisen RS:n kulusta vastaa uudesta Golf GTI:stä tuttu kaksilitrainen TSI, joka luovuttaa 245 hevosvoiman huipputehon ja 370 newtonmetrin maksimiväännön. Bensa-RS:ää saa edeltäjämallien ja Golf GTI:n tapaan ainoastaan etuvetoisena, ja vakiona olevan kuusipykäläisen manuaalin vaihtoehdoksi tarjotaan seitsemänvaihteista DSG-kaksoiskytkinautomaattia. Satasen nopeus saavutetaan parhaimmillaan 6,7 sekunnissa, kun taas huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:n lukemaan.

Dieselvaihtoehto 2.0 TDI tarjoaa puolestaan 200 heppaa ja 400 newtonia, jotka oikeuttavat historian tehokkaimman TDI-Octavian titteliin. Tässäkin tapauksessa vakiona on etuveto, mutta lisähintaan saatavilla on Haldex-tyyppinen neliveto. Joka nurkasta raapiva diesel-RS kiihtyy nollasta sataan 6,8 sekunnissa, kun taas huippunopeudeksi kerrotaan 243 km/h. Dieselkoneen parina on aina DSG-automaatti.

Suosittelemme


Kaikissa RS-malleissa on progressiivinen ohjaus sekä urheilualusta. Bensa- ja dieselversioissa alusta on vielä 15 milliä matalampi. Lisähintaan tarjolla on myös mukautuva DCC-jousitus, kun taas TSI:n pitoa kohentaa märällä monilevykytkimellä toteutettu tasauspyörästön lukko. RS:n vakiovarusteluun kuuluvat mm. digimittaristo, isommalla ruudulla varustettu tietoviihdejärjestelmä, etupenkkien välinen turvatyyny ensimmäisenä Skodana, 18-tuumaiset vanteet, ledisumuvalot ja ulkokuoren mustat koristeet vakiota sporttisempien puskurien ohella.

Herkkujen listalle lukeutuvat myös tuplaputkenpäät, hillitty takaspoileri, sisustan alcantara- ja hiilikuitujäljitelmäpinnat sekä urheiluistuimet, joihin saa myös hierontatoiminnon. Mittariston ja tietoviihdejärjestelmän grafiikkakin on saanut RS-höysteitä piristämään ohjaamonäkymiä. Uuden Octavian mallisto alkaa olla nyt melko täydellinen, kun Skoda on esitellyt RS:n lisäksi Scout- ja G-Tec-mallit. Luksushenkistä Laurin & Klementiä ei ole vielä nähty, mutta senkin vuoro koittanee vielä myöhemmin.

Lue lisää