Ikonin uusin versio on tässä – VW esitteli Golf GTI:n kahdeksannen sukupolven

VW Golf perusti käytännössä oman luokkansa, ja samaa voidaan sanoa kohta 44 vuoden ajan markkinoilla olleesta Golf GTI:stä. Sportti-ikoni siirtyy nyt kahdeksanteen sukupolveensa, jonka kuvat ja tiedot julkaistiin juuri ennen Geneven autonäyttelyä.

Sveitsin maaperällä nähdään myös uuden Golfin GTD- ja GTE-versiot, mutta GTI on jatkossakin urheiluhenkistä dieseliä ja pistokehybridiä tehokkaampi. Jo GTI:n perusmallissa on samat 245 heppaa kuin edeltäjän Performance-versiossa, ja myöhemmin luvassa on vielä 300-hevosvoimainen Cup. Voimanlähteenä palvelee edelleen EA 888 -koodilla tunnettu kaksilitrainen bensaturbo, josta irtoaa 245 hepan huipputehon ohella 370 newtonmetrin maksimivääntö.

Vaihteistokin on edeltäjästä tuttu seitsemänpykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Hieman myöhemmin tarjolle tulee myös puristien arvostama kuusivaihteinen manuaali, jota voi hämmentää GTI-perinteisiin kuuluvalla golfpallon muotoisella nupilla. Voima välitetään tuttuun tyyliin pelkästään etupyörille, ja pitoa kohennetaan sähköisesti ohjatun tasauspyörästön lukon avulla. Volkswagen ei vielä julkaissut uutuuden suoritusarvoja, mutta edeltäjän samantehoinen Performance-versio pinkaisi satasen nopeuteen 6,3 sekunnissa ja ylsi 250 km/h:n huippuihin.

GTI on aina ollut ulkoisesti melko hillitty rajummalla kynällä piirrettyihin kilpakumppaneihinsa nähden, ja kahdeksas sukupolvikaan ei muodosta poikkeusta tähän sääntöön. Etupuskurista löytyy kuitenkin reilusti hunajakennokuvioista ritilää, jonka taakse saa myös erikoiset X-kuvioiset sumuvalot. Maskin ja etuvalojen yläreunan punaista raitaa täydentää puolestaan kapea ledinauha, joka ulottuu nyt keskellä keulaa komeilevaan Volkkarin logoon asti.

Suosittelemme

Sivuprofiilista erottuvat miedot helmalevikkeet ja vanteiden takaa pilkistävät punaiset jarrusatulat, kun taas perää koristavat tuttuun tyyliin tuplaputkenpäät, niitä reunustava diffuusori ja hillitty kattospoileri. Vanteet ovat vakiona edelleen vain 17-tuumaiset, mutta lisähintaan tarjolla ovat myös tuumaa ja kahta isommat kiekot.

Sisätiloissa on nyt integroiduilla niskatuilla varustetut sporttipenkit, jotka on verhoiltu GTI-tradition mukaisella ruutukuvioisella kankaalla. Sisustaa on piristetty myös punaisilla kontrastiompeleilla, uudella sporttiratilla sekä digitaalimittaristoon tuoduilla GTI:n omilla grafiikoilla. Koristelistoistakin löytyy auton nokalta tuttua hunajakennokuviota, mutta kokonaisvaikutelma on sisälläkin melko hillitty. Tietoviihdejärjestelmänä palvelee VW:n uusin MIB3, eli lähes kaikki komennot hoidetaan nappuloiden sijasta joko kosketuksen tai puheohjauksen avulla.

Genevessä esiteltävä GTI on virallisesti vielä lähellä tuotantoautoa oleva tutkielma, mutta käytännössä kyse on lopullisesta tuotteesta. Myynnin luvataan alkavan tämän vuoden toisen puoliskon aikana, joten ensimmäisiä autoja voi odotella Suomeenkin vielä kesän mittaan tai alkusyksystä.

LähdeAuto Bild

Lue lisää