Ikonin uusin versio on tässä – VW esitteli Golf GTI:n kahdeksannen sukupolven

VW Golf perusti käytännössä oman luokkansa, ja samaa voidaan sanoa kohta 44 vuoden ajan markkinoilla olleesta Golf GTI:stä. Sportti-ikoni siirtyy nyt kahdeksanteen sukupolveensa, jonka kuvat ja tiedot julkaistiin juuri ennen Geneven autonäyttelyä.

Sveitsin maaperällä nähdään myös uuden Golfin GTD- ja GTE-versiot, mutta GTI on jatkossakin urheiluhenkistä dieseliä ja pistokehybridiä tehokkaampi. Jo GTI:n perusmallissa on samat 245 heppaa kuin edeltäjän Performance-versiossa, ja myöhemmin luvassa on vielä 300-hevosvoimainen Cup. Voimanlähteenä palvelee edelleen EA 888 -koodilla tunnettu kaksilitrainen bensaturbo, josta irtoaa 245 hepan huipputehon ohella 370 newtonmetrin maksimivääntö.

Vaihteistokin on edeltäjästä tuttu seitsemänpykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Hieman myöhemmin tarjolle tulee myös puristien arvostama kuusivaihteinen manuaali, jota voi hämmentää GTI-perinteisiin kuuluvalla golfpallon muotoisella nupilla. Voima välitetään tuttuun tyyliin pelkästään etupyörille, ja pitoa kohennetaan sähköisesti ohjatun tasauspyörästön lukon avulla. Volkswagen ei vielä julkaissut uutuuden suoritusarvoja, mutta edeltäjän samantehoinen Performance-versio pinkaisi satasen nopeuteen 6,3 sekunnissa ja ylsi 250 km/h:n huippuihin.

GTI on aina ollut ulkoisesti melko hillitty rajummalla kynällä piirrettyihin kilpakumppaneihinsa nähden, ja kahdeksas sukupolvikaan ei muodosta poikkeusta tähän sääntöön. Etupuskurista löytyy kuitenkin reilusti hunajakennokuvioista ritilää, jonka taakse saa myös erikoiset X-kuvioiset sumuvalot. Maskin ja etuvalojen yläreunan punaista raitaa täydentää puolestaan kapea ledinauha, joka ulottuu nyt keskellä keulaa komeilevaan Volkkarin logoon asti.

Suosittelemme

Sivuprofiilista erottuvat miedot helmalevikkeet ja vanteiden takaa pilkistävät punaiset jarrusatulat, kun taas perää koristavat tuttuun tyyliin tuplaputkenpäät, niitä reunustava diffuusori ja hillitty kattospoileri. Vanteet ovat vakiona edelleen vain 17-tuumaiset, mutta lisähintaan tarjolla ovat myös tuumaa ja kahta isommat kiekot.

Sisätiloissa on nyt integroiduilla niskatuilla varustetut sporttipenkit, jotka on verhoiltu GTI-tradition mukaisella ruutukuvioisella kankaalla. Sisustaa on piristetty myös punaisilla kontrastiompeleilla, uudella sporttiratilla sekä digitaalimittaristoon tuoduilla GTI:n omilla grafiikoilla. Koristelistoistakin löytyy auton nokalta tuttua hunajakennokuviota, mutta kokonaisvaikutelma on sisälläkin melko hillitty. Tietoviihdejärjestelmänä palvelee VW:n uusin MIB3, eli lähes kaikki komennot hoidetaan nappuloiden sijasta joko kosketuksen tai puheohjauksen avulla.

Genevessä esiteltävä GTI on virallisesti vielä lähellä tuotantoautoa oleva tutkielma, mutta käytännössä kyse on lopullisesta tuotteesta. Myynnin luvataan alkavan tämän vuoden toisen puoliskon aikana, joten ensimmäisiä autoja voi odotella Suomeenkin vielä kesän mittaan tai alkusyksystä.

LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat