Juuri 30-vuotissynttäreitään viettänyt BMW M3 kuuluu baijerilaismerkin ikonisimpiin malleihin. E30-korisesta rata- ja ralliauton luokittelumallista alkunsa saanut sportti on ehtinyt jo viidenteen sukupolveensa, ja viimeisintä M3:a vauhdittaa tuplaturbotettu kuutonen. Siihen asti luotettiin vaparivoimaan, ja sylinterien määrä kasvoi alkuperäisen M3:n neljästä kuuteen ja lopulta peräti kahdeksaan pyttyyn.
Kolmannen sukupolven BMW M3 E46
Nyt tyypit otettiin kolmannen sukupolven, eli E46-korisella M3:lla. Jo aiemmassa E36-kopassa käytettiin 3,2-litraista suoraa vaparikuutosta, ja E46 M3:n S54B32-koodilla tunnettu kone on sen edelleen kehitetty versio. Moottorin luonnetta leimaa kierrosherkkyys, ja punaviiva tuleekin vastaan vasta 8000 rundin kohdalla. Huipputeho on noin 340 heppaa ja vääntö reilut 360 newtonia, mutta ripeämpi meno vaatii kierrosten kunnollista hyödyntämistä. Moni auto alkaa puutua jo 5000:n kierroksen kohdalla, mutta Ämmän kone alkaa päästä tässä kohtaa vasta todelliselle tehoalueelleen.
Koeajoauto oli 2004-mallinen avoversio, jolla on ajettu vasta noin 54 000 tuhatta kilometriä. Tässä yksilössä voimansiirrosta vastaa Getragin pomminvarma kuusivaihteinen manuaali, mutta lisähintaan saatavilla ollut SMG-sekventiaalivaihteisto oli myös hyvin suosittu valinta ostajien keskuudessa. Voima välitetään luonnollisesti takapyörille, ja pidosta vastaa sähköisten avustinten lisäksi mekaaninen tasauspyörästön lukko tuttuun Motorsport-tyyliin. Avomalli kiihtyy tehtaan lupauksen mukaan 5,5 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on rajoitettu saksalaismerkeille tyypilliseen 250 km/h:n lukemaan.
Taivas ja äänimaailma avoinna
Avoversio on tietysti jonkin verran painavampi kuin coupé, ja korinkaan jäykkyys ei ole aivan samaa luokkaa kuin umpimallissa. Toisaalta katon puuttuminen lisää fiilistä ainakin kauniina kesäpäivinä, ja myös soundit kantautuvat kuskin korviin aivan eri tavalla. Muuten alkuperäiskuntoiseen koeajoautoon on asennettu Supersprintin Lightweight Race -takavaimennin, jonka ansiosta pörinää on huomattavasti vakiota enemmän. Pönttö säästää myös jonkin verran painoa sekä tuo Ämmään muutaman lisähevosvoiman.
Kaikissa nykyisissä M-Bemareissa on ahdettu kone, mikä on saanut monet fanit haikailemaan vanhan koulukunnan vapareiden perään. Tämä yhdistettynä ketterään ajettavuuteen sekä pulleilla lokasuojilla ja muilla M-kilkkeillä höystettyyn klassiseen ulkonäköön on nostanut E46 M3:nkin haluttavuutta viime aikoina. Auto on nostettu monessa yhteydessä tulevaisuuden varmojen klassikkojen joukkoon, ja hiilikuituosilla varustetusta CSL-spesiaaliversiosta pyydetään jo nyt huimia summia.
Suosittelemme
Vahvasti tunnetta mukana
Puikkoihin istutettiin myös Jokamies.fi:n päätoimittaja, jonka kokemus kyseisestä automallista oli vähäinen, mutta se toi mukavasti lisätunnetta koeajoon. Tavallista raskaamman kytkimen ja sport-moodissa ärhäkän kaasupolkimen käyttö alkoi sujua hienosti muutaman kilometrin ajon jälkeen ja auton kanssa pääsi sinuiksi hyvin nopeasti.
Totuttelun ja moottorin lämpenemisen jälkeen oli aika kokeilla auton voimavaroja. Kun kierrosrajoittimen valot poistuivat yksi kerrallaan kierroslukumittarin kehältä, oli aika lyödä lappu lattiaan. Vaparimoottorin tasapainoinen palveluasenne miellytti koko kierrosalueella, vaikka tositoimet tapahtuvatkin 4000 – 8000 kierrosvälillä, jossa myös putkisto pääsee oikeuksiinsa. Riittävä teho yhdistettynä mahtaviin ääniin sai hymyn huulille jo ensimmäisestä kiihdytyksestä lähtien.
Kun kyseessä on BMW ja M3, niin ajettavuus on kohdallaan. Leveät renkaat ja urainen asvaltti on yleensä huono yhdistelmä, mutta yllätykseksi auto ei juurikaan vetele urissa. Kovatkin kiihdytykset sujuvat vakaasti ja siitä toki osakiitos kuuluu takavedolle ja hienosti toimivalle M3:n perälle. BMW:n alustahan on jo legenda eläessään, joten siihen tottuneille tämä on tuttua.
Mitä jäi mieleen? Tulevan klassikon koeajo oli mieleenpainuva kokemus ja päällimmäiseksi mieleen jäi upea moottori, ajettavuus ja äänet. Auton muihin ominaisuuksiin, kuten Harman Kardonin hifi-järjestelmään ja muihin namikoihin tutustuiminen jäi sivurooliin – niillä ei ole mitään merkitystä tämän kaltaisessa, ajamiseen ja siitä nauttimiseen tehdyssä autossa.
Lopuksi pieni ääninäyte
Teksti ja kuvat: Turo Leppänen / Jukka Mykkänen